سیب و سلما
سوگل قلاتیان، متولد 1365 كارش را از هنرستان تئاتر شروع كرده است. او لیسانس و فوق‌لیسانسش را در رشته كارگردانی تئاتر گرفته و تاكنون...
                                                         
نمی‌خواهم به هر قیمتی بازیگر شوم
سوگل قلاتیان، متولد 1365 كارش را از هنرستان تئاتر شروع كرده است. او لیسانس و فوق‌لیسانسش را در رشته كارگردانی تئاتر گرفته و تاكنون تئاترهای بی شماری را بازی و كارگردانی كرده است. البته قلاتیان در دوران كار حرفه‌ایش، دوبلوری هم انجام داده است و بازیگری سینما تنها حرفه‌ای بوده كه پیش از «سیب و سلما» در كارنامه هنری‌اش به چشم نمی‌خورد. نخستین اثر سینمایی قلاتیان فیلم «سیب و سلما» به كارگردانی حبیب‌الله بهمنی بود كه در جشنواره فجر بیست و نهم با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد و مردم زیادی را با خود همسو كرد. حالا به بهانه اكران عمومی این فیلم گپی كوتاه با او داشته‌ایم.

پیام اصلی شخصیت سلما، در داستان فیلم چیست؟
به نظر من سلما مردد بود. گرچه در طول داستان شخصیت رو‌به‌رویش برای او دستاویزی می‌شود تا به هر آنچه می‌خواهد فكر كند و به نتیجه‌ای مشخص برسد، اما در پایان، این شخصیت هم كمكی به وی نمی‌كند و سلما در حالی كه به نتیجه قطعی‌اش نرسیده دوباره به افكار عمیق خودش بازمی‌گردد.

خلاصه داستان فیلم چیست؟
طلبه جوانی به خاطر اعتقادات و اندیشه اخلاقی‌اش به راهی كشیده می‌شود كه در پایان آن خودش می‌تواند به نتیجه درست دست یابد و مسیر مناسبی برای خود برگزیند.

شخصیت صادق را چطور دیدید؟
همه می‌گفتند شخصیت طلبه جوان اصلا رئالیستی نیست. من به آن افراد می‌گویم ما دنیای آمال و آرزو‌ها را نشان می‌دادیم و این فرد از ایده‌آل‌های جامعه است. در ضمن به گفته خود هادی دیباجی، نه‌تنها این فرد بیش از حد وسواس مذهبی ندارد، بلكه وی آدم‌هایی را می‌شناخت كه از این هم حساس‌تر بودند و موازین شرعی را بیشتر از این رعایت می‌كردند.

سلما در تقابل با صادق چه نوع شخصیتی دارد؟
سلما دختری است كه ذهنش مشغول چیز‌هایی غیر از روزمرگی‌ها و دغدغه‌های زندگی امروزی است. او خواب‌هایی به شكل رویای صادقانه می‌بیند كه اتفاقا در یكی از همین خواب‌ها هم صادق هست. سلما در تقابل با صادق اصلا كاراكتری مذهبی نیست و حتی در برخورد اولشان برخی تفكرات او را به سخره می‌گیرد، اما پس از این‌ كه متوجه نفس دین و ارتباطش با دنیای ماورا می‌شود، صادق را گزینه خوبی برای راهنمایی و كمك گرفتن در تعبیر رویاهایش می‌بیند. فیلمنامه «سیب و سلما» آنقدر زیبا طی می‌شود كه در نهایت به شكل باورپذیری سلما به باورهای صادق اعتقاد پیدا می‌كند و چیزهایی در او می‌بیند كه هرگز در زندگی شهری و پرمشغله خود پیدا نكرده است.

فیلمنامه چقدر باورپذیر بود؟
سیب و سلما فیلمنامه بسیار باورپذیری دارد و مخاطب با آن ارتباط خوبی برقرار می‌كند. من با سلما ارتباط بسیار خوبی برقرار كردم تا جایی كه حتی اواخر فیلم سلما را نزدیك به شخصیت خودم می‌دیدم.

استقبال از فیلم در جشنواره چطور بود؟
من فیلم را فقط در سینمای رسانه‌ها دیدم و خوشبختانه آنجا با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. هم سالن سینما پر بود و هم نشست خبری خوبی داشتیم. البته منتظریم این روزها نتیجه نهایی كارمان را از اكران عمومی فیلم بگیریم.

راجع به فیلم‌های جشنواره امسال چه نظری دارید؟
درباره هیچ فیلم خاصی نظر نمی‌دهم، اما به دلیل پیشینه تئاتری‌ام هر فیلمی كه بازیگران آن تئاتری باشند را دوست دارم و نكته دیگر این ‌كه به نظر من هر فیلمی نباید پیامی داشته باشد. همین كه قصه و پردازش‌ها خوب باشد كافی است.

می‌خواهید بازیگری را در سینما ادامه دهید؟
نه به هر قیمت. اما اگر پیشنهاد خوبی داشته باشم‌ و فیلمنامه و كارگردان آن مورد تایید باشد، حتما در كنار تئاتر،‌ سینما را ادامه خواهم داد.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
  
منبع: jamejamonline.ir


مطالب پیشنهادی:
پولاد کیمیایی: در گشت ارشاد بداهه زیادی اضافه کردیم
نگاهی کوتاه به سینمای داریوش مهرجویی به بهانه اکران «نارنجی پوش»
کارگردان «زندگی خصوصی»‌: فیلم من " اِند" اخلاق است!
ایرج قادری: حتی یک ریال هم به کسی عیدی نمی‌دهم!
چگونه اكبر عبـدی مادر رضا عطاران شد؟!