برترین مستندهای سال 2016
مستندهایی همچون: عمو هاروارد, قلقلک دادن, زندگی انیمیشنی, وینر, آتش در دریا, من کاکاسیاه تو نیستم و...برترین مستندهای سال 2016 هستند.

برترین مستندهای سال 2016 به انتخاب نشریه هالیوود ریپورتر

منتقدان فیلم نشریه هالیوود ریپورتر بهترین مستند‌های سال 2016 با موضوعاتی چون نژادپرستی، جنایت، ستاره‌های لس‌آنجلس، رسوایی در سیاست و چهره غیرمعمول ورزش انتخاب و معرفی کرده اند.

 

-مستند سینمایی «عمو هاوارد»:


عمو هاروارد

عمو هاروارد 

 

این مستند داستان زندگی شخصی و حرفه‌ای «هاوارد بروکنر»، کارگردان هالیوودی را روایت می‌کند که سال 1989 بر اثر ابتلا به بیماری ایدز در نیویورک درگذشت. «بروکنر» زمانی تسلیم بیماری‌اش شد که در حال انجام مراحل پس از تولید یک پروژه عظیم هالیوودی بود. برای 30 سال همه چیز به فراموشی سپرده شد تا آنکه «آئرونبروکنر»، برادرزاده 33 ساله «هاوارد»، با ساخت مستند «عمو هاوارد» تلاش کرد تا بار دیگر یاد و خاطره عمویش را زنده کند.

 

_مستند سینمایی «قلقلک دادن»:

 

قلقلک دادن

قلقلک دادن

 

مستند سینمایی «قلقلک دادن» داستان روزنامه‌نگاری به نام «دیوید فریر» را روایت می‌کند که می‌خواهد از مسابقات آنلاین مستندی بسازد، اما در عوض وارد دنیای عجیب و غریب این مسابقات شده و با تهدیدات شخصی ثروتمند روبرو می شود که همه کاره این مسابقات است.کارگردانی این مستند را «دیلان ریو» به عهده داشته که این فیلم، اولین تجربه کارگردانی‌اش محسوب می‌شود ولی این مستند توانسته در میان منتقدان و مخاطبان از محبوبیت برخوردار شود.

 

_انیمیشن سینمایی «زندگی انیمیشنی»:

 

 زندگی انیمیشنی

 زندگی انیمیشنی

 

این انیمیشن سینمایی به کارگردانی «راجر راس ویلیامز» داستان «اوون»، پسری مبتلا به بیماری اوتیسم است که برای خودش در قالب انیمیشن‌های والت دیزنی دنیایی ساخته که در آنجا به راحتی با مشکلات و چالش‌هایش در زندگی واقعی کنار می‌آید.

 

_ مستند سینمایی «وینر»:

وینر

 وینر

 

این مستند سینمایی به کارگردانی «جاش کرگمن» براساس داستان واقعی زندگی «آنتونی وینر» Anthony Weiner و رسوایی اخلاقی او ساخته شده است.«انتونی وینر»، سیاست‌ مدار آمریکایی و نماینده سابق مجلس آمریکا و عضو حزب دموکرات است، وی هفت دوره به نمایندگی برگزیده شد که در هیچ‌ یک از آنها کمتر از 59٪ آرا را نیاورد. وینر در سال 2011 در پی رسوایی اخلاقی مجبور به استعفاء شد.

او در سال 2010 با «هما عابدین»، دستیار «هیلاری کلینتون»، وزیر سابق امور خارجه آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ازدواج کرد. عابدین، اوت 2016 به دلیل ادامه دار بودن بی‌اخلاقی‌های وینر، از او جدا شد.

 

_ مستند سینمایی «آتش در دریا»:

atashdardarya.jpg

 آتش در دریا

 

مستند سینمایی «آتش در دریا» که توانست خرس طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین را از آن خود کند، به کارگردانی «جانفرانکو رزی» ساخته شده است.
این مستند در جزیرهٔ لامپدوسا در جریان بحران مهاجرتی اروپا فیلمبرداری شده است و تصویرگر زندگی در جزیرهٔ لامپدوزاست. این جزیره یکی از محل‌های ورود پناهجویان آفریقایی به اروپاست. در صحنه‌ای نشان داده می‌شود که چه خطراتی در انتظار پناهجویان است، از تشنگی و خطر غرق شدن گرفته تا بیماری و گرسنگی.

