دیدار مخفیانه رئیس سازمان سیا با رهبر کره شمالی
در ادامه خبرهای غافلگیرکننده در شبه جزیره کره، گفته شده است که رئیس سازمان سیا و پمپئو، برای برنامه‌ ریزی مذاکرات رهبران کره شمالی و آمریکا، با کیم جونگ‌ اون دیدار کرد.

ادامه غافلگیری ها در شبه جزیره کره

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: «مایک پومپئو» رئیس سی آی ای برای دیداری مخفیانه با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی چند هفته پیش به این کشور سفر کرده بود. ترامپ ماه پیش نیز با پذیرش پیشنهاد پیونگ یانگ برای انجام گفت و گوهای مستقیم، جامعه جهانی را غافلگیر کرده بود.

مقام های آمریکایی به روزنامه واشنگتن پست گفتند که در آن ملاقات برای گفت و گوهای مستقیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و کیم در تعطیلات آخر هفته عید پاک (روزهای 31 مارس و 1 آوریل) زمینه سازی هایی انجام شد.

دو منبع آگاه در کاخ سفید گفته اند که مایک پومپئو به عنوان فرستاده ویژه دونالد ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار و گفت و گو کرده است.

با این حال مقامات این سازمان و کاخ سفید از اظهار نظر درباره سفر پومپئو به کره شمالی خودداری کرده‌ اند.

سفر پومپئو که یکی از مورد اعتمادترین افراد ترامپ است، بخشی از تلاش های آمریکا برای فراهم کردن مقدمات دیدار مستقیم میان رهبران دو کشور درباره برنامه هسته‌ ای و موشکی کره شمالی بوده است.

این دیدار در حالی فاش می شود که رئیس جمهور آمریکا ساعاتی پیش گفته بود که مقام های آمریکایی گفت و گوهای مستقیمی با کره شمالی داشته اند که هدف آن مقدمه چینی برای دیدار تاریخی رهبران دو کشور است.

هنگامی که یک خبرنگار از ترامپ پرسید آیا با رهبر کره شمالی مستقیما گفت‌ و گو داشته است یا خیر وی پاسخ داد بله.

او گفت: «ما گفت و گوهای مستقیمی، در سطوح بسیار بالا داشته ایم و پنج محل بالقوه برای انجام دیدار با رهبر کره شمالی بررسی می شود.»

او در حالی که با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در ایالت «فلوریدا» دیدار می کرد، در این مورد اظهار نظر کرد. این دومین باری است که ترامپ در ویلای شخصی خود در فلوریدا از آبه استقبال می کند.

در توکیو این نگرانی وجود داشته است که طرح های ترامپ برای مذاکرات دوجانبه ممکن است ژاپن را به حاشیه براند. اما ترامپ در فلوریدا یادآوری کرد که دو کشور در مورد کره شمالی کاملا اتفاق نظر دارند.

با این حال ناظران می گویند که هدف آبه از این سفر قانع کردن ترامپ برای پرهیز از انحراف از موضع سرسختانه علیه کره شمالی تا حد ممکن است.

ترامپ ماه پیش با پذیرش پیشنهاد پیونگ یانگ برای انجام گفت و گوهای مستقیم، جامعه جهانی را غافلگیر کرد.

دیدار رئیس جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی رویدادی بی سابقه خواهد بود. کارشناسان می‌ گویند ملاقاتی از این نوع میان سران کشورها معمولا به ماه‌ ها مذاکره و برنامه‌ ریزی نیاز دارد.

ترامپ گفت که اجلاس یا اوائل ماه ژوئن یا کمی قبل تر برگزار خواهد شد. اگر این ملاقات صورت بگیرد، اولین بار خواهد بود که رئیس جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی دیدار می کند.

قرار است رهبر کره شمالی 27 آوریل (7 اردیبهشت) در دیداری نادر میان رهبران دو کره، با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی گفت و گو کند. این دیدار در پی بهبود روابط دو کشور در چند ماه گذشته صورت می‌ گیرد. کره جنوبی نقشی مهم در پیشنهاد گفت و گو میان آمریکا و کره شمالی ایفا کرده است. هدف از این دیدارها متقاعد کردن کره شمالی به کنار گذاشتن برنامه هسته‌ ای اش است.

کره شمالی تاکنون شش آزمایش هسته ای انجام داده است و موشک هایی را آزمایش کرده که توانایی هدف قرار دادن خاک آمریکا را دارند. اما برگزاری المپیک زمستانی در کره جنوبی در سال جاری دریچه ای خاص به روی دیپلماسی گشود.

حضور هیات کره شمالی در کره جنوبی باعث آب شدن یخ روابط میان دو کشور شده است. «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی و «کیم یونگ نام» که عنوان رئیس دولت کره شمالی را دارد در مراسم افتتاحیه این رویداد ورزشی شرکت کردند. این بلندپایه‌ ترین هیات اعزامی کره شمالی به سئول از زمان جنگ میان دو کره در سال‌ 1950 بود. در دیدار خواهر رهبر کره شمالی با رئیس‌ جمهور کره جنوبی، دعوتنامه کیم جونگ اون به مون جائه این رئیس‌ جمهور کره جنوبی برای سفر به پیونگ‌ یانگ تحویل داده شد. در این دعوتنامه که با خط خود رهبر کره شمالی بوده، گفته شده که کیم جونگ اون آماده دیدار با رئیس‌ جمهور کره جنوبی «در اسرع وقت» است.


بیانیه کاخ سفید درباره گفتگوی تلفنی ترامب با رهبر کره شمالی

به نقل از رویترز نوشت: کاخ سفید در بیانیه ای تصریح کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و «کیم جونگ‌اون» مستقیما با هم گفت‌وگو نکرده‌اند.

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پیشتر گفته بود که مقام های آمریکایی گفت‌وگوهای مستقیمی با کره‌شمالی داشته‌اند که هدف آن مقدمه‌چینی برای اجلاس تاریخی رهبران دو کشور است.

ترامپ، که در آغاز مذاکرات دو روز خود با «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن، در فلوریدا صحبت می‌کرد، گفت: «مذاکرات مستقیمی با کره‌شمالی در سطوح بسیار بالا داشته‌ایم. من واقعا معتقدم که اراده خوبی وجود دارد و اتفاقات بسیار خوبی در حال وقوع است.»

دونالد ترامپ با این حال تصریح کرد: «همان‌طور که همیشه گفته می‌شود؛ باید دید چه خواهد شد، چرا در نهایت نتیجه مهم است، نه این که دیدار داشته باشیم.»

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: /ilna.ir/jamaran.ir