چهارمین روز از عملیات جستجو و امدادرسانی هواپیمای تهران-یاسوج/به روز رسانی می شود
مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 60 تیم امداد و نجات پیاده آماده اعزام به محل حادثه پرواز تهران- یاسوج هستند.

اعزام 60 تیم امداد و نجات پیاده به منطقه سقوط هواپیما

‌سید علی وفایی مقدم افزود: 60 تیم امداد و نجات پیاده در دامنه‌های دنا در حال آماده شدن برای حرکت هستند که با توجه به وضع جوی هوا و سخت گذر بودن بیش از 8 کلیومتر از این مسیر، حرکت گروه‌های پیاده را کند کرده است.

وی بیان کرد: تاکنون 11 تیم امداد و نجات پیاده به منطقه اعزام شده‌اند و در صورتی که شرایط فراهم ‌و وضعیت جو‌ی هوا مساعد باشد، مابقی تیم‌ها اعزام خواهند شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تیم تکاوران ارتش با حضور در کنار لاشه هواپیما در حال جست وجوی اجساد هستند که با توجه به وزش باد و بوران کار در این منطقه به سختی در حال انجام است.

وفایی تصریح کرد: به علت وضعیت نامساعد هوا (پایین بودن دما، باد شدید و بوران) تاکنون امکان اعزام بالگرد به ارتفاعات دنا میسر نشده است.

وی اضافه کرد: نیروهای امداد و نجات پیاده از ساعت 6 صبح امروز به این منطقه چهارشنبه، دوم اسفندماه اعزام شدند.

حضور تیم پنج نفره هیات کوهنوردی اردکان فارس در منطقه دنا و محل  سقوط هواپیمای پرواز تهران _ یاسوج

حضور تیم پنج نفره هیات کوهنوردی اردکان فارس در منطقه دنا و محل  سقوط هواپیمای پرواز تهران _ یاسوج

وزش باد در دنا شدت می گیرد

کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد: روز چهارشنبه وزش باد در دنا شدت می گیرد و سامانه بارشی از غرب وارد استان می شود.

احتمال انتقال اجساد تا 10 ساعت دیگر

غلام محمد زارعی نماینده مردم دنا با بیان اینکه ساعت 12 شب گذشته ستاد بحران در منطقه سی سخت نزدیک‌ترین نقطه به محل سقوط هواپیما تشکیل شد گفت: در این ستاد تقسیم وظایف صورت گرفت و 20 تیم 4 نفره عازم منطقه شدند.

وی تصریح کرد: قرار بر این است که هر تیم 4 نفره حامل انتقال یک پیکر از سرنشینان باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی انتقال اجساد به پایان می‌رسد، اظهار داشت: مسیر جدیدی شناسایی شده که حداقل زمان صعود به نقطه سقوط 5 ساعت است اما برگشت از ان با توجه به شیب مسیر کمتر می‌شود.

زارعی ادامه داد: به نظر می‌رسد کمتر از 10 ساعت دیگر به شرط اینکه شرایط جوی اجازه دهد اجساد منتقل خواهد شد.

وی گفت: اجساد پراکنده نیستند و در یک نقطه متمرکز شده‌اند اما مشکل اصلی این است که یخ بسته‌اند.

نماینده مردم دنا گفت: هنوز هیچ اطلاعات جدیدی از تعداد اجسادی که یافت شده‌اند نداریم چرا که موبایل امدادگران به دلیل سرمای شدید از کار افتاده است بنابراین باید بیسیم‌های ارتش فعال شود که اقدامات در حال انجام است.

وی تاکید کرد: جعبه سیاه هنوز پیدا نشده و در اولویت ما هم نیست در حال حاضر اولویت با انتقال اجساد است و بعد از این مرحله به سراغ جعبه سیاه خواهیم رفت.

 آخرین وضعیت عملیات شناسایی و کشف پیکرهای حادثه سقوط هواپیما

جعبه سیاه هواپیما هنوز پیدا نشده است

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی:
با توجه به شرایط جوی حاکم بر منطقه هنوز امکان انتقال هوایی پیکر جانباختگان فراهم نشده است.

