او غمگین‌ترین شخصیتی بود كه تا آن روز خلق كرده بودم، اما خیلی دوستش داشتم. آن روزها نتوانستم بحث ساختش را پیش بكشم...
  
پویانمایی- «وال- ای»، انیمیشن كامپیوتری مشترك «والت دیزنی» و «پیكسار»، اسكار بهترین انیمیشن سال را گرفت.
 قصه فیلم در باره یك ربات است كه در آینده‌ای نزدیك در كره زمین زندگی می‌كند. آلودگی محیط‌ زیست، باعث شده تا مردم كره زمین، برای ادامه زندگی راهی فضا شوند. این ربات با كارهای خود باعث می‌شود تا مردم دوباره برای زندگی به زمین برگردند. «اندرو استاتن» كارگردان فیلم در باره فیلمش صحبت می‌كند.

درباره این كه قصه وال-‌ ای چگونه تبدیل به فیلمی سینمایی شد، توضیح می‌دهید؟

سال 4991، تازه كار روی «قصه اسباب‌بازی» را تمام كرده بودیم كه متوجه شدم قرار است یك انیمیشن كامپیوتری جدید بسازیم. آن زمان درباره «زندگی یك مورچه» صحبت كردیم. همان زمان بود كه طرح زندگی یك آدم آهنی تنها و بی‌كس روی زمین را مطرح كردم. این آدم‌آهنی هر روز كارهای روز گذشته‌اش را تكرار می‌كرد. او غمگین‌ترین شخصیتی بود كه تا آن روز خلق كرده بودم، اما خیلی دوستش داشتم. آن روزها نتوانستم بحث ساخت وال-‌ ای را پیش بكشم، چون هنوز نتوانسته بودم خودم را به عنوان یك فیلم‌ساز لایق و توانا به مسئولان والت‌دیزنی ثابت كنم. ولی در تمام این سال‌ها در فكر كارگردانی آن بودم.
 
آن زمان هنوزقصه اسباب‌بازی به نمایش در نیامده بود تا آن موفقیت بزرگ را كسب كند.
بله. ما اول باید منتظر می‌ماندیم تا موفقیت این فیلم و بقیه انیمیشن‌های كامپیوتری را (كه تازه داشت پا می‌گرفت و جایگزین انیمیشن سنتی می‌شد) می‌دیدیم. موفقیت «پیدا كردن نمو» به من جرأت داد تا درباره تولید وای- ای صحبت كنم. هشت سال از آن زمان كه فكر اولیه وال- ای را داشتم، گذشته بود. این شخصیت آن‌قدر برایم جذابیت داشت كه نمی‌توانستم فراموشش كنم.

و آن را به عنوان فیلم بعدی پیشنهاد كردید؟

اول، قصه آن را باز‌نویسی كردم. البته نسخه دوباره نویسی شده، فرق چندانی با اصل قصه نداشت. بعد از نمایش عمومی موفقیت‌آمیز پیدا كردن نمو، باور خودم این بود كه حالا وال-‌ای را بسازم.

واكنش والت‌دیزنی و پیكسار به قصه شما چه بود؟
ایده اصلی آن را دوست داشتند، ولی می‌خواستند بدانند چگونه می‌توان آن را تولید كرد كه جذابیت كافی را برای بیننده داشته باشد. برخلاف انیمیشن‌های قبلی، این یكی هم صحبت خیلی كمی داشت و هم تعداد شخصیت‌های آن محدود بودند. نكته اصلی بر سر نوع ساخت آن بود. كار تولید فیلم را دور از چشم دیگران شروع كردم تا فشاری متوجه من نباشد و بتوانم در كمال آزادی آن را به انجام برسانم.
      
  
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: hamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
عاشقانه‌ای در آشغال‌دانی!
ای اسکار تو کجایی؟!!
20 انیمیشن برتر جهان
مصائب یك روبات عاشق‌!
گفتگو با عوامل سریال انیمیشن پهلوانان‌