10 فیلم ایرانی که خیانت سوژه آنها بوده است! + سرانجام خیانت
قصد داریم به بررسی 10 فیلمی بپردازیم که خیانت موضوع اصلی بوده است. در ادامه با این 10 فیلم ایرانی با موضوع خیانت آشنا می شوید

خیانت در فیلم های ایرانی

از اواخر دهه 70 پای موضوع خیانت به سینما باز شد. از آن به بعد بود که این موضوع به عنوان عامل جذابیت در بخش مهمی از فیلم ها به کار گرفته شد و پای آن حتی به تلویزیون هم باز شد. در دهه های 80 و 90 انواع و اقسام فیلم ها با موضوع خیانت ساخته شدند. بسیاری از این فیلم ها درگیر حواشی زیادی شدند. «عادت نمی کنیم» در واقع در ادامه موج همین سینمای خیانت به میدان آمد.

شب یلدا – کیومرث پوراحمد

در جایی گفته شده که شب یلدا را کیومرث پوراحمد با الهام از ماجرایی که پیرامون خودش اتفاق افتاده، ساخته است.

ماجرای خیانت چه بود؟
حامد که از وضعیت زندگی در ایران خسته شده، همسر و فرزندانش را به خارج از کشور می فرستد تا خودش سر فرصت و بعد از رسیدگی به کارها، به آنها ملحق شود اما کم کم با خبرهایی که از دوستان می شنود، متوجه می شود که همسرش با یک برنامه ریزی قبلی از ایران خارج شده و با دوست خودش به او خیانت کرده.
 
عاقبت خیانت
حامد درون خودش فرو می ریزد. درست در لحظه ای که به خیانت همسرش واقف می شود، مادرش هم به بیماری سختی دچار می شود و تنها نقطه امیدش، دختر همسایه روبرو است.

دنیا – منوچهر مصیری

این بار ماجرای خیانت در یک فیلم کمدی باز شد؛ فیلمی بر اساس فیلمنامه فرهاد توحیدی که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

ماجرای خیانت چه بود؟
این دومین باری بود که هدیه تهرانی نقش زنی را بازی می کرد که باعث خیانت مردی به خانواده اش می شود. ماجرا از این قرار بود که دنیا از خارج بر می گردد و می خواهد یک خانه بزرگ قدیمی را بخرد. حاجی متدینی که صاحب خانه است، به او نزدیک می شود و او را عقد می کند. حتی راضی می شود که خانه قدیمی را به نام او بزند.
 
عاقبت خیانت
حاجی متوجه می شود همه اینها نقشه دنیا بوده. دنیا دختر مالک اصلی آن خانه قدیمی بوده که بعد از انقلاب فراری شده و خانه به دست حاجی افتاده. حالا دنیا تصمیم گرفته با این نقشه، مجددا به خانه پدری اش دست پیدا کند.

سنتوری – داریوش مهرجویی

خیانت عامل مهمی در پیشبرد فیلم است اما درام بر اساس خیانت شکل نمی گیرد و در واقع می شود که این بار ماجرای خیانت کاملا با دیگران متفاوت است.

ماجرای خیانت چه بود؟
علی کم کم قدم به نابودی می گذارد و خودش با دست خودش کاری می کند که هانیه به او خیانت کند و آنقدر درگیر مواد می شود که همسرش را کلا فراموش می کند. از یک موجود دوست داشتنی تبدیل به آدمی حقیر و قابل ترحم می شود و اهمیتش را پیش هانیه از دست می دهد. همین کافی است تا مورد خیانت قرار بگیرد.
 
عاقبت خیانت
علی بعد از رفتن هانیه، بیشتر از قبل رو به زوال می رود. بر اعتیادش اضافه می شود و زمانی که هانیه برای آخرین بار به دیدن او می آید، او را در وضعیتی بسیار اسفناک می بیند اما از ترک او پشیمان نمی شود.

چهارشنبه سوری – اصغر فرهادی

سومین فیلم با موضوع خیانت است که هدیه تهرانی در آن بازی می کند اما این بار نقش زنی را دارد که مورد خیانت قرار گرفته است.

ماجرای خیانت چه بود؟
مژده به رابطه همسرش با آرایشگری که همسایه دیوار به دیوار آنهاست شک می کند. این شک کل زندگی اش را به هم می ریزد تا اواسط فیلم همه به این نتیجه می رسند که مژده شکاک است و همسرش هیچ مشکلی ندارد.
 
عاقبت خیانت
وقتی ماجرای خیانت همسر مژده مشخص می شود، ماجرا به مرحله جدیدی می رسد. در واقع آن اندازه ای که سبک زندگی آدم های مرفه از نقطه نظر روحی کارگر خانه عجیب است، شاید مسئله خیانت آنقدرها هم اهمیتی نداشته باشد. در واقع فرهادی هوشمندانه خیانت مرد به همسرش را از جذابیت های معمول بالاتر برده و در خدمت داستان درآورده است.

سعادت آباد – مازیار میری

تکیه اصلی داستان روی روابط بیمار چند زن و شوهر است؛ زوج هایی که با وجود ظاهری شاد، درگیر شک و خیانت هستند. البته در نسخه ای از فیلم که در نمایش خانگی توزیع شده، خیانت انتهای فیلم حذف شده.

ماجرای خیانت چه بود؟
خیانت اصلی در رابطه با زندگی محسن و یاسی اتفاق می افتد. یاسی در روز تولد محسن دخترش را به خانه پرستار بچه می فرستد. در مهمانی، تماس های مکرر محسن همه را شاکی می کند. یاسی مطمئن است که محسن دارد خیانت می کند اما به زندگی ادامه می دهد.
 