همه پیکرهای هواپیمای ATR در یاسوج تشخیص هویت می شوند

مدیرکل ستاد بحران سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد پیکر جانباختگان هواپیمای ATR در شهر یاسوج معاینه و تشخیص هویت می‌شوند.

تلاش برای انتقال زمینی پیکرهای مسافران ATR

سه روز از سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج و ۲۴ ساعت از پیدا شدن لاشه آن در ارتفاعات دنا گذشته و امروز - چهارشنبه، ۲ اسفند - قرار است پیکرهای جان‌باختگان، منتقل و کار شناسایی آنها تکمیل شود. تا شب گذشته پیکر ۳۲ تن پیدا شده و شناسایی اولیۀ آنها صورت گرفته اما صعب‌العبور بودن منطقه، برودت هوا و احتمال ریزش بهمن، کار انتقال این اجساد را با سختی و کندی مواجه ساخته است؛ با این حال، اکیپ‌های امدادی در محل حادثه حضور یافتند و کار تفحص اجساد را آغاز کردند. وزش شدید باد و ابری و مه‌آلود محل سقوط موجب شده تا انتقال پیکرها از راه هوایی امکان‌پذیر نباشد و این پیکرها را از طریق زمینی منتقل کنند.

پیکرها با کول کردن به سمت سی سخت منتقل می‌شوند/ 32 پیکر پیدا شده است

محسن مهرعلیزاده اظهار کرد: امروز قله ها پوشیده از ابر و مه است و تیغه های کوه از سمت اصفهان کمی سخت هستند، اما از طرف سی سخت کوه هموارتر هست. امروز 70 نفر نیرو جایگزین نیروهای شامگاه گذشته می شوند تا عملیات سرعت بهتری پیدا کند.

هوا در ارتفاعات مساعد نیست و برنامه ریزی این بود که امروز با بالگرد انتقال صورت گیرد، اما به دلیل مه و ابرناکی این مهم امکان پذیر نیست.

استاندار اصفهان ادامه داد: شیب 70 درجه منطقه برای کوهنوردان هم مشکل است، اما به هر حال باید عملیات اجرایی شود.

32پیکر پیدا شده است

32 پیکر پیدا شده است

کوهنوردان انتقال دهنده پیکرها، تا ساعاتی دیگر به پایین می‌رسند

مهرعلیزاده توضیح داد: با گروهی از امدادگران که در ارتفاعات دنا در حال تلاش برای انتقال اجساد سانحه هوایی مسیر تهران – یاسوج صحبت کردم. آنان اعلام کردند که به دلیل شرایط بسیار بد جوی و وجود طوفان و برف در ارتفاعات دنا احتمال آسیب دیدن کوهنوردان در حین انتقال اجساد وجود دارد. قرار است اجساد یا به صورت کوله‌پشتی و با شرایط کولبری یا با کمک برانکارد به پایین انتقال داده شوند اما در شرایط فعلی، عملیات انتقال با کندی مواجه شده است.

وی تصریح کرد: فردا امکان جست و جو برای یافتن باقی اجساد و قطعات هواپیما وجود نخواهد داشت و هر زمان شرایط جوی اجازه دهد جست و جو ادامه می‌یابد. امکان استفاده از بالگرد برای انتقال اجساد وجود نداشت با وجود اینکه بالگردها در منطقه آماده هستند.

مهرعلیزاده ادامه داد: قطعات باقی مانده از هواپیما و اجساد در فاصله 200 متری از نوک قله دنا قرار گرفته‌اند و شیب این قله بسیار زیاد و خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: 70 نیروی جدید شامل اعضای تکاوران ارتش و هلال احمر با 40 نیروی امدادگر که در شب گذشته در ارتفاعات فعالیت می‌کردند، جایگزین خواهد شد. به میزان 2،‌ 24 ساعت انجام عملیات نیاز است، اما این در شرایطی است که شرایط جوی مناسب باشد.

