معاون حقوقی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام كرد: برای نخستين بار در تاريخ ايران، طرحهای نو در زمينه مد و لباس به طور قانونی، ثبت و گواهی آن صادر می‌شود.

 

شهرام توكلی امروز در گفت وگو با ایرنا افزود: ثبت مد لباس بر اساس قانون حمایت حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان و آیین نامه اجرایی آن در آینده نزدیك از سوی دفتر حقوقی و امور مالكیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز خواهد شد.

وی هدف از این اقدام را تشویق و ترغیب هنرمندان به ایجاد آفرینش‌های فكری ، فراهم ساختن زمینه‌های بیشتر برای فعالیت آنان در زمینه توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه و بهبود زندگی مردم در راستای تحقق شعار عدالت محوری و مهرورزی دولت نهم برشمرد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان كرد كه قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان ‪ ۳۹سال پیش در سال ‪ ۱۳۴۸به تصویب مجلس وقت رسید اما هیچگاه به اجرا در نیامده است.

توكلی گفت كه علت عدم اجرای این قانون از سوی رژیم پهلوی، فقدان اراده و عدم اهتمام آن برای حمایت از مالكیت آثار فكری بود و قانون یادشده را صرفا به عنوان یك نمایش در این زمینه به تصویب رسانده بود.

وی افزود: انقلاب اسلامی نیز در دو دهه نخست پیروزی خود، در حال بنای ساختار حكومتی و نهادی تازه‌ای در كشور و رویارویی با انبوه مشكلات و توطئه‌های دشمنان از جمله ‪ ۸سال جنگ تحمیلی و بازسازی مناطق مختلف بود و عملا، فرصت چندانی برای اندیشیدن به قوانینی همچون مد لباس نداشت.

معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر اینكه دهه سوم انقلاب، دهه تلاش برای قانونمندكردن فعالیتها و رفتارها است، اجرای قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان را در سال جاری از سوی دولت نهم در همین راستا ارزیابی كرد.

وی یادآورشد كه قانون یادشده در مورد همه رشته‌ها و آثار هنری است اما از آنجا كه بحث امنیت اخلاقی در جامعه اكنون در اولویت برنامه‌های دولت قرار دارد و فروشگاههای جلوه حجاب در سطح كشور فعال شده ، اجرای این قانون برای حمایت از طراحان مد و لباس ایرانی و اسلامی در اولویت قرار گرفته است معاون وزیر ارشاد گفت كه اجرای ماده ‪ ۲۱این قانون در راستای انجام تكلیف قانون برنامه پنجساله چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشور صورت می گیرد.

ماده ‪ ۲۱قانون حمایت مولفان و مصنفان و هنرمندان مقرر می‌كند:

پدیدآورندگان می‌توانند اثر و نام و عنوان و نشانه ویژه اثر خود را در مراكزی كه وزارت فرهنگ و هنر با تعیین نوع اثار آگهی می‌نماید، به ثبت برسانند.

توكلی اطمینان داد كه با همكاری معاونتهای تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشكیل شوراهای تخصصی كارشناسی آثار از سوی آنها، قانون یادشده در مورد انواع رشته‌های فرهنگی و هنری به اجرا در خواهد آمد.

معاون وزیر ارشاد گفت كه بر اساس قانون ، دفتر حقوقی و مالكیت امور معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران مسئولیت ثبت و صدور گواهی مالكیت آثار فكری و هنری را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینكه ثبت اثار مربوط به مد و لباس پس از انتشار اطلاعیه ای از سوی وزارت ارشاد در آینده نزدیك آغاز خواهد شد، اظهارداشت: طبق آیین نامه اجرایی قانون، منظور از مد لباس ، منحصرا شامل تن پوش‌ها از قبیل مانتو ، چادر و كت و شلوار است و در این مرحله از كار، كفش، كلا، مقنعه و كیف مستقلا قابل ثبت نیستند بلكه به عنوان ملحقات تن پوش‌ها می توانند گواهی ثبت دریافت كنند.

توكلی خاطرنشان كرد كه آثار یادشده باید، ابداعی ، نو و مفید بوده و قابلیت اجرایی داشته باشد و تشخیص این امر بر عهده یك شورای تخصصی متشكل از كارشناسان امر است كه در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشكیل شده است.