عنایت ویژه شهرداری تهران به معلولین!
براساس ابلاغیه شهرداری تهران افراد دارای معلولیت برای دریافت مجوز ورود به طرح ترافیک، باید حساب شهروندی خود را یک میلیون تومان شارژ کنند.

طرح ترافیک یک میلیونی برای معلولان

براساس ابلاغیه شهرداری تهران افراد دارای معلولیت برای دریافت مجوز ورود به طرح ترافیک، باید حساب شهروندی خود را یک میلیون تومان شارژ کنند و به گفته رئیس انجمن ندای معلولین ایران پرداخت این مبلغ برای قشری که کمترین سهم را در شهر دارد، بی‌عدالتی محسوب می‌شود.

طرح جدید ورود به محدوده طرح ترافیک در انتهای سال گذشته پس از حاشیه‌های فراوان و لابی‌گری مدیریت شهری جدید سرانجام به تصویب رسید.

شعار اصلی طراحان طرح برقراری عدالت، کاهش استفاده از خودروی شخصی و حذف رانت در توزیع آرم طرح ترافیک بود که به گفته محسن پورسیدآقایی (معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری) شاخصه اصلی این طرح به شمار می‌رفت. براساس طرح جدید، توزیع آرم طرح ترافیک به کل متوقف شده و فقط خدمات ویژه تردد به خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری؛ بیماران خاص و معلولان جسمی و حرکتی؛ جانبازان 25 درصد به بالا؛ خودروهای وانت‌بار و تاکسی‌بار؛ ساکنان محدوده ترافیک و خودروهای آژانس تعلق می‌گیرد.

با این حال اکنون که طرح وارد مرحله اجرایی شده است و قرار است از انتهای فرودین آغاز شود ابلاغیه‌هایی که از سوی شهرداری برای انجمن‌ها و ان‌جی‌اوهایی که شامل این خدمات طرح ویژه هستند، فرستاده می‌شود و زاویه‌های پنهانی از این طرح را رونمایی کرده که هیچکدام تاکنون در معرض دید عموم و رسانه‌ها قرار نگرفته است.

براساس طرح جدید افراد صاحب خودرو باید در سایت شهرداری ثبت نام کرده و حساب شهروندی باز کنند و سپس با شارژ حساب روزانه مجوز ورود به طرح را خریداری کنند، براساس مدرکی که به دست خبرگزاری ایلنا رسیده است شهرداری در ابلاغیه‌ای با عنوان "تعداد سهمیه ورود به محدوده طرح ترافیک" خطاب به انجمن ندای معلولان ایران  اعلام کرده است، هر خودرو باید پس از بازگشایی حساب شهروندی حداقل مبلغ یک میلیون تومان به این حساب واریز کند! پس از پرداخت این یک میلیون تومان عوارض براساس زمان ورود و خروج به محدوده و نوع معاینه فنی برابر با تعرفه از حساب شهروندی مربوطه برداشت می‌شود.

1.jpg

مسئولان شهرداری تاکنون هیچ اطلاع دقیقی از شیوه شارژ حساب شهروندی و میزان مبلغی که باید در حساب باقی بماند اعلام نکرده‌اند و همین مسئله نگرانی جامعه افراد دارای معلولیت را در پی داشته است. در بخش راهنمای سایت بازگشایی حساب شهروندی هم فقط آمده است که متقاضیان باید با این حساب شهروندی همچون کارت مترو برخورد کرده و همواره کارت خود را شارژ نگه دارند.

محمود کاری، رئیس انجمن ندای معلولین ایران پرداخت این یک میلیون تومان را بی‌عدالتی در حق معلولان دانسته و با بیان اینکه معلولین مالیات و عوارض زندگی در تهران را پرداخت می‌کنند، اما از هر گونه حق شهروندی محروم هستند، گفت: اصلاً رعایت حقوق افراد دارای معلولیت را نکرده‌اند.

باتوجه به اینکه سیستم حمل و نقل عمومی مثل اتوبوسرانی و مترو و غیره به هیچ وجه پذیرای افراد دارای معلولیت نیستند، شهرداری چه خدمتی می‌خواهد ارائه نماید که معلولین هم به حقوق خودشان در سرانه حمل و نقل برسند؟ آیا فکر می‌کنید که این افراد باید مانند دیگران عوارض بپردازند یا بهتر بگوییم افراد دارای معلولیت باید عوارض معلولیت خود را چند برابر دیگران پرداخت کنند؟

در حالیکه شرایط نامناسب معابر تهران  مانع حضور افراد دارای معلولیت در فضای شهری شده است و این افراد در عرصه کار و تحصیل هم با تبعیض‌های فراوانی روبه‌رو هستند، دریافت این مبلغ برای ورود به طرح آن هم بدون اطلاع قبلی و فقط چند هفته‌ای مانده به آغاز طرح جدید، نشان‌دهنده شعاری بودن ادعای مدیریت شهری جدید در برقراری عدالت در سطح پایتخت است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilnanews.com