«حامد کمیلی» بازیگر جوان خوش‌چهره‌ای که با ایفای نقش متفاوت و مرموز «الیاس» در مجموعه «اغما» به شهرت و محبوبیت بالایی نزد مخاطبان تلویزیون رسید به سرعت...
 
 تجربه نقش طنز را دوست داشتم 
 «حامد کمیلی» بازیگر جوان خوش‌چهره‌ای که با ایفای نقش متفاوت و مرموز «الیاس» در مجموعه «اغما» به شهرت و محبوبیت بالایی نزد مخاطبان تلویزیون رسید به سرعت توانست نظر تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌های سینما را به خود جلب کرده و مقابل دوربین سینما قرار بگیرد. او امسال در فیلم‌های «دو‌خواهر» ساخته محمد بانکی و «تردید» ساخته واروژ کریم ‌مسیحی بازی کرد و اوایل آبان‌ماه قرارداد بازی در فیلم «پسر آدم، دختر حوا» ساخته «رامبد جوان» را امضا کرد تا نقش مقابل مهناز افشار را بازی کند. نقش یک وکیل جوان تازه‌کار که تجربه متفاوت دیگری در کارنامه این بازیگر جوان خواهد بود. گفت‌وگو با او را می‌خوانید:

باتوجه به اینکه بازی در فیلم «تردید» را به تازگی تمام کرده‌اید، چه عاملی باعث شد تا پیشنهاد حضور در این فیلم را بپذیرید؟
تجربیات کاری من اصولا بیشتر در قابل نقش‌های جدی و خاص بوده که مورد سلیقه خودم هستند و همیشه دوست داشتم بازی در نقش طنز را هم در سینما تجربه کنم؛ البته با متنی که خودم آن را دوست داشته باشم. کار رامبد جوان در واقع هم متنش هم کارگردانش و هم cast و عوامل تولیدش آن‌قدر برای من قابل احترام و قابل اعتماد بودند که من این نقش را قبول کردم و وارد این پروژه شدم. به هر حال به عنوان بازیگر تجربه کار طنز را دوست داشتم و دلم می‌خواست که در پرونده کاری‌ام چنین نقشی هم داشته باشم و همیشه دوست داشتم که چنین اتفاقی با یک کار خوب برایم پیش بیاید. الان هم خیلی راضی‌ام؛ درست است که با خستگی خیلی زیادی وارد این پروژه شدم، چون بعد از چهار ماه فیلمبرداری بسیار سخت بعد از فیلم «تردید» این نقش به من پیشنهاد شد ولی با این حال حس خوبی دارم.

منظورتان از نقش طنز نقش‌هایی که این روزها در اغلب فیلم‌های روی پرده می‌بینیم است یا تفاوت‌هایی با آنها دارد؟
 طنز این فیلم به آن شکل عرفی که در اغلب فیلم‌های سینمایی می‌بینیم نیست. بلکه یک طنز موقعیت است که کاملا در ساختار نوشتاری‌اش مشخص شده است. رامبد جوان هم تسلط بسیار خوبی روی این نوع طنز دارد و فکر می‌کنم یک شکل جدیدی از طنز را به تماشاگران نشان خواهد داد. در واقع شخصیت‌های این فیلم ادا درنمی‌آورند و تماشاگر را بخندانند بلکه موقعیت‌هایی ایجاد می‌کنند که آن موقعیت‌ها می‌تواند برای تماشاگر جالب باشد؛ به خاطر همین در عین اینکه یک اتفاق کاملا جدی در فیلم رخ می‌دهد ولی در عین حال طنز خاصی هم در درون این اتفاقات و ارتباط شخصیت‌های فیلم وجود دارد.