عاقبت خیانت
در سکانس پایانی، خیانت محسن کاملا مشخص می شود. او بعد از تولد به خانه پرستار بچه اش می رود.

برف روی کاج ها - پیمان معادی

اولین فیلم پیمان معادی درباره یک خیانت مقطعی است. فیلم در جشنواره سی ام فجر از سوی مردم و منتقدان با واکنش های بسیار خوبی مواجه شد و سیمرغ بهترین فیلم مردمی را گرفت.

ماجرای خیانت چه بود؟
یک مربی پیانو، از طریق تماس تلفنی متوجه می شود که همسرش با یکی از شاگردانش به او خیانت کرده و از ایران رفته. زندگی این مربی تغییر می کند و تصمیم می گیرد با پسری که در همسایگی شان است قرار بگذارد.
 
 
عاقبت خیانت
همسر زن برمی گردد و ابراز پشیمانی می کند و می خواهد که زندگی شان به روال طبیعی برگردد. زن خیلی صادقانه به او می گوید در مدتی که او نبوده به مرد دیگری علاقمند شده.

خصوصی – حسین فرحبخش

قرار است فیلمی کاملا سیاسی باشد که خیانت در گوشه ای از آن به چشم بیاید اما از آنجا که در بیان سیاسی چندان موفق عمل نمی کند، صرفا خیانت است که در ذهن ها باقی می ماند.

ماجرای خیانت چه بود؟
فرهاد اصلانی که در اوایل انقلاب جزو نیروهای تندرو بود، حالا وارد عرصه روزنامه نگاری شده است. او با دختری به اسم پریسا آشنا می شود که قرار است در روزنامه اش داستان بنویسد. او به دختر علاقه مند می شود و مسئله ازدواج موقت به میان می آید.
 
عاقبت خیانت
ابراهیم از یک جایی به بعد برای اینکه مبادا موقعیتش به خطر بیفتد از پریسا دوری می کند و به شیوه های مختلف او را می ترساند تا اینکه یک روز ابراهیم به بهانه اینکه از کارهایش پشیمان است پریسا را سوار ماشین می کند و او را می کشد.

دوران عاشقی – علیرضا رییسیان

فیلمی با سوژه بسیار معمولی درباره خیانت است که این شعار اصلی را که اگر زن تمام توجهش معطوف به خانه نباشد، همسرش ممکن است به او خیانت کند، فریاد می زند.

ماجرای خیانت چه بود؟
همسر حمید وکیل است و مدت هاست به واسطه کار زیادش توجه زیادی به همسرش ندارد. حمید در جریان یک پروژه با دختری به اسم بیتا آشنا می شود و با او ازدواج موقت می کند. بیتا حامله می شود و حمید به دلیل اینکه معتقد است بچه مال او نیست از او دوری می کند. بیتا با نقشه دایی اش به همسر حمید نزدیک می شود.
 
عاقبت خیانت
میترا وقتی متوجه ماجرا می شود تصمیم می گیرد وکالت بیتا را قبول نکند. میترا به خانه پدرش برمی گردد و حمید هم منتظر تصمیم بیتا برای ادامه رابطه اش می ماند.

عصر یخبندان – مصطفی کیایی

این اولین فیلمی است که در آن یک زن صراحتا به همسرش خیانت می کند. درست است که قبلا در «شب یلدا» یا «سنتوری» چنین سوژه ای را داشتیم اما مثلا در شب یلدا تصویر صریحی از این خیانت نمی دیدیم یا در سنتوری دلیل قانع کننده ای برای این خیانت داریم.

ماجرای خیانت چه بود؟
اینکه چرا و به چه دلیلی منیر بعد از 13 سال تصمیم می گیرد به همسرش خیانت کند زیاد مشخص نیست اما اشاره کوتاهی به این مسئله می شود که بابک، همسرش رابطه سردی با او دارد و از طرف دیگر، فرید وعده های زیادی برای آینده درخشان به او داده است.
 
عاقبت خیانت
بابک نقشه می کشد و از طریق تماسی ناشناس، منیر را تهدید می کند که ماجرای خیانت را به همسرش می گوید. از طرف دیگر، فرید منیر را دور می زند و منیر در شرایطی که در وضعیت بسیار بد اعتیاد گیر کرده، از نقشه همسرش مطلع می شود.
 

خشم و هیاهو – هومن سیدی

این فیلم بر مبنای پرونده ناصر محمدخانی و شهلا جاهد ساخته شده؛ در حالی که خود هومن سیدی در ابتدای فیلمش تاکید می کند که فیلم واقعی نیست.

ماجرای خیانت چه بود؟
داستان از دو روایت مختلف، رابطه یک خواننده مطرح پاپ با یکی از هوادارانش را به تصویر می کشد. خسرو پارسا با یکی از هواداران وارد رابطه می شود و تینا همسرش بعد از متوجه شدن این مسئله تصادف می کند و به کما می رود. همه قصه از داخل اعترافات این دو در دادگاه روایت می شود.
 
عاقبت خیانت
حنا به عنوان پرستار وارد خانه خسرو می شود اما بعد از مدتی تینا به هوش می آید و حنا با نقشه خسرو او را به قتل می رساند. خسرو در دادگاه همه چیز را منکر می شود و حنا به دار کشیده می شود.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : همشهری جوان