ای. تی
آیا تا به حال توجه کرده اید که بعضی اوقات، به هر دلیلی، عده ای از مردم همان چیز را برای همان تصویر از همان شات در همان فیلم به خاطر می‌سپارند؟.....
                                                         
تا به حال این کار را کرده اید؟ فیلمی‌ را تماشا کرده اید و احساس کرده اید که یک تصویر طولانی و منحصر به فرد سرآمد بقیه بوده و هیچ گاه آن را فراموش نخواهید کرد؟ حدس می‌زنم این موضوع برای همه مان پیش آمده باشد، حتی اگر فیلم چندان حائز اهمیت نباشد. چگونه است ... آیا تا به حال توجه کرده اید که بعضی اوقات، به هر دلیلی، عده ای از مردم همان چیز را برای همان تصویر از همان شات در همان فیلم به خاطر می‌سپارند؟ می‌دانم! جادوست یا حقیقت؟ به هر حال، در اینجا لیست 10 قاب برتر فیلم ها طی 40 سال گذشته را می‌آوریم.

10: دستگیره قرمز در "حس ششم"
با یک جستجو در سایت OMG یاهو و افشاگری عظیمش در صحنه های پایانی، می‌توان "حس ششم" را به عنوان یکی از بهترین فیلم های شیامالان به حساب آورد. این یک فیلم نیست، با این حال خودش، یا پلات دوگانه پایانی اش است که آن را به عنوان اثری فراموش نشدنی، در ذهن تماشاگرانش همیشه تازه و زنده نگه می‌دارد؛ به این ترتیب است: A: جمله: "من آدم های مرده را دیدم"، و B: آن دستگیره قرمز لعنتی از حافظه های ما نخواهد رفت.

حس ششم

9: جاش باسکین آرزو می‌کند بزرگ شود در فیلم "بزرگ"

آرزوی بزرگ بودن بی شک، آرزوی همه بچه ها در هر دوره ای است، از سوی دیگر آرزوی هر فرد بزرگی این است که دوباره کوچک شود، فیلم "بزرگ" خودش بالاتر از هر دریچه ای برای همه تماشاگرانش است و بیشتر تماشاگران با آن همذات پنداری کردند. من فکر می‌کنم، آنچه دستگاه Zoltare را در فیلم برجسته می‌کند موجی از ترس و هراسی است که در بک گراند صحنه می‌بینیم.

بزرگ

8: گاندالف  در ارباب حلقه ها به بالراگ می‌گوید: "شما نباید رد شوید!"

"ارباب حلقه ها" کاملاً مملو از صحنه های به یادماندنی است، از صحنه های دنیوی (در شروع فیلم "فرودو" در "شایر" کارهای فرودویی مخصوص خودش را انجام می‌دهد) تا صحنه های دریاد ماندنی (چشم قله کوه قرمز، فراکین برزگ، در پایان مجموعه سوم) و تا صحنه های حماسی (گُلوم... خب، فقط گلوم؛ هر صحنه ای با این مرد کوچک هراس آور بود). وضعیت گاندالف در مقابل بارلوگ_ با عبارت فوق العاده جسورانه اش مشهور شد: "شما نباید رد شوید"_ این جمله فریم خیلی خوبی برای یک مجموعه چند قسمتی به حساب می‌آید.

ارباب حلقه ها

7: دکتر و مارتی بعد از اینکه انیشتن به آینده سفر می‌کند "بازگشت به آینده"

خیلی طبیعی است که سه گانه "بازگشت به آینده" یک فیلم کلاسیک بی زمان در نظر گرفته شود، و خوشبختانه برای تماشاگرانش همین طور بوده است. درعین حال که این مجموعه نیز مانند ارباب حلقه ها صحنه های به یادماندنی زیادی برای انتخاب کردن دارد و باز هم مثل ارباب حلقه ها تنها یک نفر می‌تواند اینجا در لیست ما ظاهر شود. ما انتخابمان را تنها محدود به دو صحنه می‌کنیم (یکی صحنه ای که در عکس می‌بینید، و دیگری صحنه ای که صفحه پروانه ای «دلورین» به صورت چرخان روی سنگفرش خیابان مانده بود. دراصل نکته بارز و دلیل به شهرت رسیدن این فیلم به این خاطر بود که در زمان خودش یعتی دهه 80 بهترین فیلم سفر به آینده محسوب می‌شد.

