خبر وحشتناک درباره خشکسالی ایران
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تاکید بر حفظ پوشش گیاهی و حفاظت از منابع طبیعی کشور، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در صورتی که کشور با سرعت فعلی به سمت خشکسالی حرکت کند، ایران در سال ۲۰۴۰ جزو ۱۹ کشور خشک دنیا خواهد شد

ایران در سال ۲۰۴۰ جزو ۱۹ کشور خشک دنیا خواهد شد

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تاکید بر حفظ پوشش گیاهی و حفاظت از منابع طبیعی کشور، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در صورتی که کشور با سرعت فعلی به سمت خشکسالی حرکت کند، ایران در سال ۲۰۴۰ جزو ۱۹ کشور خشک دنیا خواهد شد.

عباسعلی نوبخت روز چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، اظهار کرد: بر اساس این مطالعات تا سال ۲۰۳۰ فرصت داریم مانع تخریب آنچه را که امنیت محیط زیست یا امنیت حیات انسان است را بررسی کرده و برای آن چاره جویی کنیم.

هر هکتار جنگل ۱۵۰۰ مترمکعب در سال آب تولید می کند

وی افزود: کشور تا سه سال دیگر یعنی تا سال ۲۰۲۵ با وضعیت کنونی به سرعت به سمت خشکسالی حرکت می کند و تنها با راهکار حفظ پوشش گیاهی، حفاظت و توسعه آن است که می توانیم از این بلا فرار کنیم.

نوبخت خاطر نشان کرد: امنیت غذایی و حفظ منابع آبی که جنگل ها برعهده دارند، بسیار مهم و تاثیر گذار است، بطوریکه هر هکتار جنگل مثل جنگل های ارسباران آذربایجان شرقی ۱۵۰۰ مترمکعب آب در سال به واسطه بارش جذب، حفظ یا تولید می کند.

وی با اشاره به برخی از نقاط بحرانی ایران، گفت: اکنون در جهرم برای رسیدن به آب باید ۵۴۰ متر، در شهریار تهران ۳۶۰ متر و در آذربایجان غربی ۶۰ متر چاه کنده شود تا به آب برسند که در واقع فاجعه زیست محیطی به شمار می آید.

نوبخت یادآور شد: به همین علت وزارت جهادکشاورزی برای حفظ جنگل ها، درختان و پوشش گیاهی تولید یک میلیارد اصله نهال را در کشور برنامه ریزی کرده که در سفر به آذربایجان شرقی به این نتیجه رسیدیم، این استان ظرفیت مناسبی برای تولید کل نهال های هدف گذاری شده در چهار سال یعنی ۲۵۰ میلیون اصله نهال در سال را دارد که باید تا سال ۱۴۰۲ تولید شود.

وی همچنین گفت: متاسفانه هنوز در ۹۰ میلیون هکتار از اراضی و مراتع کشور برنامه آبخیزداری اجرا نشده و با توجه به برنامه ریزی ها باید در ۹۰ سال آینده این برنامه بطور کامل محقق شود.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به ضرورت حفظ و حفاظت از جنگل های ارسباران، یادآور شد: یکی از باارزش ترین ناحیه های رویشی کشور در ۲ استان آذربایجان شرقی و اردبیل قرار دارد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir