وقتی این زن، اوضاع سیاسی را آشفته می‌کند
حزب سوسیالیست فرانسه از حزب جمهوریخواهان به رهبری نیکلا سارکوزی برای شکست جبهه ملی در دور دوم انتخابات درخواست ائتلاف کرده بود اما نیکلاسارکوزی ائتلاف با فرانسوا اولاند را رد کرد.

زلزله سیاسی در فرانسه

پیروزی حزب جبهه ملی به رهبری مارین لوپن در دوره نخست انتخابات منطقه ای فرانسه و شکست حزب حاکم یعنی سوسیالیستها موجب آشفتگی در آرایش سیاسی این کشور به ویژه در اردوگاه سیاسی احزاب منتسب به فرانسوا اولاند رئیس جمهور کنونی و نیکلاسازکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه شده است.

در این انتخابات که به نوعی مقدمه انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه محسوب می شود، محافظه‌کاران با محوریت حزب جمهوریخواه به رهبری نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور پیشین این کشور، در بیشتر مناطق رتبه دوم را کسب کردند.

چپ‌ها هم که محوریت آنها با حزب حاکم یعنی حزب سوسیالیست فرانسه است، در اکثر مناطق رتبه سوم را کسب کردند.

جالب ترین اتفاق این است که سوسیالیست‌ها پس از شکست بی‌سابقه‌شان در برابر جبهه ملی اعلام کردند نامزدهای خود را در مناطقی که رتبه سوم کسب کرده‌اند از رقابت‌های انتخاباتی خارج می‌کنند تا طرفداران‌شان برای مقابله با قدرت‌گیری حزب جبهه ملی به نامزدهای جمهوری خواهان رأی بدهند.

براساس پیش‌بینی‌ها، پیروزی جبهه ملی در دور دوم انتخابات در یکشنبه همین هفته هم نهایی خواهد شد تا زلزله سیاسی حداقل در نیمی از فرانسه به وقوع بپیوندد. به همین خاطر از یک طرف سوسیالیست ها برای جلوگیری از یک فاجعه سیاسی و تکرار باخت حزب فرانسوا اولاند، در تلاطم افزایش رای خود در مرحله دوم هستند و از طرف دیگر هم نیکلاسارکوزی از هیچ تلاشی برای کسب ارای بیشتر دریغ نمی کند زیرا اگر میزان رای خود را افزایش دهد می تواند در برابر فرانسوا اولاند عرض اندام کند.

سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری از فرانسوا اولاند شکست سختی خورد بنابراین از هر فرصتی برای انتقام گیری استفاده خواهد کرد.

اصلی ترین سئوال ممکن در میان افکار عمومی این است که چرا حزب مارین لوپن که همواره در انتخابات پس از دو حزب مطرح سنتی فرانسه قرار داشت این بار توانست به جایگاه شگفت اور نخست ارتقاء یابد و به تعبیر رسانه های فرانسه پشت درهای کاخ الیزه منتظر انتخابات ریاست جمهوری پیش روی فرانسه باشد؟.

حزب جبهه ملی از ابتدای تاسیس در سال هزار و نهصد و هفتاد دو بر اساس آرمان های ناسیونالیستی و سیاست های مخالفت با مهاجران بویژه مهاجران کشورهای عربی شکل گرفت و براساس شرایط موجود اروپا به ویژه سرازیری اوارگان و حملات پاریس توانست جایگاه برتر را در نزد مردم فرانسه نصیب این حزب کند.

جبهه ملی همواره به دنبال برقراری مرزهای فرانسه و پول واحد این کشور بوده و همچنان مخالف سرسخت اتحادیه اروپاست و حتی در مواردی خواستار فروپاشی این اتحادیه شده است . به طور خلاصه مواضع این حزب با تأکید بر امنیت ملی، مخالفت با سیاست پذیرش آوارگان، تأکید بر هویت ملی، مخالفت با ایده تشکیل اتحادیه اروپا و مخالفت با اسلام معرفی می شود ژان ماری لوپن موسس اصلی این حزب هم همواره بر استقلال سیاسی ، نقش و جایگاه فرانسه در جهان تاکید داشت .

جبهه ملی در دو دوره ریاست جمهوری ژاک شیراک از قدرتی برخوردار نبود و خطر جدی برای احزاب سنتی راست و چپ فرانسه به حساب نمی امد اما پس از انتخابات سال 2007 و ورود سارکوزی به الیزه و دنباله روی سارکوزی از امریکا و پشتیبانی بی چون و چرای وی از سیاست های تل اویو و صهیونیست ها حزب جبهه ملی روز به روز از قدرت و محبوبیت بیشتری در نزد مردم فرانسه برخوردار شد تا جائیکه این وضیعت در زمان ریاست جمهوری فراسوا اولاند به حداکثر رسید زیرا سیاست های مبهم و متضاد الیزه در حوزه خارجی به ویژه در پرونده سوریه و در حوزه داخلی افزایش روز افزون بیکاری و هجوم مهاجران موجب تضعیف بیش از پیش سوسیالیست ها شد .

