اظهارات جنجالی ترامپ: از ورود مسلمانان به آمریکا جلوگیری شود
دونالد ترامپ، نامزد انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، به دنبال حمله مرگبار هفته پیش در کالیفرنیا «ممنوعیت کامل ورود مسلمانان» به این کشور را خواستار شده است.

اظهارات جنجالی این آقای معلوم الحال درباره مسلمانان

دونالد ترامپ، نامزد انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، به دنبال حمله مرگبار هفته پیش در کالیفرنیا «ممنوعیت کامل ورود مسلمانان» به این کشور را خواستار شده است.او دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد «تا زمانی که نمایندگان کشور ما دریابند اوضاع از چه قرار است»، باید از ورود مسلمانان به امریکا جلوگیری شود.

ترامپ در این بیانیه با استناد به نظرسنجی مرکز سیاست‌های امنیتی، مدعی شد شمار قابل توجهی از مسلمانان «از امریکایی‌ها نفرت دارند» و در نتیجه باید از این کشور دور بمانند. نامزد انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه گفت: «تا زمانی که نتوانیم درباره این مساله و خطرات آن تصمیم بگیریم و آن را درک کنیم، نمی‌توانیم اجازه دهیم کشورمان قربانی حملات هولناکِ کسانی باشد که بویی از عقلانیت و احترام به زندگی بشر نبرده‌اند.»

این اظهارات پس از آن مطرح می شود که هفته گذشته دو مهاجمی که گفته می‌شود از حامیان گروه تروریستی داعش بودند با حمله به یک مرکز توان‌بخشی در منطقه سن برناردینوی کالیفرنیا در امریکا دستکم 14 نفر را کشتند و 21 تن را مجروح کردند.

واکنش ها به سخنان ترامپ

 جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید با انتقاد از سخنان ترامپ گفت حرف‌های او «کاملاً با ارزش‌هایی که مبنای پایه‌گذاری امریکا بوده‌اند، تناقض دارد.» وی گفت: «به عقیده من کاری که ترامپ انجام می‌دهد چیزی است که در تمام طول کمپین انتخاباتی خود انجام داده است، اینکه با بازی با ترس مردم برای کمپین خودش حمایت بسازد؛ به عقیده من او به طرزی خودخواهانه با کارهایش میان مردم امریکا تفرقه میاندازد.»

شورای روابط امریکایی-اسلامی نیز با محکوم کردن سخنان ترامپ گفت: «احساسات ضد اسلامی به یکی از ویژگی‌های اصلی کمپین او تبدیل شده است.»

هیلاری کلینتون، رقیب ترامپ در حزب دموکرات امریکا نیز اظهارات او را «شرم‌آور، مغرضانه، و تفرقه‌افکنانه» توصیف کرد.

مارتین اومالی، دیگر نامزد احتمالی حزب دموکرات نیز گفت سخنان ترامپ «دیگر شکی باقی نگذاشته است که او قصد دارد به عنوان یک عوام فریبِ فاشیست در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.»

همچنین جی جانسون وزیر امنیت داخلی امریکا  در این رابطه گفت هتاکی و بدنام کردن  مسلمانان امریکا تلاش‌ها در راستای مقابله با تروریسم را تهدید کرده و اقدامی خلاف جهت منافع ملی تلقی می شود.

حتی جب بوش، هم حزبی ترامپ نیز در این رابطه گفت سخنان او «جدی نبوده است.» فرماندار سابق فلوریدا همچنین افزود ترامپ «دچار اختلال مشاعر است.»
 

در عین حال، سازمان عفو بین الملل نیز با انتقاد از سخنان ترامپ گفت هدف از این حرف‌ها «جلب حمایت» پیش از انتخابات ریاست جمهوری 2016 است.این نخستین بار نیست که ترامپ علیه مسلمانان سخن می‌گوید. او پیش تر نیز خواستار ایجاد یک بانک اطلاعاتی از مسلمانان امریکا برای نظارت بیشتر بر آنها شده بود.

نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا همچنین در جریان یکی از سخنرانی های انتخاباتی خود گفته بود مسلمانان از حملات تروریستی 11 سپتامبر ابراز شادمانی کرده‌اند.

در همین حال دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز این پیشنهاد ترامپ ضد مسلمانان را «تفرقه افکنانه و اشتباه» می‌داند.

به گزارش رویترز، سخنگوی کامرون، روز سه شنبه گفت: «نخست وزیر به طور کامل با اظهارات دونالد ترامپ مخالف است، (اظهاراتی) که تفرقه‌افکنانه، غیرمفید و کاملا اشتباه است.» گفتنی است حدود 2.7 میلیون مسلمان در بریتانیا زندگی می‌کنند.

 

منبع: presstv.ir