 پس با یک طنز به اصطلاح تلویزیونی روبه‌رو نیستیم...
بهتر است اسم طنز تلویزیونی را روی آن نوع طنزها نگذاریم. به هر حال هر اسمی که آن طنزها دارند من خیلی موافق آن جنس کار نیستم؛ کما اینکه توانایی انجام آن را هم ندارم و دوست هم ندارم، ولی در مقابل این شکل از کار طنز را هم می‌پسندم و هم دوست دارم که بتوانم تجربه‌ای در این زمینه داشته باشم.
 اشاره کردید که حضور «رامبد جوان» به عنوان کارگردان یکی از عوامل بازی در این فیلم بود، آیا کارهای تلویزیونی ایشان را دوست داشتید؟
 من کارهای قبلی رامبد را دیده بودم، نگاهش را می‌شناختم، کما اینکه از قبل هم دوستی نزدیکی با هم داشتیم و در رابطه با این فیلمنامه‌ ما با همدیگر صحبت کردیم و من شدیدا نگاه او را دوست داشتم و آن را پسندیدم و با اعتمادی که به او داشتم قرارداد بستم و کارم را شروع کردم.
 شخصیتی که شما نقش او را ایفا می‌کنید چه خصوصیاتی دارد؟
یک وکیل تازه‌کاری است که برای اولین بار می‌خواهد دفتری را برای کارش بگیرد که اتفاقات از گرفتن این دفتر شروع می‌شود که باعث یکسری کشمکش‌هایی بین او و دیگر شخصیت اصلی قصه که او هم یک وکیل است می‌شود. اصلا قصه درباره حرفه این آدم‌هاست و نزاعی که سر کارشان به‌وجود می‌آید.

 آیا وجوه دیگری از زندگی این شخصیت را هم در فیلم می‌بینیم؟

خیر، در واقع درگیری کاری این شخصیت در فیلمنامه مدنظر است. البته وجوه متفاوت شخصیت او را در قالب کارش را می‌بینیم ولی اینکه بخواهیم وارد جزئیات زندگی شخصی او خارج از فضای کارش بشویم را نمی‌بینیم.

با توجه به اینکه شما از عرصه تلویزیون وارد سینما شده‌اید آیا فکر می‌کنید بازی در فیلم «تردید» و این فیلم بتواند جای پای شما را در این عرصه محکم کند و بتواند «حامد کمیلی» را به عنوان یک ستاره سینمایی معرفی کند؟
من کاری به ستاره سینمای ایران شدن ندارم ولی مطمئن هستم این فیلم می‌تواند جایگاه خودش را بین مخاطبان به خوبی پیدا کند و فیلم بسیار قابل دفاعی است و کاری است که فکر می‌کنم مخاطب آن را به شدت خواهد پسندید. وارد بحث سوپراستار و این مسائل هم نمی‌خواهم بشوم، چون واقعا برای من این قضیه خیلی اهمیتی ندارد. دوست دارم کار خوب بکنم؛ همان جوری که در تلویزیون هم این عقیده را داشتم و با انتخاب‌هایم هم سعی کردم این را ثابت کنم. در سینما هم همین روند خودم را دارم. ادامه می‌دهم و کار خوب را سعی می‌کنم از دست ندهم. یعنی کاری که متن آن را و کارگردان و عواملش را دوست داشته باشم را قبول می‌کنم و باتوجه به علاقه‌های خودم سعی می‌کنم کار خوب را از دست ندهم. این فیلم هم مطمئنم جزو کارهایی است که می‌تواند جایگاه خودش را به شدت بین تماشاگران پیدا کند؛ ضمن اینکه به جنبه تجاری آن هم امیدوارم. «تردید» هم جزو کارهایی است که به لحاظ اعتباری برایم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود؛ اینکه توانستم در فیلم «واروژ کریم‌مسیحی» که ۱۷ سال بعد از فیلم موفق «پرده آخر» آن را ساخته است بازی کنم برایم خیلی ارزشمند است و سعی کردم این فرصت را هم به آسانی از دست ندهم و خیلی تلاش کردم که نقشم را خوب ایفا کنم و از کار دربیاورم که آقای «کریم مسیحی» هم در این راه لطف زیادی به من کردند. در آن کار شاید واقعا ما نگاه تجاری نداشتیم و بیشتر یک کار اعتباری است برای من و همیشه در پرونده کاری‌ام به آن افتخار خواهم کرد. اما در مورد کار «رامبد جوان» جدای از مسئله خوب شدن کار که همه هدفشان این است قطعا به فروش کار هم فکر می‌کنیم و انتخاب عوامل هم این قضیه را ثابت می‌کند. اتفاق خوبی هم که افتاده این است که من پارتنر بسیار خوبی به اسم «مهناز افشار» در این فیلم دارم که بسیار قابل احترام هستند و فکر می‌کنم یکی از وزنه‌های اصلی این فیلم به شمار می‌آید و خدا شکر همه چیز دست به دست هم داده برای ساخته شدن یک کار خوب.

