سرریز شدن سیل‌گیر‌های سمنان خطری ندارد
مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان با اشاره به افزایش میزان بارندگی طی روزهای اخیر در سطح استان، گفت: سر ریز شدن سیل‌گیرها و بندهای خاکی خطری برای مردم نداشته و جای نگرانی ندارد

سرریز شدن سیل‌گیر‌های سمنان خطری ندارد

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان با اشاره به افزایش میزان بارندگی طی روزهای اخیر در سطح استان، گفت: سر ریز شدن سیل‌گیرها و بندهای خاکی خطری برای مردم نداشته و جای نگرانی ندارد.

علی نقی حیدریان، با اشاره به بارندگی‌های اخیر در سطح استان سمنان اظهار داشت: بارندگی روزهای ابتدایی امسال نسبت به سال‌های گذشته چشمگیر بود و تقریباً تمام بندهای خاکی استان مملو از آب و لبریز شدند اما این امر خطری برای مردم ندارد.

وی افزود: این بندهای خاکی اثر خود را در عدم تخریب نشان دادند و در این راستا اقدام خوبی برای ذخیره آب، جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب آن انجام شده است از سوی دیگر خروجی بندهای خاکی با شدت بارندگی‌ها به آرامی باز می‌شود لذا با پر شدن بندها آب از آن سرریز و در نتیجه از جاری شدن سیلاب‌ها و خسارات جلوگیری می‌شود.

حجم بندهای خاکی سمنان بالغ بر ۶ میلیون متر مکعب است

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان در ادامه با بیان اینکه حجم بندهای خاکی استان بالغ بر شش میلیون متر مکعب است، تصریح کرد: در روزهای اخیر با افزایش میزان بارندگی تعدادی از این بندها، یک بار لبریز و یک بار تخلیه شده است همچنین با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی برای بارندگی‌های روزهای آینده بندهای خاکی استان احتمالاً مجدد لبریز و تخلیه می‌شود که این امر بسیار مطلوب است.

حیدریان گفت: سدها و سیل‌بندها ساختار مهندسی دارند و تمهیدات لازم برای سرریز آن‌ها اندیشیده شده است تا در صورت سر ریز شدن به اندازه مشخصی آب از محل سیل‌بندها به سمت کویر هدایت و حجم گسترده‌ای از آب، در بندها نگهداری و ذخیره شوند در نهایت باید گفت سر ریز بندهای خاکی خطرناک نیست و برای مردم جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد همچنین این امر در تأمین آب مورد نیاز استان نیز مؤثر است.

وی با اشاره به شایعات اخیر درباره استخر ذخیره آب مهدی‌شهر نیز بیان کرد: این استخر هیچ مشکلی از نظر سازه‌ای ندارد و انتشار شایعاتی باعث نگرانی مردم شده است که طی بازدید از این محل دغدغه‌های مسئولان برای این استخر بر اثر سیل بر طرف شد.

وجود ۵۰۰ استخر ذخیره آب در استان سمنان

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان ضمن بیان اینکه در استان بالغ بر ۵۰۰ استخر ذخیره آب وجود دارد که تمامی این استخرها با سازه‌های بسیار مقاوم ساخته و حجم ذخیره آن‌ها تعریف شده است، بیان کرد: سازه این سد حجم مشخصی از آب را می‌تواند تحمل کند از سوی دیگر ورودی این استخرها نیز کنترل شده است.

حیدریان افزود: آب چاه‌های موجود در استان سمنان به حجم مشخصی برای ذخیره شدن وارد این استخرها می‌شوند و در واقع وجود مسیلی که به موازات استخر قرار دارد نگرانی و دغدغه برخی مسئولان بود که با نظر کارشناسان جاری شدن سیل در مسیل مربوطه خسارتی به استخر وارد نمی‌کند و هرگز منجر به تخریب بدنه استخر نمی‌شود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com