اولین گروه از پیکر جانباختگان به پزشکی قانونی تحویل داده شد

محسن مومنی از تحویل اولین گروه از پیکر جانباختگان هواپیمای تهران - یاسوج به مراجع قضایی در پایین کوه خبر داد و اظهار داشت: اولین تیمی که در محل سقوط مستقر بود دقایقی پیش توانست پیکر چند تن از جانباختگان را به پزشکی قانونی در پایین کوه تحویل دهد.

وی افزود: البته به موازات این تیم یک گروه ۱۶ نفره نیز به محل سقوط رفته اند تا در صورت امکان اجساد دیگری را منتقل کنند.

مدیرعامل هلال احمر اصفهان تصریح کرد: یک تیم ۴۰ نفره هم به جای این گروه هایی که به پایین کوه آمده اند در حال اعزام به منطقه سقوط هستند که اگر شرایط جوی مساعد باشد امشب را در آنجا می مانند تا کار جست و جوی بقیه پیکرها را پیگیری کنند اما اگر شرایط اجازه ندهد آن ۴۰ نفر هم امکان رفتن به محل را  ندارند.

تاکنون 15 کوله به پایین رسیده است

مدیر کل بحران کشور گفت: تا این لحظه 15 کوله پشتی به پایین منتقل شده است و مشخص نیست که چه تعداد قطعه در این کوله ها موجود است. این قطعات تحویل مراجع قضایی می شود تا با DNAها تطبیق داده شود.

اسماعیل نجار اظهار کرد: در حال حاضر نمی توانیم هیچ عدد پیکری اعلام کنیم. چراکه اخبار متفاوت است و کوهنوردان حرفه ای در حال انتقال قطعات به سمت پایین هستند و هم چنان شناسایی توسط کوهنوردان حرفه ای در منطقه در حال انجام است.

وی افزود: شرایط جوی در کوه بسیار سخت است و به همین دلیل نمی توانیم عدد دقیقی بدهیم و فقط می توانیم بگوییم تعدادی از قطعات در حال پایین آمدن هستند.

مدیرکل بحران کشور ادامه داد: دستور داده ایم که اگر نیروها در این شرایط نامساعد جوی امکان عملیات ندارند بازگردند و هرآنچه می توانند با خود به پایین منتقل کنند.

نجار تاکید کرد: تا این لحظه 15 کوله پشتی به پایین منتقل شده است و مشخص نیست که چه تعداد قطعه در این کوله ها موجود است. این قطعات تحویل مراجع قضایی می شود تا با DNAها تطبیق داده شود.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی اسکی باز نیز به تیم ملحق شده است تا عملیات سریعتر صورت گیرد.

 توقف عملیات جستجوی اجساد به دلیل شرایط جوی نامناسب

افشاگری بزرگ درباره سقوط هواپیمای تهران-یاسوج

محمد دامادی، نماینده ساری در مجلس تصریح کرده است که سوء مدیریت در شرکت هواپیمایی آسمان می‌تواند یکی از علت‌های اصلی سقوط این هواپیما باشد.

وی فاش کرده است که سازمان هواشناسی از وضعیت آب و هوای منطقه دنا اطلاع داده بود؛ بنابراین احتمال سانحه وجود داشت، اما متاسفانه شرکت هواپیمایی آسمان دستور لغو پرواز را صادر نکرد.

دامادی درباره سوء مدیریت حاکم بر هواپیمایی آسمان چنین گفته است: شکایت‌های بسیاری از سوی خلبانان آسمان به کمیسیون عمران ارسال شده است و بیش از 30 نفر از خلبانان خوب و توانمند آسمان در ماه‌های قبل به دلیل سوء مدیریت استعفا داده‌اند. متاسفانه تعدادی از خلبانان اعلام کرده‌اند که این شرکت با دریافت چک از خلبانان ، آنها را مجبور به پرواز می‌کند.
در سقوط یک فروند هواپیمای ATR متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان، 65 نفر از هموطنان مان جان خود را از دست دادند. این هواپیما از تهران به یاسوج می رفت.