 آیا به لحاظ بازی جزو نقش‌های سخت به شمار می‌آید؟

 قطعا. برای من خیلی سخت است؛ به خاطر اینکه با این شخصیت خیلی فاصله داشتم و چنین تجربه‌ای قبلا نداشتم. در نقش‌های جدی تا حدی خودم را جلوی دوربین ویدئو محک زده بودم و بازی در این‌گونه نقش‌ها برایم کمی راحت‌تر است اما در رابطه با این نوع نقش‌‌ها هیچگونه تصویر ذهنی از بازی خودم در طنز نداشتم و مسلما خیلی سخت بود که بتوانم این شخصیت را پیدا کنم و آن را مال خودم کنم و بتوانم با آن زندگی کنم. اوایل شروع فیلمبرداری بازی برایم خیلی سخت بود ولی خدا را شکر الان با تلاش‌هایی که هم از طرف خودم و هم رامبد و هم بقیه دوستان انجام شد این شخصیت برایم آشناتر شد و فکر می‌کنم کار خوبی بشود.

باتوجه به اینکه آقای «جوان» بازیگر هم هستند و نقش‌های طنز زیادی ایفا کرده‌اند در زمینه نزدیک شدن شما به نقش چقدر به شما کمک کردند و چقدر دست بازیگر را باز می گذارند؟
«رامبد جوان» به عنوان کارگردان این فیلم در راس هرم قرار دارد و حرف آخر را او می‌زند. کما اینکه فراموش نکنیم «رامبد جوان» نسبت به این ژانر و این شکل کار بسیار آگاه و مسلط است و کاملا این جنس کار را می‌شناسد و خوب می‌داند چه می‌خواهد. بنابراین دقیقا همه چیز در ذهنش شکل گرفته است و در مورد بازی من و خانم افشار ایشان حساسیت بالایی داشتند برای اینکه ما درگیر نقش شویم الان هم این حساسیت هست ولی این‌قدر نزدیک شدیم. به این شخصیت‌ها که «رامبد» بیشتر کار ما را رتوش می‌کند و یکی از خصوصیات خوب این کار این است که شدیدا رامبد جوان آگاه است نسبت به آن چیزی که می‌خواهد؛ چون این ژانر و این فضای فانتزی را خوب می‌شناسد و کاملا آگاه است به خاطر همین هدایت‌گر خوبی است برای اینکه ما را به آن چیزی که در ذهنش است نزدیک کند.
 فکر می‌کنید برخورد تماشاگران بعد از دیدن این فیلم با کاراکتر سینمایی «حامد کمیلی» چطور باشد و چه توقعی از او خواهند داشت؟
این سومین پروژه سینمایی من است که دارم کار می‌کنم ولی هنوز هیچکدام از کارهایم روی پرده نرفته است و ری‌اکشن و واکنش مخاطبان سینمایی را نسبت به بازی خودم هنوز ندیده‌ام اما براساس آن چیزی که بچه‌ها از قسمت‌های مونتاژ شده کار دیده‌اند ابراز رضایت کرده‌اند، خودم هم فکر می‌کنم که خیلی زیاد نزدیک شده‌ایم به شخصیت‌ها و قصه دارد خیلی خوب جلو می‌رود اما قضاوت نهایی را باید موکول کنیم به زمانی که تماشاگر از سالن سینما «بیرون آمد و ری‌اکشنش را آن موقع می‌فهمیم؛ بعد می‌توانم سرم را بگیرم بالا یا بگیرم پائین.  
    
  
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: aftab.ir