بازگشت به آینده

6: جهت رو به پایین حروف سبز در فیلم های "ماتریکس"

این صحنه از نظر بیشتر مردم به عنوان صحنه بسیار مهمی‌ انتخاب شده، زیرا توسط هر فرد و هر چیز مرتبط به امور الکترونیکی یا کامپیوتری مورد استفاده زیادی قرار گرفته شده است، و از اولین بخش تا این سه گانه لعنتی در 99 دیده می‌شود. بسیار زننده است؟ بی شک. ماتریکس در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین مجموعه فیلم ها، مخاطبانش را شیفته خود ساخته است. به نظرم شرم آور است که تاریخ این فیلم عالی را به خاطر سمبل های سبز و بی معنی شیب دارش به خاطر سپرده باشد.

ماتریکس

5: پرش اتومبیل بر فراز لبۀ صخره در "تلما و لوئیز"

چند سال قبل حبس کردن صدا یا یک سفر سریع در تمام مسیرها، پایانی به غیر از دره داشتند...؟ من می‌خواهم "تلما و لوئیز" را به عنوان یک اثر فوق العاده انتخاب کنم، اما واقعیت چیست؟ که بعد از گذشت این همه سال، من هنوز می‌توانم آن اوج گرفتن در هوا را شبیه به یک موجود بدون بال را به خاطر بیاورم ... .

تلما و لوئیز

4: اندی دافرسن بعد از فرارش از زندان در "رستگاری شاوشانگ"

بعد از گذراندن چند دهه حبس برای گناهی که انجام نشده، و پس از حفر یک تونل طولانی در دیوار با چکش کوچکش در سکوت، و فرار با یک سری آدم زندانی ناخوشایند. آدام دافرسن، با بازوانی گشوده در حالی که باران شدید بر صورتش برخورد می‌کند، از آزادی اش بعد از بیست سال لذت می‌برد ... یا شاید اگر ساده تر بگوییم در حال دوش گرفتن است؛ او تازه شنا کردن در رودخانه ای از کثافت را تمام کرده است.

رستگاری شاوشانگ

3: دو قلوها در تالار هتل در "درخشش"

مخاطبان مسن تر فیلم درخشش را با صحنه فراموش نشدنی دوقلوها در تالار به یاد می‌آورند. جوان تر ها شاید قیافه جک نیکلسون در نقش مرد خانواده را به خاطر بیاورند، اما هیچکس در هیچ جا نمی‌تواند منکر این شود که این صحنه کلاسیک تبدیل به یک سمبل در فیلم های ژانر وحشت شده است!

درخشش

2: جک و رز در قوس تایتانیک در پروازند در "تایتانیک"

شاید یکی از فراموش نشدنی ترین تصاویر فیلم ها در دهۀ اخیر، صحنه ای باشد که جک و رز با بازوهای گشاده در قوس تایتانیک دل به هم می‌بازند.

تایتانیک

1: الیوت و ای.تی در پس زمینه که ماه هم در ان هویداست پرواز می‌کنند در "ای.تی موجود فرازمینی"

لیست ما با تصویری از فیلم ای.تی موجود فرازمینی تکمیل می‌شود. چگونه این تصویر این قدر پرطرفدار می‌شود؟ خب، به غیر از این موضوع که مجله امپایر، این تصویر را معجزه آساترین لحظه در سینما نامید، و علاوه براینکه این تصویر برای بخشی از توصیف فیلم در ویکی پدیا مورد استفاده قرار گرفته است، این تصویر تبدیل به لوگوی شرکت فیلمسازی اسپیلبرگ شد.

ای تی




تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture   
اختصاصی سیمرغ


مطالب پیشنهادی:
10 بازی برجسته و شاهکار از بازیگران مسن هالیوود!
اشیاء خاطره‌انگیز و به یادماندنی ستارگان هالیوود در فیلم‌ها! (+عکس)
گزارش تصویری: ۱۵ فیلم شکست‌خورده سینمای جهان در سال 2011
10 فیلم پیشنهادی ترسناک که می‌توانید شب هالووین تماشا کنید! (+عکس)
بهترین و بدترین پیرها و جوان‌های هالیوود (+عکس)