۱۰ فیلمی که درباره المپیک ساخته شده است + عکس
بازی‌های المپیک که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد، یکی از موضوعات جذابی است که همواره مورد توجه برخی از فیلمسازان بوده است.....

فیلم های سینمایی با موضوع المپیک

در حالی که با افتتاح بازی‌های المپیک ۲۰۱۲، بحث این رقابت‌ها بسیار داغ است، با این گزارش سعی داریم به بررسی ۱۰ فیلم المپیکی بپردازیم که برخی از آن‌ها بیش از آنکه ورزشی باشند، رنگ و بوی سیاسی دارند.

بازی‌های المپیک که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد، یکی از موضوعات جذابی است که همواره مورد توجه برخی از فیلمسازان بوده است.

در حالی که این بازی‌ها امسال در لندن افتتاح شده و هم‌اکنون نیز در حال برگزاری است، در این گزارش سعی کرده‌ایم نگاه گذرایی داشته باشیم به برخی از این فیلم‌ها.

ارابه‌ های آتش

«ارابه‌های آتش» به کارگردارنی «هیو هادسون»، محصول سال 1981 میلادی است که بازیگرانی چون «نیکولاس فارل»، «بن کراس» و «ایان چارلسون» در آن ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم داستان دو ورزشکاری را دنبال می‌کند که پس از تلاش‌های فراوان به بازی‌های المپیک سال 1924 راه می‌یابند.

این دو ورزشکار هر دو انگلیسی‌اند ولی یکی از آن‌ها یک یهودی متعصب و دیگری فرد مسیحی با ایمانی است. این فیلم در زمان خود توانست 4 جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم سال را از آن خود کند.

یک روز در سپتامبر

این فیلم که در سال 1999 به کارگردانی «کوین مک‌دونالد» ساخته شد، مستندی درباره حادثه بازی‌های المپیک سال 1972 است که 11 ورزشکار اسرائیلی به دست نیروهای فلسطینی کشته شدند.

این فیلم توانست جایزه اسکار بهترین فیلم مستند را از آن خود کند. «مایکل داگلاس» بازیگر برنده اسکار هالیوود که خود نیز یک یهودی است این فیلم را روایت می‌کند.

مونیخ

فیلم «مونیخ» که کارگردانی آن را «استیون اسپیلبرگ» کارگردان یهودی‌الاصل هالیوود با گرایشات صهیونیستی به عهده داشته است، روایت دیگری از حادثه بازی‌های المپیک مونیخ سال 1972 میلادی است. این فیلم محصول سال 2005 آمریکاست.

داستان «جسی اونز»

 این فیلم که در سال 1984 ساخته شده است، داستان پیروزی «جسی اونز» (با بازی دوریان هاروود)، دونده سیاهپوست آمریکایی بود که در بازی‌های المپیک تابستانی 1936 برلین حضور یافت و توانست در آن مسابقات 4 مدال طلا را از آن خود کند ولی هیتلر به خاطر تفکرات نژادپرستانه‌اش حاضر نشد که جایزه‌اش را به او اعطا کند.

معجزه

فیلم «معجزه» داستان «هرب بروکز»، مربی تیم هاکی آمریکا در بازی‌های المپیک سال 1980 میلادی است که با تلاش فراوان می‌تواند تیمی را تربیت کند که در این بازی‌ها بر تیم شکست‌ناپذیر روسیه پیروز شود. این فیلم را «گاوین اوکانر» کارگردانی کرده و بازیگرانی چون «کرت راسل»، «پاتریشیا کلارکسون» و «ناتان وست» در آن ایفای نقش کرده‌اند.

تیغه‌ های افتخار

«تیغه‌های افتخار» محصول سال 2007 آمریکا به کارگردانی «جاش گوردون»، «ویل اسپیک» است. در این فیلم بازیگرانی چون «ویل فارال»، «جون هدر» و «ویل آرنت» بازی کرده‌اند.

این فیلم کمدی - ورزشی داستان سه ورزشکار به نام‌های مایکل (با بازی ویل فارل)‌، جیمی (با بازی جان هدر)، و اشترانس ( با بازی ویل آرنت) است که در مسابقات المپیک 2002 در رشته اسکی روی یخ شرکت می‌کنند و برای به دست آوردن مدال طلا رقابت جالبی را آغاز می‌کنند.

دونده‌ های چابک

این فیلم به کارگردانی «جان ترتلتاب» محصول سال 1993 است که داستان یک تیم از دونده‌هاست که به مسابقات المپیک راه می‌یابند. این گروه که یک گروه جامائیکایی است، با گروه‌های معمول المپیک متفاوت است و به نظر می‌رسد که افرادی احمق و ساده‌لوح باشند ولی در عمل، از آنچه که فکر می‌کنیم خیلی بهترند. به اعتقاد برخی منتقدان سینمایی، این فیلم اگرچه شاید فیلم چندان فوق‌العاده‌ای نباشد ولی ارزش دیدن دارد.

بهترین شخصی

این فیلم داستان گروهی از زنان ورزشکار است که تلاش می‌کنند خود را برای وارد شدن به بازی‌های المپیک سال 1980 آماده کنند ولی در نهایت به خاطر برخی مشکلات سیاسی این شانس را از دست می‌دهند. «بهترین شخصی» را «رابرت تاون» در سال 1982 کارگردانی کرده است.

رها از محدودیت‌ها

این فیلم محصول سال 1998 است که «رابرت تاون» آن را کارگردانی کرده است. این فیلم داستان «استیو پرفونتین»، دونده مشهور آمریکایی است که در المپیک سال 1972 شرکت کرد و دو سال بعد نیز در یک حادثه رانندگی جان باخت.

پرفونتین

این فیلم محصول سال 1997 است که همچون فیلم «رها از محدودیت‌ها» داستان زندگی ورزشی «استیو پرفونتین»، دونده آمریکایی است.

دونده شجاع

 این فیلم داستان زندگی «بیلی میلز»، دونده آمریکایی است که در بازی‌های المپیک 1964 توکیو، برنده طلا شد. این فیلم در سال 1983 با بازی «رابی بنسون» ساخته شده است.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture   
منبع: farsnews.com