در هنگام فیلمبرداری این فیلم در پاتودی هند، جولیا رابرتز مورد خشم ساکنان محلی قرار گرفته بود. در واقع تاریخ‌های فیلمبرداری با «ناواراتی» یکی از مهمترین....
  
رسوایی تاریخ روی پرده سینما
بورات
متد ساشا بارون کوهن، فیلمنامه نویس و بازیگر اصلی‌ای که پشت کمدی «بورات» قرار دارد، موضوع بحث‌های متعددی قرار گرفت. گفته می‌شد موافقت بازیگران غیر حرفه‌ای در طول فیلمبرداری در رومانی به زور جلب شده است در حالی که در حالت غیرعادی قرار داشته‌اند. تصویر نه چندان خوشایندی که شخصیت بورات از قزاقستان سرزمین مادری‌اش ترسیم می‌کند، به مذاق مردم و رئیس‌جمهور این کشور نظربایف خوش نیامد. فیلم که به نژاد‌پرستی متهم شده بود به جز لبنان در سرتاسر دنیای عرب سانسور شد.
با این حال به تنها موردی که حق داده شد، مورد روستای گُلد در رومانی بود. ساکنان این روستا اعتقاد داشتند که تولید کنندگان این فیلم درمورد موضوع اصلی این فیلم دروغ گفته‌اند. این فیلم آنها را همچون وحشی‌هایی نشان می‌دهد که ادرار بزها را می‌نوشند و انحرافات اخلاقی دارند. خب بله، باید هم از این فیلم عصبانی شد...
 
میلیونر زاغه‌نشین
با وجود کسب یک اسکار، دنی بویل مورد انتقاد شدید ساکنان مومبی، شهری در غرب هند که «میلیونر زاغه نشین» آن‌جا فیلم-برداری شده بود قرار گرفت، و كار حتی به دادگاه نیز کشیده شد. علاوه بر کلمه‌ «dog» در عنوان لاتین این فیلم ( «slumdog» به معنای سگ محله‌ زاغه‌نشینان است) که نمی‌توانستند آن را هضم کنند، مردم، دنی بویل و تهیه‌کننده‌اش کریستیان کولزن را متهم می‌کردند که از فقر بازیگران سوء استفاده کرده‌اند تا دستمزد کافی به آن‌ها پرداخت نکنند. این اتهام را هر دو رد کرد‌ند در حالی که می‌گفتند «روبینا علی» و «اظهرالدین اسماعیل» (بازیگران تازه‌کاری که در فیلم نقش کودکی قهرمانان را بازی می‌کنند) بیشتر از حقوق محلی دریافت کرده‌اند و به لطف مبلغی که پرداخت شده است تا صرف آموزش، نگهداری و نیازهای اساسی آن‌ها شود در مدرسه ثبت‌نام شده‌اند.
 
مرتاض عاشق
فیلمی کمدی که موجب قلم‌فرسایی‌های بسیاری در هند شد و البته شکست تجاری‌اش هم هیچ چیزی را تغییر نداد. مردم هند این کمدی را که یادآور ماجراهای یک آمریکایی است که بعد از سفری به هند به یکی از رهبران معنوی تبدیل می‌شود، به دلیل تمسخر ایمان و اعتقادات مذهبی آن‌ها سرزنش کردند. بحث درمورد این فیلم را «راجان زد»، مردی که خود را «رهبر هندی» می خواند پیش كشید. او به همه‌ هندی‌ها پیشنهاد کرد فیلم و همه‌ تولیدهای «پارامونت» و «ویاکام» را تحریم کنند. از این که آیا این فراخوان تاثیری داشته است یا نه خبری در دست نیست!
 
بخور، دعا کن، دوست بدار
در هنگام فیلمبرداری این فیلم در پاتودی هند، جولیا رابرتز مورد خشم ساکنان محلی قرار گرفته بود. در واقع تاریخ‌های فیلمبرداری با «ناواراتی» یکی از مهمترین جشن‌های هندوها همزمان شده بود؛ به همین دلیل به پلیس محلی دستور داده شده بود که از ورود همه‌ اشخاص خارجی حاضر در صحنه به معبد هاری ماندیر که یکی از مکان‌های برگزاری جشن بود ممانعت به عمل آید.
 
زنان قربانی جنگ
داستان فیلمبرداری این فیلم اما داستان عجیبی است. این فیلم نخستین اثری است که آنجلینا جولی پشت دوربین قرار دارد. نخست در نیمه‌ اکتبر مسئولان اجازه فیلمبرداری او را در بوسنی لغو كردند. این تصمیم در پی فشارهای انجمنی زنانه که در طول جنگ بوسنی آسیب دیده و از محتوای فیلمنامه به خشم آمده بودند اتخاذ شد. این فیلم داستان رابطه بین یک زن بوسنیایی و یک صرب است که در طول جنگ به او تجاوز می‌کند.
در پی این اتفاق، تولید کنندگان ناچار شدند حضور گروه را در بوسنی از 10 روز به چهار روز کاهش داده و فیلمبرداری را در بوداپست ادامه دهند. با این حال سرانجام شهرداری سارایوو با درخواست حذف داستان تجاوز به بحث‌ها پایان داد. این‌گونه بود که شهرداری که مجوز فیلمبرداری را چند روز قبل لغو کرده بود دوباره اجازه فیلمبرداری را صادر کرد.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: tehrooz.com/ ابوالفضل الله دادی
 
 
مطالب پیشنهادی:
 نامناسب‌ترین انتخاب ‌بازیگرهای تاریخ سینما!!
10 شخصیت فیلم‌های‌ سینمای هالیوود که وجود واقعی داشتند!! 
پولسازترین زوج‌های ‌هالیوود روی پرده سینما! (+عکس)
فیلم‌های معروفی که بر اساس واقعیت ساخته شده اند +عكس
بازیگران ‌هالیوود و اسم‌های واقعی‌شان!! (+عکس)