قیمت واکسن های وارداتی کرونا
شب گذشته نخستین محموله‌ی واکسن وارداتی توسط بخش خصوصی وارد کشور شد.

واکسن آسترازنکا با قیمت ۴ یورو و ۳۰ سنت وارد ایران شده است


سید علی مهدیان مدیر عامل شرکت داروسازی کوبل دارو که اولین شرکت بخش خصوصی وارد کننده واکسن کرونا در ایران است ضمن تبریک عید سعید غدیر خم گفت: همزمانی واردات اولین محموله‌ی واکسن کرونا را با این عید به فال نیک می‌گیریم و این واکسن‌ها را عیدی امیرالمومنین به مردم ایران می‌دانیم. امیدواریم که با عنایت ائمه‌ی معصومین کشور ما و ملت ما از شر این بیماری در امان بمانند.

مدیرعامل شرکت کوبل دارو درباره‌ی جزئیات محموله‌ی واکسن آسترازنکای وارد شده گفت: ما در مجموع ۳۱۵ هزار دوز واکسن آسترازنکا توانستیم وارد کشور کنیم. این تعداد دوز توسط شرکت آرفارم (R-pharm) روسیه و به صورت تحت لیسانس تولید شده است که نام تجاری آن آر کووی (R-covi) است.

مهدیان درباره‌ی نحوه‌ی توزیع یا فروش آن در ایران گفت: همه‌ی این محموله پس از انجام تشریفات گمرکی تحویل وزارت بهداشت شده است و طبق فرایند واکسیناسیون عمومی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و شرکت کوبل دارو به هیچ عنوان در توزیع آن نقش نخواهد داشت. مسئله‌ی کووید یک مسئله‌ی ملی است. ما به عنوان بخش خصوصی خودمان رو موظف می‌دانیم که هر کاری در توانمان هست برای حل این معضل ملی انجام بدهیم و از هر کمکی به مجموعه‌ی دولت و حاکمیت و همچنین سازمان غذا و دارو دریغ نخواهیم کرد. البته ۳۱۵ هزار دوز با توجه به نیاز کشور اصلا عدد بزرگی نیست، اما باید در نظر گرفت که وقتی جان افراد در میان باشد هر یک دوز هم می‌تواند مهم باشد و ما همچنان در حال تلاش و رایزنی با شرکای خارجی برای تامین واکسن هستیم. این وظیفه‌ی اخلاقی و ملی ماست و ما خودمان را یار و کمک کار دولت در زمینه‌ی مبارزه با ویروس کووید ۱۹ می‌دانیم.

مدیرعامل کوبل دارو درباره‌ی روسی بودن این واکسن هم گفت: شرکت آسترازنکا یک تقسیم‌بندی جهانی انجام داده است و بر اساس آن با ۱۰ تولیدکننده بزرگ دارو در جهان توافقاتی انجام داده است که هر کدام از این تولیدکنندگان مسئولیت بخشی از تولید جهانی این شرکت را بر عهده بگیرند. این مسئله جدای از سازوکار کوواکس است. بر این اساس کشــور‌های منطقــه خاورمیانـه از جملـه ایـران، بخشـی از آسـیای میانـه، بخشـی از شـرق اروپـا، روسـیه و شـمال آفریقـا تحـت پوشش شرکت آرفارم (R-pharm) روسیه می‌باشند. طبیعی بود که ما اگر می‌خواستیم واکسن شرکت آسترازنکا را بخریم باید محصول تحت لیسانس آن را از این شرکت روسی می‌خریدیم. همه‌ی امید ما این است که این محموله‌ی واکسن راه ورود واکسن آسترازنکا به ایران را باز کند. ما ۱۲ سال سابقه‌ی همکاری با این شرکت داریم و بر اساس همین سابقه است که توانستیم این راه را بگشاییم. همچنان در حال مذاکره با این شرکت هستیم تا بتوانیم تعداد بیشتری واکسن وارد کنیم.

وی همچنین درباره‌ی تاییدیه‌های این واکسن گفت: واکسن آسترازنکا تاییدیه اتحادیه اروپا را دارد. همچنین ۱۷۰ کشور این واکسن را تایید کرده‌اند که به این لحاظ یکی از بهترین واکسن‌ها در جهان است. این واکسن یکی از مهمترین منابع تامین واکسن برنامه‌ی کوواکس است و تا کنون ۱۰۰ کشور از طریق کوواکس این واکسن را دریافت کرده‌اند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که این واکسن ۱۰۰ درصد از مرگ و ۹۴ درصد از بستری شدن در بیمارستان جلوگیری می‌کند. همچنین در مقابل سویه‌ی دلتا که هم اکنون کشور درگیر آن است عملکرد موفق ۹۲ درصدی دارد.

سید علی مهدیان همچنین درباره‌ی قیمت تمام شده‌ی این واکسن هم گفت: شرکت آسترازنکا با توجه به پاندمی و مسئولیت اجتماعی خود تصمیم گرفت که قیمت گذاری این واکسن بر اساس سود صفر یعنی فروش به بهای تمام شده در تمام دنیا انجام گیرد و تا الآن هم همینطور بوده است و این واکسن هم با همین سیاست و با قیمت ۴ یورو و ۳۰ سنت وارد ایران شده است.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: entekhab.ir