بحث و سخنرانی در مورد تغییر در شیوه‌های رایج آموزش دانش‌آموزان، چندی است که مورد توجه مسئولان قرار گرفته است.
 

پس از حرف و حدیث‌های مربوط به حذف نمره در مقاطع مختلف تحصیلی و تغییر در چند کتاب درسی، این بار نوبت به کاهش یک روز از روزهای درسی دانش‌آموزان رسید. بر اساس این طرح ناکام، قرار بود دبستان‌ها در روزهای پنجشنبه تعطیل شوند و در تعداد کتاب‌ها و محتوای آموزشی این دوره نیز بازنگری صورت گیرد.

 مدیر کل دفتر آموزش و نوآوری دوره پیش‌دبستانی و ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره این طرح گفته بود: پیشنهاد تعطیلی کلاس‌های دوره ابتدایی در روزهای پنجشنبه به خاطر مسائل عاطفی، اجتماعی و روانی و همچنین مسائل مربوط به حجم کار معلمان دوره ابتدایی مطرح شد.

علیرضا رحیمی همچنین با بیان این که «معلمان دوره ابتدایی در هفته شش روز و معلمان دوره‌های راهنمایی و متوسطه در هفته چهار روز در مدرسه حضور می‌یابند»، ‌اظهار کرده بود: معلمان دوره ابتدایی در هفته 28 ساعت و معلمان دوره‌های راهنمایی و متوسطه در هفته 24 ساعت تدریس می‌کنند.

در کنار تمام این استدلال‌ها، خسته شدن دانش‌آموزان و ضرورت حضور بیشتر آن‌ها در کانون خانواده از جمله دلایل دیگر موافقان چنین طرحی بود که البته در سوی دیگر، مخالفانی هم داشت. در حالی که دانش‌آموزان دلشان را صابون زده بودند که از این پس پنجشنبه‌ها هم تعطیل هستند، پس از کارشناسی‌های صورت گرفته و بررسی مزایا و معایب، این طرح رأی نیاورد و هنوز شعر «فیتیله» فقط برای جمعه‌ها صدق می‌کند.

مجری طرح تدوین سند برنامه درسی ملی و مدیرکل برنامه‌ریزی‌ و تألیف کتب درسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که با توجه به مفاد برنامه درسی ملی، روزهای درسی دانش‌آموزان در هفته کاهش نمی‌یابد و همان شش روز است، در واکنش به برخی اخبار منتشر شده در مورد تعطیلی روز پنجشنبه مدارس ابتدایی گفت: برخی این طرح را کاهش مدت زمان حضور دانش‌آموز در مدرسه پنداشته‌اند، اما نکته‌ پیشنهادی در این زمینه در برنامه درسی ملی که به مثابه قانون اساسی آموزش و پرورش لحاظ می‌شود، اصلاح الگوی حضور دانش‌آموز در مدرسه است و به هیچ وجه به معنای کاهش حضور دانش‌آموز در مدرسه نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی ذوعلم همچنین اظهار کرده که بر این اساس، این مورد که دانش‌آموزان هفته‌ای شش روز را به عنوان روزهای درسی هفتگی بگذرانند و در حقیقت به مدرسه بیایند، کاملاً مورد تأیید است، اما این که هر شش روز را در مدرسه بگذرانند، جای بحث دارد.

او در همین زمینه با بیان این پیشنهاد که در مقطع ابتدایی دانش‌آموزان به طور رسمی و مجاز، هفته‌ای یک روز را خارج از فضای مدرسه به فعالیت درسی بپردازند، بیان کرده: نباید تصور کنیم که درس در آموزش و پرورش یعنی صرفاً آن چیزی که توسط کتاب در کلاس‌های درسی پیاده می‌شود، بلکه آموزش مهارت‌های مختلف زندگی صرفاً در کلاس درس نمی‌گنجد.
 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news 
منبع:khabaronline.ir