کارگران افغال قصد ترک ایران را دارند!
افغان‌ها به تدریج تمایل خود را برای کار در ایران از دست داده‌اند و بر اساس مشاهدات به شکل قانونی وغیرقانونی به دیگر کشورها از جمله اروپا می‌روند؛ چرا که ارزش ریال ایران در حال کاهش است.

کارگران افغان در حال ترک ایران هستند؟

نشانه‌های مهاجرت کارگران افغانستانی ساکن ایران به کشورهای دیگر از اخبار مورد توجه امروز اقتصادی بود. زمانی که واحد پول ایران نسبت به "افغانی" ارزش بالایی داشت  حجم مهاجرت از کشور همسایه شرقی به ایران بالا گرفت؛ تا جایی که بر اساس برخی گزارش‌ها ۳ میلیون افغانی در ایران زندگی می‌کنند که این رقم حدود ۱۱ درصد جمعیت افغانستان را شامل می‌شود. اما آنها به تدریج برای کسب درآمد بیشتر به کشورهای همسایه از جمله ترکیه و حاشیه خلیج فارس رفته‌اند. امروز رییس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت گفته است: در ماه‌های گذشته به دنبال افزایش نرخ ارز شرایطی پیش آمده که اشتغال در ایران به مانند سابق برای افغان‌ها جذابیت ندارد؛ چرا که پولی که آنها می‌توانند برای خانواده خود در افغانستان بفرستند نسبت به گذشته کاهش یافته است.

محمدمهدی جوانمرد قصاب در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که مهاجرت افغان‌ها تا چه اندازه می‌تواند از صادرات ایران به افغانستان بکاهد، گفت:‌در حالت کلی شاید تاثیر خاصی در این بخش وجود نداشته باشد. بخش قابل توجهی از محصولات صادراتی به افغانستان کالاها و محصولاتی هستند که تمام مواد اولیه و روند تولید آنها داخلی محسوب می‌شود، بر همین اساس کالایی که در گذشته در افغانستان به فروش رسیده و هر دلار آن ۳۷۰۰ تومان ارزش داشت اکنون ارزشی ارزی به مراتب پایین تری دارد و همین امر باعث می‌شود میزان صادرات به افغانستان بیشتر شود.

این‌جا در قرق املاکی‌هاست!

گران شدن مسکن هنوز بحث داغ این روزهای اقتصاد ایران است. به دنبال افزایش میانگین ۳۵ درصدی قیمت مسکن شهر تهران که بر اساس برخی گزارش‌ها تا ۷۰ درصد رشد در بعضی مناطق هم رسیده، کار و کاسبی بعضی املاکی‌های سودجو هم سکه شده است. گزارش میدانی ایسنا با عنوان "این‌جا در قرق املاکی‌هاست!" از وضعیت نابسامان دلالی ملک در منطقه‌ی تهرانسر حکایت دارد. مسوولان اتحادیه هم ظاهرا بنای برخورد با این افراد را ندارند. طبق گزارش‌ها در شهر تهران حدود ۲۰۰۰ املاکی بدون مجوز، فعالیت می‌کنند و برخوردهایی که به شکل ظاهری با این گروه انجام می‌شود ثمره چندانی نداشته است. صبح که بیدار می‌شوی می‌بینی اتاق یک پنجره یا پارکینگ خانه‌ای یکدفعه تبدیل به دفتر مشاور املاک شده و معلوم نیست با زد و بندها و شگردهای بعضی از آنها در بستن قرارداد کدام خانواده قرار است خانه خراب شود.

فعلا منتظر کاهش سود بانکی نباشید

یکی از چالش‌های اقتصاد ایران که همواره کارشناسان از آن به عنوان عامل رکود و گرانی یاد می‌کنند پرداخت سودهای موهوم توسط سیستم بانکی است که فعالیت‌های مولد را به حالت نیمه تعطیل کشانده است. مردم ترجیح می‌دهند به جای کار و کاسبی پولشان را در بانک بگذارند و سود حداقل ۱۵ درصد بگیرند. از سوی دیگر بانک‌ها تسهیلات ۱۸ درصد پرداخت می‌کنند که پرداخت اقساط آن از عهده‌ی فعالان اقتصادی خارج است. در این سیکل معیوب، رکود تورمی همواره اقتصاد را تهدید می‌کند. با این‌که نرخ سود بانکی از حدود ۳۰ درصد دولت‌های نهم و دهم طی چند مرحله به ۲۲، ۲۲، ۱۸ و حالا ۱۵ درصد رسیده، این نرخ هنوز بالاتر از میانگین تورم است و کارشناسان می‌گویند باید کمتر شود. اما تازه‌ترین اظهارات معاون اقتصادی بانک مرکزی در رابطه با ورود این بانک برای کاهش نرخ سود نیز تاکید صریحی برای انجام این سیاست در آینده ای نزدیک ندارد. پیمان قربانی اعلام کرده است که بانک مرکزی با تحلیل شرایط موجود اقتضائات کلان اقتصادی و افق پیش رو هر زمان که لازم بداند پیشنهاد مقتضی در زمینه نرخ‌های سود را به شورای پول و اعتبار ارائه می‌کند.
دلار خاص برای افراد خاص!

از روز ۲۰ فروردین ماه که ارز تک نرخی و قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان تعیین شد، پرداخت دلار دولتی برای واردات کالاهای ضروری انجام گرفت. با این حال، آن‌طور که فرهاد احتشامزاده رئیس فدراسیون واردات اتاق بازرگانی ایران ادعا می‌کند شرکت‌های خاص دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌اند. او هم‌چنین بیان کرده: در شرایط فعلی که تامین منابع ارزی برای واردات با دشواری‌هایی همراه شده، باید مراقب باشیم که کمبود عرضه کالا باعث بحران در بازار نشود؛ چراکه در صورت افزایش قیمت به هر صورت این هزینه به مشتری تحمیل می‌شود.

تکمیل فاضلاب تهران ۱۰ هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد

خبری هم از حوزه انرژی مرور کنیم. طرح فاضلاب تهران که می‌تواند تاثیر بسزایی در بهداشت شهری، بازچرخانی و استفاده مجدد از آب فاضلاب برای اموری همچون توسعه فضای سبز داشته باشد به ۷۰ درصد پیشرفت رسیده اما برای اتمام این طرح ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است. علیرضا نوذری‌پور با اشاره به اجرای ۶۵۲۷ کیلومتر از ۹۰۰۰ کیلومتر کل شبکه فاضلاب شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا به وضعیت طرح فاضلاب کشور نیز اشاره کرد و گفت که ۱۱۲ تصفیه‌خانه فاضلاب در حال ساخت است. در ۲۹۵ شهر طی ۶ میلیون و ۶۴۱ هزار فقره انشعاب فاضلاب که توسط ۵۹ هزارو ۵۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری می‌شود در مدار بهره‌برداری قرار دارند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir