توافق اجتماعی زوجین می طلبد که یک سری آداب و رسوم کنار آن شکل گیرد ولی آداب و رسوم زائد اصل دین را زیر سوال برده و به عنوان مانع بر سر راه ازدواج موفق است.

حجت الاسلام والمسلمین صابر اکبری جدی معاون فرهنگی دفتر نهاد رهبری در دانشگاه ها در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه نسل جدید درصدد انتخاب همسر به صورت فردی است ولی دارای یک سری موانع بوده که به صورت ذهنی و فرهنگی ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینکه برخی مسائل حاشیه ای سنگین به عنوان موانع ازدواج مطرح است، اظهار داشت: آداب و رسوم سنگین، تشریفات و تفاخر و عدم شناخت طرفین در قبل از ازدواج باعث نگرانی جوانان در این امر شده است.
اکبری جدی با بیان اینکه تاکید شده که خواستگاری کردن با یک سری آداب و رسوم متداول صورت پذیرد، افزود: در صورتی که آداب و رسوم سنگین و دست و پاگیر شد، باعث زیر سوال رفتن اصل دین می شود.
وی به مواردی زائد بر واقعیت امر ازدواج که در چند سال اخیر نیز افزایش یافته است اشاره کرد و گفت: مواردی فراتر از آداب و رسوم متداول، تشریفات، تهیه جهیزیه سنگین، چشم و هم چشمی و ... باعث آسیب زدن به امر ازدواج شده است.
اکبری جدی عدم فرصت های شغلی برای جوانان را یکی دیگر از موانع امر ازدواج برشمرد و یادآور شد: اشتغال در چرخه اجتماعی کشور ما با تاخیر انجام می شود و باعث بالا رفتن سن ازدواج جوانان شده است.
معاون فرهنگی دفتر نهاد رهبری در دانشگاه ها بر کمرنگ شدن بسیاری از ازدواج ها به شیوه سنتی اشاره کرد و گفت: انتخاب فردی و عدم شناخت افراد از یکدیگر می تواند به عنوان دیگر آسیب اجتماعی مطرح شود