بنياد ملی بازيهای رايانه‌ای در آستانه تعطيلات تابستانی مدارس در اطلاعيه‌ای نسبت به استفاده از بازی‌های رايانه‌ای كه دارای جنبه‌های مخرب بر روی گروههای مختلف سنی كودكان، نوجوانان و جوانان است، به خانواده‌ها هشدار داد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مدیریت اطلاع‌رسانی بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای در این اطلاعیه آمده است: در تمامی دنیا بازیهای رایانه‌ای پس از تولید توسط نظام‌های طبقه‌بندی رایج و موجود رده‌بندی سنی می‌شوند، یعنی براساس محتوای موجود در بازی، بازیها به گروههای مختلف سنی تقسیم شده مثلا بالای 13 سال و یا بالای 17 سال و تولید كنندگان این رده بندی سنی را با استفاده از نشانه‌ها و علائم بر روی سی دی درج كرده و در تبلیغات از آن استفاده می‌كنند.
این اطلاعیه می‌افزاید: هر چه یك بازی رده‌ پائین‌تری را از لحاظ گروه سنی دریافت كند طبیعتا فروش بیشتری برایش تصور می‌شود، چرا كه اكثر قریب به اتفاق خانواده‌ها و كاربران بازی در دنیا با این رده بندی آشنا بوده و فرهنگ استفاده از آن را نیز رعایت می‌كنند. این نظام‌های طبقه‌بندی، بازیها را با تعریف مولفه‌های استاندارد و تعیین شاخصه‌های محتوایی بررسی می‌نمایند. مولفه و شاخصه‌ها تابعی از ارزشهای مذهبی و اجتماعی جوامع مختلف است. خشونت، برهنگی، روابط جنسی، بدلحنی، استفاده از الكل و ... مولفه‌هایی است كه در اكثر نظام‌های طبقه‌بندی به عنوان شاخصه طبق بندی بازیها مدنظر قرار می‌گیرد.
اطلاعیه بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای حاكی است: مهمترین نظام‌های طبقه‌بندی در دنیا كه اكثر تولید كنندگان و كاربران بازیهای رایانه‌ای با آنها آشنا هستند، عبارتند از: ESRB در آمریكا و كانادا، PEGI در اروپا و CERO در ژاپن. متاسفانه در كشور ما با عنایت به این نكته كه پیش از این بازار بازیهای رایانه‌ای از نظارت، مدیریت فراگیر و هدفمند بهره نمی‌برد و هنوز مبادی ورودی و توزیع آن در كشور مشخص نیست لذا در بحث فرهنگ استفاده نیز با این مشكل روبرو هستیم كه علاوه بر عدم اطلاع دقیق كاربران و خانواده‌های آنان از این نظام‌های رده‌بندی از نشانه‌ها و محتوای این كار نیز اطلاعی ندارند و به همین واسطه بدون در نظر گرفتن آثار مخربی كه در پی عدم استفاده از بازیهای مربوط به گروه سنی خاص كاربر به بار می‌آید، همه كاربران در هر سنی همه بازیها را در اختیار دارند.
این عدم آگاهی باعث می‌شود كه یك كودك مثلا 10 ساله اكثر به تنهایی و بعضا به همراه پدر و مادر خود سی دی بازیهایی را خریداری كند كه طبق نظام‌های رده بندی رایج دنیا رده سنی بالای 17 سال را به خود اختصاص می‌دهد و هر روز ساعت‌ها با آن بازی می‌كند، غافل از اینكه خشونت بسیار بالای موجود در این بازی كه همراه با نمایش خونریزی شدید و بدن مثله شده بوده و یا روابط جنسی در سطح بسیار بالای آن چه اثری بر روحیه ظریف و حساس او می‌گذارد.
این اتفاق تقریبا در مورد اكثر كاربران ایرانی اكنون در حال وقوع است. بیشتر بازیهایی كه در جامعه ما تكثیر و توزیع می‌شود رده سنی (بالای 17 سال) و یا (بالای 22 سال) را در طبقه‌بندی ESRB كه معتبرترین رده‌بندی در دنیاست به خود اختصاص داده است و حال آنكه اكثر جامعه كاربران بازیهای كودك و نوجوان هستند.
كاربرانی كه ساعتها از این بازیها استفاده می‌كنند و متناوبا با صحنه‌های خشونت بار و یا پوشش‌های نامناسب و زمینه‌های روابط جنسی روبه‌رو می‌شوند از لحاظ روحی و روانی دچار اختلال می‌شوند و ضربات جبران ناپذیری‌ بر روح و روان كودك وارد می‌شود اگر از بازیهای مخرب و زیان‌آور استفاده نماید.
این اطلاعیه می‌افزاید: با توجه به آغاز فصل تابستان، تعطیلی مدارس و اوقات فراغت سه ماهه، خانواده‌ها باید مراقب باشند تا كودكانشان از چه بازیهایی استفاده می‌كنند. خانواده‌ها باید بر بازیهایی كه بچه‌ها استفاده می‌كنند كنترل داشته و نظارت كنند طبق آمار منتشر شده اكثر خانواده‌های پدر و یا مادر بر خرید بازی توسط فرزندشان نظارت داشته و درصد بالایی نیز حداقل یك بار در ماه با فرزندشان بازیهای رایانه‌ای را انجام می‌دهند.
اكنون بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای در حال تدوین نظام ملی بازیهای رایانه‌ای مطابق ارزشهای ملی و مذهبی رایج در جامعه ایرانی و اسلامی ماست. امیدواریم تا در چند ماه آینده نتایج آن استخراج شده و رده‌بندی سنی كلیه آثار تولیدی داخل و خارجی انجام شده و علائم و نشانه‌های مخصوص بر آن درج گردد.