 

_ مستند سینمایی «من کاکاسیاه تو نیستم»:

من کاکاسیاه تو نیستم

من کاکاسیاه تو نیستم 

 

این مستند به کارگردانی «رائول پک» که در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو برنده‌ جایزه‌ی بهترین مستند به انتخاب مردم شد، از رمان تمام‌نشده‌ «جیمز بالدوین» به همین نام، به عنوان نقطه‌ شروعی استفاده کرده است تا نگاهی جدی به تاریخ سیاهان و حال‌و روزشان در زمان حال بیندازد.

در بخشی از خلاصه‌ی داستان فیلم چنین آمده است: در سال 1979 جیمز بالدوین نامه‌ای به مدیر برنامه‌هایش نوشت و در آن پروژه‌ی بعدی‌اش را توضیح داد: این خانه را به خاطر بسپار. این کتاب روایتی شخصی و انقلابی از زندگی‌ها و ترورهای پی‌درپی سه تن از دوستان نزدیک او بود: مِدگِر اِوِرز، مالکوم ایکس و مارتین لوتر کینگ جونیور.

از قرار معلوم بالدوین در زمان مرگش در سال 1987 فقط سی صفحه از کتاب «من کاکاسیاه تو نیستم» را به پایان رسانده بود و حالا این مستند جسورانه از رائول پک، تجسم کتابی است که او هرگز تمام نکرد.

این فیلم سوم فوریه 2017 روی پرده‌ی سینماها خواهد رفت.

 

_مستند سینمایی «سیزدهمی»:

سیزدهمی

 سیزدهمی

 

این مستند به کارگردانی «آوا دوورنی» یکی دیگر از مستندهای سال میلادی جاری است که در آن به موضوع نژادپرستی در آمریکا پرداخته می‌شود.این مستند بیشتر به مشکل مجازات‌ها و حبس‌های بی‌شمار و طولانی برای سیاه‌پوستان آمریکا می‌پردازد، همچنین در این مستند به موضوعات صنعت زندان‌داری در این کشور و تبعیضی که در حق رنگین‌پوستان می‌شود پرداخته می‌شود.

این مستند با تصاویری از فیلم «تولد یک ملت» اثر «دی‌دبلیو گریفیت» در سال 1915 میلادی و با پیام اولویت سفیدپوستان و تفکیک نژادی سیاهان آغاز می‌شود و دوورنی می‌گوید که ما همچنان با این معضل سروکار داریم.

در این فیلم آمده که جمعیت کنونی زندانیان ایالات متحده دو میلیون و سیصد هزار نفر است و از هر سه نفر سیاهپوست یک نفر در طول عمرش به زندان می‌رود. در جایی دیگر از فیلم آمار نشان می‌دهد که ایالات متحده 5درصد جمعیت جهان را شامل می‌شود لیکن 25 درصد زندانیان دنیا را داراست و سیاهان شش و شش دهم درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند ولی 40 درصد زندانیان این کشور سیاهپوستان هستند.

دوورنی که دو سال پیش فیلم «سلما» را برای شبکه «نت‌فلیکس» ساخته می‌گوید: از زمان بچگی و با بزرگ‌تر شدن با دیدن پلیس احساس ناامنی می‌کردم و این یکی از انگیزه‌هایم شد که در دانشگاه «یو‌سی‌ال‌ای» در مورد آمریکایی‌های آفریقایی تحقیق و مطالعه کنم. مستند «سیزدهمی»  30 سپتامبر در جشنواره فیلم نیویورک به نمایش درآمد و با استقبال مواجه شد. 

 

_مستند سینمایی «اُ.جی: ساخت آمریکا»:

 

اُ.جی

 اُ.جی

 

«اُ.جی: ساخت آمریکا» براساس داستان واقعی زندگی «او.جی.سیمپسون»، بازیکن فوتبال آمریکایی می‌پردازد که بعدها به اتهام قتل به زندان افتاد.این مستند هشت ساعت و نیمه نخستین بار 22 ژانویه 2016 در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآمد و پس از آن نام آن در تقریبا تمامی فهرست برترین‌های مستند به عنوان نامزد وجود داشت.این مستند اولین بار در پنج قسمت در سینماهای لس‌آنجلس و نیویورک روی پرده رفت، در مرحله بعدی رقابت مستندهای بلند اسکار 2017 جای دارد.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر
seemorgh.com/culture
منبع:farsnews.com