این حزب در دور پیشین انتخابات منطقه‌ای تنها موفق شده بود 11درصد آرا را به‌دست آورد. پیش از این، جبهه ملی هیچ‌گاه در هیچ منطقه‌ای از فرانسه در صدر شوراهای منطقه‌ای قرار نداشته و موفق نشده بود قدرت اجرایی را در دست بگیرد.

از آنجایی که شوراهای منطقه‌ای یا استانی در فرانسه اختیارات گسترده‌ای در زمینه آموزش، حمل ‌و نقل و مسائل اقتصادی منطقه خود دارند این پیروزی برای جبهه ملی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است .

در واقع جبهه ملی از حملات تروریستی پاریس موفق شد با تأکید بر امنیت ملی و تشدید فضای اسلام هراسی آرای مردم فرانسه را به سوی خود جلب کند.

پیروزی حزب جبهه ملی و احتمال تکرار این پیروزی در دور دوم انتخابات منطقه ای موجب شده تا رسانه های فرانسه بیش از پیش به دور دوم انتخابات منطقه ای بپردازند زیرا بدون شک ، شکست سوسالیست ها بدون هزینه سیاسی برای فرانسه در ابعاد داخلی و خارجی نخواهد بود.

از سوی دیگر میزان مشارکت در انتخابات منطقه ای فرانسه حدود پنجاه درصد بود که در نظام جمهوری فرانسه یکی از پایین ترین مشارکت ها معرفی می شود و اصلی ترین نگرانی احزاب سنتی فرانسه غیبت بیست و دو میلیون نفری است که به احتمال قوی در دور دوم انتخابات در پای صندوق های رای حاضر خواهند شد.

اعتقاد کارشناسان فرانسه براین است که بی اعتمادی به مستاجران کاخ الیزه در فرانسه دلیل غیبت پنجاه درصدی مردم فرانسه بوده و این تعداد غایب سردرگمی عجیبی را برای دور دوم انتخابات فراهم کرده است چون این ظرفیت بالقوه اگر به نفع جبهه ملی در اننخابات حاضر شوند ، تبعات نتایج انتخابات برای حزب حاکم غیر قابل پیش بینی خواهد بود.

به ویژه اینکه نیکلاسارکوزی هم به طور رسمی اعلام کرده نه با کسی ائتلاف خواهد کرد و نه از انتخابات کنار خواهد رفت بلکه به دنبال افزایش میزان ارای حزب خود در دور دوم خواهد بود.

مارین لوپن کیست و چه جایگاهی در فرانسه دارد ؟

مارین لوپن رهبر حزب جبهه ملی فرانسه است که چهل و سه سال قبل توسط پدرش ژان ماری لوپن تاسیس شد. مارین لوپن که پس از پدرش در سال دو هزار و یازده قدرت را در این حزب به‌دست گرفت در انتخابات اخیر از منطقه نورد پادکاله پیکاردی وارد کارزار انتخاباتی و موفق شد بیش از چهل درصد آرا را به‌دست آورد. نور پادکاله پیکاردی در شمال فرانسه با شش میلیون جمعیت فقیرترین منطقه این کشور است.

این منطقه به‌طور سنتی پایگاه چپ‌های حاکم بوده اما مردم آن نشان دادند پس از هفت سال تحمل، بحران اقتصادی اکنون از چپ‌ها فاصله گرفته‌اند. 
صاحبنظران با تحلیل شرایط سیاسی فرانسه پیش بینی می کنند که زلزله ای سیاسی در راه است ، هرچند قدرت این زلزله سیاسی قابل پیش بینی نیست اما این موضوع را با اطمینان می توان گفت که این انتخابات به نفع یا ضرر هر حزبی تمام شود هیچ چیز در فرانسه تغییر نخواهد کرد . 
ضرب المثل معروفی در فرانسه می گوید سفید کلاه یا کلاه سفید فرق چندانی ندارد و کلاه همان کلاه است . فرانسوی ها یقین دارند که کلاهی عوض نخواهد شد.

  • حزب جبهه ملی به رهبری مارین لوپن-1
  • حزب جبهه ملی به رهبری مارین لوپن-2
  • حزب جبهه ملی به رهبری مارین لوپن-3
  • حزب جبهه ملی به رهبری مارین لوپن-4
  • حزب جبهه ملی به رهبری مارین لوپن-5
  • حزب جبهه ملی به رهبری مارین لوپن-6
  • حزب جبهه ملی به رهبری مارین لوپن-7
  • حزب جبهه ملی به رهبری مارین لوپن-8

 حزب جبهه ملی به رهبری مارین لوپن-9

 

منبع: واحد مرکزی خبر