به گزارش خبرنگارحوزه محیط زیستگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،کیخواه معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در دومین همایش مدیریت و مهندسی تالاب ها گفت: در قرن های آینده ما شاهد نابودی بسیاری از تالاب ها در سطح جهان خواهیم بود و در همه کشورهای بحران تالاب وجود دارد.

وی گفت: طبق گزارش به عمل آمده بیش از 8هزار و 600میلیون هکتار وسعت تالاب هایی که در کنوانسیون رامسر در قالب 288 تالاب ثبت شده 30تا40درصد یعنی حدود 700تالاب ارزشمند در سطح جهان در معرض خطر و نابودی اند.

کیخواه با اشاره به اینکه کشور ایران اولین کشور مطرح کننده اندیشه حفاظت از تالاب ها در سطح جهان بود افزود: حدود 44سال قبل 17کشور در رامسر گرداگرد هم جمع شده و با تشکیل کنوانسیون رامسر به بحث ضرورت حفظ تالاب ها در سطح جهان پرداختند و انتظار می‌رفت امروزه تالاب های کشور ما از شرایط بهتری برخوردار باشند اما متاسفانه کشور ما نیز همچون سایر کشورهای دنیا در این جریان موفق نبوده و بسیاری از تالاب های مهم چون پارک ملی دریاچه ارومیه، دریاچه هامون، گاوخونی در حال نابودیست.

وی در خصوص علت رخداد نابودی تالاب ها گفت: این امر فرایند سیاست های طرح ها و پروژه های اجرایی و رویکردهای توسعه بوده و مجموع شرایط به نفع حفظ تالاب ها نبوده است.

کیخواه گفت: برای جلوگیری از نابودی بیش از این بایستی تغییراتی در رویکردهای توسعه و سیاست های اجرایی جهت اصلاح امور ایجاد کنیم.

کیخواه در خصوص تغییر شرایط آب وهوایی گفت: ما خودمان را با این تغییرات تطبیق نداده و آن را نپذیرفته ایم نشستی که در سال 2009 در ترکیه برگزار شد همه دنیا سعی در پنهان نمودن این تغییرات آب و هوایی داشته و به نظر می‌ رسد هنوز هم به طور کامل این امر را نپذیرفته ایم.

معاون منابع طبیعی و تنوع زیستی در خصوص منابع آب، آب های زیرزمینی که وضعیت خوبی ندارند اظهار کرد: اگر در سال های قبل 600میلی متر مکعب آب برداشت می‌کردیم امروزه 150 میلیون متر مکعب برداشت از آب های زیرزمینی گزارش شده که این مسئله به روند برداشت بی رویه آب های زیر زمینی اشاره می‌کند در حالیکه حداکثر 20درصد از این آب ها باید برداشت شود ولی متاسفانه این آمار در کشور ما به 70درصد رسیده است.

کیخواه افزود: با نگاه ویژه دولت به تالاب ها و دریاچه ها و همکاری مردم و نهادهای مردمی و تخصیص اعتبارات مناسب با بحران تالاب ها و تصویب قانون حمایت از تالاب ها از سوی مجلس، مسکن سازی با شرایط اکولوژی منطقه، عدم توسعه کشاورزی، ورود مجلس، قانونگذاری و اصلاح قوانین می‌توان به طرح حفاظت از محیط زیست و منابع آن پرداخت.

وی گفت: اقدامات انجام شده طی دو سال گذشته در حوزه تالاب ها بسیار مطلوب بوده چنانچه دریاچه هامون با لایروبی از روند فزاینده تخریب آن کمتر شده است.

بهرام طاهری مشاور وزیر نیرو گفت: فشار را از روی منابع برداشته و بایستی برنامه توسعه اقتصادی خود را متعادل کنیم.

ایران در کشاورزی در رتبه سوم جهانی و در صنعت رتبه پنجم ولی در خدمات رتبه 23 را دارد در حالیکه آمریکا در کشاورزی به رتبه 23 جهانی،‌در صنعت رتبه 23 و در خدمات رتبه دوم را دارد.

طاهری به اصلاح الگوی مصرف اشاره کرده و گفت: با خشک شدن تدریجی تالاب ها و دریاچه ها و انتشار ریزگردهایی که حاوی پساب های کشاورزی است حیات منطقه به خطر افتاده و با برهم خوردن تعادل آب و هوایی موجودات حیات خود را از دست می‌دهند و عمده دلیل این اتفاق برداشت بی رویه این آب ها در جهت توسعه کشاورزی است.

گلی لویس با اشاره به اهمیت تالاب ها و حفاظت از تالاب ها گفت: در طول یک قرن گذشته جهان دو سوم از تالاب هایش را از دست داده ولی با یک کار تیمی و مشترک مطمئنا این بحران حل خواهد شد.

وی با اشاره به رویکرد مدیریت زیستی که 12 اصل دارد افزود: مدیریت زیست گونی حمایت مردم را می‌طلبد و تالاب ها بایستی به صورت معقول مورد استفاده قرار گیرند چرا که ایران راهبر این قضیه در سال 1971 با انعقاد کنوانسیون رامسر بوده و با اینکه در ابتدای راه 16 کشور عضو این کنوانسیون بوده اند همینک این رقم به 170 کشور افزایش پیدا کرده است در پایان تعدادی از اساتید و نخبگان حوزه محیط زیست به ارائه مقاله های خود پرداختند.

منبع: باشگاه خبرنگاران/