آسیب‌های اجتماعی دخترانه
احمد دلبری: مسائل روانی- اجتماعی منجر به مرگ و میر نمی شود، اما می تواند منجر به انزوا، آسیب های اجتماعی و طرد اجتماعی در جوانان شود.

به مناسبت روز دختر: آمار دردناک درباره اعتیاد دختران

احمد دلبری در همایش نقش سلامت روانی - اجتماعی دختران در توسعه اجتماعی که روز یکشنبه برگزار شد، افزود: سلامت در سه بعد جسمی، روانی و اجتماعی تعریف شده اما در ایران کمتر به بخش اجتماعی آن پرداخته شده است.وی تصریح کرد: البته طی سال های گذشته در وزارت بهداشت و رفاه اقداماتی در حوزه روانی انجام شده است که باید افزایش پیدا کند.

دلبری با اشاره به اینکه طرحی با همکاری شهرداری بر روی نوجوانان انجام شده است، گفت: این طرح در خصوص اختلالات روانی افراد بالای ۱۵ سال انجام شده به طوری که طی آن مشخص شد که ۳۸ درصد زنان و ۲۸ درصد مردان بالای ۱۵ سال دارای اختلال جوانی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران بیان کرد: بر اساس آمارها ۱۲ میلیون نفر حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور ما را جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال تشکیل می‌دهند که تعداد آنها قابل توجه هست و جوانان می توانند در توسعه کشور نقش موثری داشته باشند که اگر به آنها توجه نشود می تواند برعکس باشد.

به گفته وی، مسائل روانی- اجتماعی منجر به مرگ و میر نمی شود، اما می تواند منجر به انزوا، آسیب های اجتماعی و طرد اجتماعی در جوانان شود.

دلبری ادامه داد: در برخی از بیماری ها بحث های روانی، آسیب های جدی ایجاد می کنند و در ایران نیز در حوزه روانی- اجتماعی مغفول مانده ایم به طوری که برنامه هایی که طی سال های گذشته انجام شده، یا ناکارآمد بوده و یا به درستی انجام نشده است. به همین منظور باید به دنبال اقدامات پیشگیرانه در بروز آسیب های اجتماعی باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با تاکید بر اینکه در حوزه روانی و اجتماعی در سه بخش اعتیاد، طلاق و خشونت مشکلات دسته بندی می شوند، اظهار کرد: باید برای پیشگیری در این حوزه اقدامات اساسی و مهمتری انجام گیرد.

وی گفت: روز به روز مشکلات و مسائل اجتماعی در حال افزایش است و در سطح کشور توانمندی‌های بسیاری داریم که با توجه به این ظرفیت ها می توانیم از بروز آسیب های اجتماعی جلوگیری کنیم.

دلبری افزود: در پایان سال ۹۳ بر اساس آمارهای بدست آمده ۶ درصد ازدواج ها کاهش و ۵ درصد نیز بر میزان طلاق ها اضافه شده است به طوری که در هر ساعت ۱۹ طلاق در کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران اضافه کرد: در سال ۹۳ بیشترین طلاق ها در سن ۲۵ تا ۲۹ سالگی بوده و ۷۰ درصد طلاق ها زیر دیپلم و دیپلم انجام شده است.

وی تصریح کرد: کمتر از ۱۰ درصد اعتیاد در زنان است و دو زنگ خطر در بحث اعتیاد داریم به طوری که یکی کاهش سن اعتیاد در دختران و دوم تغییر نوع مصرف مواد در دختران از سنتی به صنعتی بوده است.

دلبری با اشاره به اینکه باید اعتیاد را از یک مساله امنیتی به اجتماعی تبدیل کنیم، گفت: دولت ودستگاه ها باید در این خصوص اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با تکاید بر اینکه موضوع فرار از منزل دختران در سنین نوجوانی و جوانی انجام می شود، گفت: در این خصوص استانداری و بهزیستی طرحی را در دست اجرا دارند که در جهت توانمندسازی خانواده ها و همچنین اجرای طرح پیوست خانواده در بهزیستی هستیم که البته این طرح چند سال قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح اما کامل نشده و بهزیستی آمادگی احیا و پیگیری آن را دارد.

دلبری گفت: روند فرار دختران رو به افزایش است و هر سال ۱۰ تا ۱۵ درصد شاهد افزایش فرارها در رنج سنی ۱۴ تا ۱۸ سال هستیم.

منبع: مهر