عضو كميته كاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به اينكه كميته كاهش آلودگی هوای تهران 6 ماه است كه تشكيل جلسه نداده است، وضعيت هوای تهران را با ادامه وضعيت فعلی برای 15 سال آينده «سمی» پيش‌بينی كرد.
 

وحید نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس اظهار داشت: كمیته اجرایی كاهش آلودگی هوای تهران تنها متولی قانونی و رسمی مدیریت بحران آلودگی هوای پایتخت به شمار می‌رود. رئیس و دبیر این كمیته هم معاون رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مدیر كل محیط زیست استان تهران است.
وی ادامه داد: بیش از 6 ماه است كه از تشكیل كمیته اجرایی كاهش آلودگی هوای تهران خبری نیست در حالی‌كه پیش از این حداقل ماهی 2 بار این كمیته تشكیل جلسه می‌داده است.
عضو كمیته كاهش آلودگی هوای تهران درباره درخواست سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر ارائه نظر اعضای كمیته برای برپایی مجدد این كمیته گفت: در این باره به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام كرده‌ایم كه تعطیلی این كمیته به صلاح شهر تهران نیست و به صراحت نقاط ضعف این كمیته را از جمله نداشتن یك مصوبه قابل اجرا در طی دو سال گذشته عنوان كرده‌ایم.
نوروزی در ادامه تصریح كرد: در حال حاضر نیز نگرانی خود را از عدم كنترل آلودگی هوای تهران توسط مدیریت قانونی آن كه همین كمیته كاهش آلودگی هوای تهران است اعلام می‌كنیم.
وی گفت: پیگیری‌های ما نشان می‌دهد كه عزمی برای تشكیل این كمیته وجود ندارد و اخیراً نیز گزارشی به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از سوی مدیر كل محیط زیست استان تهران ارائه شده است تا ایشان تصمیم‌گیری كنند كه این كمیته مجدداً تشكیل جلسه بدهد یا خیر. و برای این كمیته تعیین تكلیف كند.
عضو كمیته كاهش آلودگی هوای تهران در ادامه اظهار داشت: ظاهراً باید منتظر دستور رئیس سازمان محیط زیست برای آلودگی هوای شهر تهران كه واقعاً به حال خود رها شده است و شهرداری تهران به تنهایی این مسئولیت را به دوش می‌كشد، بمانیم.
مشاور افزود: این در حالیست كه تاكنون شهرداری تهران جزء دستگاه‌هایی بوده است كه بسیار فراتر از تكالیف قانونی مندرج در برنامه جامع كاهش آلودگی هوای تهران فعالیت كرده است راه‌اندازی سامانه اتوبوس‌های تندرو، راه‌اندازی دفاتر الكترونیكی در سطح شهر تهران، حركت به سوی استانداردهای زیست محیطی در سطح ساختار سازمانی مجموعه شهرداری تهران، مدیریت عرضه و تقاضا و ... از جمله این موارد بوده است.
وی درباره وضعیت آلودگی هوای تهران طی 3 ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته گفت: متأسفانه در 3 ماهه نخست امسال 22 درصد روزها در وضعیت ناسالم قرار داشته در حالی كه 3 ماهه اول سال 86 این عدد صفر بوده است. همچنین از نظر آلاینده ذرات معلق در 3 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شرایط پاك 38 درصد كاهش پیدا كرده است.
نوروزی تصریح كرد: شهرداری تهران اعلام می‌كند آمادگی پذیرفتن مدیریت آلودگی هوای تهران به شرط تخصیص تمام بودجه‌ها و اختیارات را دارد و این امر را بارها اعلام كرده است كه مدیریت آلودگی هوای شهر تهران مشكل ویژه‌ای ندارد و حلقه مفقوده آن مدیریت كارآمد است.
وی گفت: اگر با این وضع فعلی در افزایش منابع آلاینده و ضعف مشخص در مدیریت هوای پایتخت توسط سازمان محیط زیست پیش برویم و عزم ملی برای كاهش آلاینده‌ها در هوای تهران به وجود نیاید تا 15 سال آینده پیش‌بینی می‌شود هوای تهران حتی برای تنفس هم سمی شود.
عضو كمیته كاهش آلودگی هوای تهران افزود: اگر معاینه فنی در كشور جدی گرفته نشود، خودروها چند سال یك بار مبدل كاتالیستی آن‌ها تعویض نشود، حمل و نقل عمومی كارآمد تقویت نشود، صدها فعالیت در سطح شهر كه با خدمات الكترونیكی قابل انجام هستند همچنان با مراجعه حضوری به ارگان‌ها انجام شود، سوخت مناسب استفاده نشود و موارد بسیار دیگری كه در بروز آلودگی هوا مؤثر است رعایت نشود وضع آلودگی هوا در تهران بسیار خطرناك خواهد شد.
نوروزی در خاتمه یادآور شد: متأسفانه داستان تكراری هر سال رخ می دهد و آن هم این كه دوباره تابستان تمام می‌شود و به محض آغاز فصل مدارس تمام مسئولان به یاد می‌آورند كه آلودگی هوای تهران، جدی است.