کم مانده بود نیروهای حامل اجساد به دره پرت شوند

محسن مهرعلیزاده درباره آخرین اقدامات در خصوص انتقال اجساد هواپیمای آسمان گفت: حدود نیم ساعت پیش با گروهی که بالای کوه قرار دارند صحبت کردم، در ارتفاعات شرایط بسیار بدی وجود دارد که امکان انتقال را سخت می‌کند،‌ حتی ممکن بود عزیزانی که در کوله‌پشتی خود قطعاتی از پیکرها را حمل می‌کنند به پایین پرتاب شوند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط بد آب و هوایی امکان پرواز بالگرد به آن منطقه نیست اما بالگردها در منطقه در حال پرواز هستند.

استاندار اصفهان ادامه داد: تصمیم گرفتیم به روش‌های دیگر اجساد را منتقل کنیم؛ مثلا به این صورت که با برانکارد انتقال پیدا کنند که به دلیل شیب ۷۰ یا ۸۰ درجه این امکان وجود نداشت، بنابراین تصمیم گرفتیم که قطعاتی از پیکر جانباختگان با کوله‌پشتی حمل شود.

وی افزود: شاید حدود یک الی دو ساعت دیگر تکاورانی که اجساد را در کوله پشتی‌های خود حمل می‌کنند به کمپ‌هایی که در پائین زده‌ایم، برسند.

مهرعلیزاده درباره ادامه عملیات امداد و نجات و گفت: برای امروز امکان عملیات امداد و نجات به دلیل شرایط بد جوی نیست فردا و روز جمعه هم همینطور و عملیات با مساعد شدن هوا ادامه پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۷۰ نفر نیروی جدید جایگزین تکاوران ارتش و هلال احمر شده‌اند با تغییر آب و هوا از روز جمعه به بعد عملیات ادامه پیدا خواهد کرد که ظرف ۴۸ ساعت به اتمام خواهد رسید.

خلبانان در هیچ یک از سوانح قبلی هوایی مقصر نبوده‌اند

مدیرعامل انجمن خلبانان: تاکنون در هیچیک از سوانح هوایی کشور، خلبانان مقصر سانحه نبوده اند و اگر قرار باشد در سانحه ای تی آر، خلبان را مقصر بدانند، از حقوق آنها حمایت می کنیم.

هیچ پیکری به پزشکی قانونی تحویل داده نشده

مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد: تاکنون پیکر هیچ یک از جانباختگان سانحه هوایی تهران_یاسوج به پزشکی قانونی استان انتقال داده نشده است.

ادعای نماینده مجلس درباره گرفتن چک از خلبان پرواز تهران-یاسوج کذب است

مرتضی دهقان درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره اینکه شرکت آسمان علی رغم هشدارهای هواشناسی مبنی بر نامساعد بودن شرایط جوی اصرار بر انجام پرواز داشته است، گفت: هیچ خلبانی حاضر نمی شود جان خود و مسافران را به خطر بیاندازد.تمام این ادعاها کذب است و ما آن را را رد می‌کنیم.

وی همچنین درباره ادعای دیگر این نماینده مجلس مبنی بر اینکه از خلبان چک گرفته‌اند بنابراین او مجبور به انجام پرواز شده است،تاکید کرد: خلبان این پرواز از نیروهای قدیمی و با تجربه این شرکت هواپیمایی بوده و شرکت آسمان هیچگاه اقدام به چنین کاری با نیروهای باتجربه و با سابقه خود نمی کند.

معاون سازمان هواپیمایی گفت: تمام این ادعاها رد می‌شود چرا که اساسا ادعاهای غیر منطقی هستند که متاسفانه از سوی یک نماینده مجلس مطرح شده است.    

یکی از نمایندگان مجلس مدعی شده بود که تعدادی از خلبانان اعلام کرده‌اند شرکت آسمان با دریافت چک از خلبانان ، آنها را مجبور به پرواز می‌کند.


تصاویری از تلاش تكاوران تیپ ٦٥ نیروی زمینی ارتش برای یافتن پیكر جانباختگان سقوط هواپیما

تصاویری از تلاش تكاوران تیپ ٦٥ نیروی زمینی ارتش برای یافتن پیكر جانباختگان سقوط هواپیما

اولین تصویر از لاشه هواپیمای آسمان از نزدیک

اولین تصویر از لاشه هواپیمای آسمان از نزدیک

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: /farsnews.com/mehrnews.com/isna.ir