اما بی‌برنامه‌گی سینمای ایران در حوزه اکران، حکایت تازه‌ای نیست.
 به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شورای صنفی نمایش در مقطعی تصمیم به حذف اکران آزاد و بدون سرگروه آثار سینمایی می‌کند، یک هفته بعد نظرش برمی‌گردد و نهایتا یک گروه آزاد را برای اکران در نظر می‌گیرد اما هشت‌ماه بعد تصمیم می‌گیرد که سه فیلم را به صورت آزاد روی پرده بفرستد؛ احتمالا آن هم بدون توجه به این پرسش که آیا سینماهای تهران کشش اکران 10 فیلم به صورت همزمان را دارند؟!

اسفندماه سال قبل حبیب کاوش به عنوان سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‌وگویی درباره تغییرات آیین‌نامه این شورا اعلام کرد که «یکی از تغییرات به این صورت است که گروه آزاد دیگر نخواهیم داشت و در آیین‌نامه جدید شورای صنفی نمایش‌ فیلم‌ها به صورت تک‌سانس و چرخشی حذف شده است.»

این در حالی است که یک هفته بعد سید ضیاء هاشمی به عنوان رییس شورای صنفی نمایش در گفت‌وگوی دیگری با دیدگاه دیگری سخن گفت و اذعان داشت: «در آیین‌نامه جدید شورای صنفی تغییراتی صورت گرفته است، در شش ماه اول، اکران گردشی نخواهیم داشت و تنها یک گروه اکران آزاد خواهیم داشت... اما در شش ماه دوم سال وسعت اکران کاهش خواهد یافت و اکران گردشی را ‌طراحی خواهیم کرد».

پس از این دو اظهارنظر، در هر صورت شرایط به شکلی رقم خورد که هیچ فیلمی در 6ماه اول سال به صورت آزاد اکران نشد ولی سه هفته قبل کاوش بار دیگر اعلام کرد که « در این جلسه (جلسه شورای صنفی نمایش در10 مهرماه)، درباره اکران آزاد و بدون سرگروه فیلم‌ها صحبت شد، چرا که اکنون یکسری از فیلم‌ها پشت اکران مانده‌اند» و بدین ترتیب یکبار دیگر ابهام‌ها را در این‌باره افزایش داد.

در هر صورت و بدون در نظر گرفتن ابهام‌های مختلف، دو هفته قبل (24 مهرماه) شورای صنفی نمایش، اکران دو فیلم «آینه‌های روبرو» و «پیمان» را از سوم آبان‌ماه به صورت آزاد و بدون سرگروه به تصویب رساند. چند روز بعد، حسن علیمردانی تهیه‌کننده «سلام بر فرشتگان» به این اعلام اسامی اعتراض کرده و تاکید کرد که با آقایان هاشمی، سجادپور و شمقدری رایزنی کرده تا بر اساس برنامه قبلی‌ای و قرارداد‌هایی که با سینماها دارد او هم بتواند فیلمش را از سوم آبان‌ماه در سینماهای آزاد اکران کند.

این سخنان تهیه‌کننده «سلام بر فرشتگان» در حالی بود که حبیب کاوش با بی‌اطلاعی از این موضوع در پاسخ به ایسنا تاکید کرد که «آخرین جلسه شورای صنفی نمایش درباره اکران فیلم‌ها، همان چیزهایی است که دو روز گذشته اعلام شد» واو بعید می‌دانست که سه فیلم به صورت همزمان بتوانند در سینماهای آزاد اکران شوند!

اما روز اول آبان‌ماه شورای صنفی نمایش اکران آزاد «سلام بر فرشتگان» را از سوم آبان‌ماه رسما اعلام کرد تا از تاکید برای کمتر اکران شدن فیلم‌ها در سینماهای آزاد به اکران سه فیلم بدون سرگروه و البته به شکل همزمان برسیم!

اما بی‌برنامه‌گی سینمای ایران در حوزه اکران، حکایت تازه‌ای نیست. فعلا پنج فیلم در گروه‌های سینمایی آزادی (بوسیدن روی ماه)، استقلال (بغض)، آفریقا (من همسرش هستم)، قدس (اختاپوس)، عصر جدید (همبازی) اکران شده‌اند. ضمن آنکه «تو و من» و «کلاه قرمزی و بچه ننه» هم هنوز روی پرده هستند و اتفاقا سالن‌های زیادی را در اختیار دارند.

با احتساب سه فیلمی که از سوم آبان‌ماه روی پرده رفته‌اند فعلا و با این وضعیت باید گفت که 10 فیلم همزمان در سینمای‌های تهران روی پرده هستند، آن هم در شرایطی که افت شدید مخاطب در این روز‌های سینمای ایران بر کسی پوشیده نیست.



گردآوری :گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع :isna.ir


مطالب پیشنهادی :
بازگشت مهتاب کرامتی و مهدی هاشمی از و یرانه های سومالی
ملاقات فیلسوف گدا با اسکندر
نگرانی برای اتمام "قهوه تلخ"
اولین سریال اینترنتی در ایران تولید شد
وضعیت سینمای ایران:... الفاتحه.