وقتی «اینستاگرام» شاخ در می آورد!
روزنامه جام جم، متعلق به صدا و سیما در واکنش به مساله «ماده هژبری» یادداشتی با عنوان «وقتی «اینستا» شاخ درمی‌آورد!» را منتشر کرد.

روزنامه صداو سیما: شاخ‌های مجازی عقده دارند

شاخ اینستاگرام، عبارتی که برای مخاطبان و کاربران فضای مجازی واژه غریبی نیست و هروقت گفته می‌شود فلانی شاخ اینستاگرامی است، بی‌درنگ مخاطب ذهنش به سوی یکی از کاربران شبکه‌های مجازی می‌رود یکی از شاخ اینستاگرام در محتوای فرهنگی است و در این میان برخی نیز محتوای مغایر با آداب و رسوم فرهنگی مرسوم میان مردم منتشر می‌کنند.

آنها می‌رقصند، بدن خود را به نمایش می‌گذارند و رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که گاهی مغایر با فرهنگ چند هزار ساله ایرانی است، رفتارهایی که بیشتر سرپوشی برای ضعف‌های شخصیتی و احیانا اجتماعی شاخ‌های اینستاگرام است.

ترویج اباحه و رفتارهایی از این دست یکی دیگر از خروجی‌هایی است که شاخ‌های اینستاگرامی در صفحات خود بازتولید می‌کنند. اتفاقی که شاید این‌طور تعبیر شود که در صفحات شخصی در حال رقم خوردن است، ولی نباید فراموش کرد این صفحات شخصی، در فضای عمومی در دسترس است و نمی‌توان از آنها به عنوان چار دیواری اختیاری یاد کرد.

رقصنده با شاخ

دسته دیگری از این افراد که شاید کم هم نباشند، آنهایی هستند که به رقصنده معروف هستند، رقصنده‌هایی که گاهی رفتارهایی مانند بدن‌نمایی هم در فیلم‌هایشان بروز دارد. «الناز»، «شاداب»، «کامی» و در مورد اخیر «مائده هژبری» چهره‌هایی هستند که در صفحات خود تصاویر و ویدئوهایی از رقصیدن خود منتشر می‌کنند. انتشار فیلم رقص تنها وجه فعالیت این افراد در صفحات مجازی نیست بلکه گاهی رفتارهای غیراخلاقی و خلاف باورهای عمومی هم در صفحات آنها دیده می‌شود.

مائده هژبری هم یکی از چهره‌هایی بود که انتشار فیلمی از او سپس خبر دستگیری‌اش موج ایجاد کرد، اما تا اینجای کار اتفاق خاصی روی نداده بود تا این‌که تولید برنامه‌ای با عنوان «بی‌راهه» (در رابطه با شاخ‌های اینستاگرامی) توسط ناجا که معمولا به صورت هفتگی پخش می‌شود، حاشیه‌ساز شد.

حاشیه‌ای که همراه با نقدها و تحلیل‌های متفاوتی بود. عده‌ای نسبت به موقعیت زمانی و شرایط اجتماعی کشور و پخش این برنامه در چنین موقعیتی نقد داشتند و عده‌ای جای خالی برخورد با مفسدان اقتصادی را گوشزد کردند، عده‌ای هم سعی کردند از آب گل‌آلود ماهی خودشان را بگیرند و با راه‌اندازی فضای احساسی و عاطفی، مخاطبان فضای مجازی را به کنش‌های هیجانی ترغیب کنند.

اما فارغ از همه نقدها و تحلیل‌های درست و نادرست، این فرض را می‌توان پذیرفت شکی در برخورد با متخلفان چه از نوع اقتصادی، چه اخلاقی و چه سیاسی و امنیتی وجود ندارد و افکار عمومی نیز از این برخوردها استقبال می‌کند به شرطی که پیوست‌های رسانه‌ای و توجیه افکار صورت بگیرد. به‌طور مشخص درباره مصداق هژبری می‌توان موضوع را از حیث اخلاقی، فرهنگی، رسانه‌ای و حقوقی بررسی کرد.

سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتای کشور درباره برخورد با شاخ‌های اینستاگرام گفته بود؛ در حوزه اینستاگرام 51 هزار پیج تحت شناسایی و رصد قرار گرفته‌اند که عمدتاً فیلم‌های مبتذل و مستهجن را منتشر می‌کنند که با توجه به بررسی‌های انجام شده این افراد در حال ردیابی و شناسایی بوده و فعالیت مجرمانه آنها بررسی می‌شود. با شناسایی این افراد، با آنها برخورد قانونی می‌شود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه جام جم