ده بار که گلدن گلوب درست قضاوت کرد ولی اسکار نه!
در پاره ای از موارد گلدن گلوب قضاوت های درست تری نسبت به اسکار داشته و برندگان و کاندیداهای بهتری انتخاب کرده است

در کدام موارد گلدن گلوب بهتر از اسکار داوری کرد؟

معمولا اینطور به نظر می آید که تکنیک گلدن گلوب احترام گذاشتن به نام های بزرگی است که حضور خواهند داشت و در عین حال برگزیدن فیلم ها و شوهای تلویزیونی پر مخاطب به جای فیلم هایی که مورد تحسین منتقدین می باشند. اما این به آن معنا نیست که گلدن گلوب همیشه اشتباه می کند.در ادامه ده مثال خواهیم آورد که درهمه ی آن ها گلدن گلوب قضاوت درست تری نسبت به اسکار داشته است.

1_مریلین مونرو

مرلین مونرو برنده گلدن گلوب

مریلین مونرو برنده گلدن گلوب

در حالیکه مریلین مونرو به خاطر زندگی شخصی و زیبایی اش تبدیل به یک سوپراستار شده بود، گلدن گلوب به او به خاطر استعداد بازیگری اش توجه کرد؛ و جایزه ی بهترین بازیگر را به او در سال 1960 اهدا کرد. این ستاره ی افسانه ای در سال 1960 در گذشت، در حالیکه هرگز نامزد اسکار نشد و این جایزه را دریافت نکرد.

 

ET_2 موجود فضایی

این فیلم در زمان خودش پر فروش ترین فیلم بود، تا آنکه ده سال بعد رکورد آن با فیلم "پارک ژوراسیک" شکسته شد.ای تی برنده ی جایزه ی بهترین فیلم درام گلدن گلوب شد، اما استیون اسپیلبرگ در مراسم اسکار از فیلم کلاسیک و فرهنگی گاندی شکست خورد.

 

ای تی

ای تی

 

3_نجات سرباز رایان

تام هنکس

تام هنکس در نجات سرباز رایان

استیون اسپیلبرگ در مراسم گلدن گلوب جایزه ی بهترین کارگردانی و بهترین فیلم درام را به خاطر فیلم نجات سرباز رایان به خانه برد. اما در یکی از به یاد ماندنی ترین مراسم اسکار در مقابل فیلم "شکسپیر عاشق" برای برنده شدن جایزه ی اسکار بهترین فیلم درام  سال 1999شکست خورد. البته در همان مراسم برنده ی دو جایزه ی بهترین کارگردانی و بهترین فیلم کمدی موزیکال برای روایت داستان حماسی جنگ جهانی دوم شد.

 

4_لئوناردو دی کاپریو

لئوناردو دی کاپریو در فیلم تایتانیک

لئوناردو دی کاپریو در فیلم تایتانیک

باور اینکه جک داوسن بخواهد برنده ی اسکار شود سخت بود بود، اما اسم لئوناردو دی کاپریو حتی به عنوان نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد برای فیلم تایتانیک هم به میان نیامد. در حالیکه در مراسم گلدن گلوب همان سال او برای جایزه ی بهترین بازیگر مرد کاندید شده بود. هر چند که جک نیکلسون به خاطر بازی در فیلم "از این بهتر نمیشه" برنده ی هر دو جایزه ی اسکار و گلدن گلوب شد.مت دمون، داستین هافمن، روبرت دووال، پیتر فوندا و داستین هافمن دیگر کاندیدا ها بودند.

 

5_تام کروز

تام کروز بازیگر توانا

تام کروز بازیگر توانا

تام کروز سه جایزه ی گلدن گلوب برای بازی در فیلم هایی که به خاطر آن ها در اسکار کاندید شده بود ولی برنده نشد، به دست آورد. برنده ی بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم "متولد چهارم ژوئیه" و فیلم "جری مگوایر" و جایزه ی بهترین بازیگر نقش مکمل برای بازی در فیلم "ماگنولیا" در سال 2000. ولی اینکه تام کروز به خاطر فیلم مگنولیا برنده ی جایزه نشد، اشتباه قابل سرزنشی بود.میشل کاین به خاطر فیلم"قوانین شرابخانه" برنده ی جایزه ی اسکار شد.

 

6_فیلم تقریبا مشهور

کیت هادسون در صحنه ای از فیلم

کیت هادسون در صحنه ای از فیلم

اولین فیلمی که "کامرون کرو "کارگردانی کرد. این فیلم برنده ی جایزه ی گلدن گلوب بهترین فیلم کمدی موزیکال شد.اما در جوایز اسکار حتی کاندید هم نشد. "کیت هادسون" در مراسم اسکار برای بازی در همین فیلم کاندید شد، اما آن را به دست نیاورد.

 

7_لئوناردو دی کاپریو سال 2005

لئوناردو دی کاپریو در فیلم هوانورد

لئوناردو دی کاپریو در فیلم هوانورد

او برای بازی در فیلم "هوانورد" کاندید بهترین بازیگر مرد هم در اسکار و هم در گلدن گلوب شد؛ اما در مراسم اسکار آن را به جیمی فاکس باخت، ولی جایزه ی گلدن گلوب را به دست آورد.

 

8_کوهستان بروک بک سال 2006

فیلم کوهستان بروکبک

فیلم کوهستان بروکبک

حتی پل هگیس کارگردان فیلم "تصادف" که آن سال برنده ی اسکار شده بود، گفت: من به فیلم "تصادف" رای نخواهم داد! چرا که فیلم هنرمندانه تر دیگری دیده ام، و فیلم "کوهستان بروک بک" انتخاب شایسته تری برای برنده شدن است. اما در مراسم گلدن گلوب فیلم "کوهستان بروک بک" برنده ی جایزه ی بهترین فیلم درام شد.

 

9_فیلم شبکه اجتماعی

 

فیلم شبکه اجتماعی

فیلم شبکه اجتماعی

فیلمی درباره ی "مارک زاکر برگ" مبتکر "فیس بوک". این فیلم برنده ی بیشتر جوایز گلدن گلوب شد. جوایزی شامل بهترین کاگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم درام و بهترین موسیقی متن.اما در مراسم اسکار جایزه ی بهترین فیلم درام به فیلم "سخنرانی پادشاه" تعلق گرفت.

 

10_فیلم پسرانگی (پسر بچگی)

 

فیلم پسر بچگی

فیلم پسر بچگی

فیلم پسرانگی برنده ی جایزه بهترین فیلم درام  گلدن گلوب شد.همینطور جوایز بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین کارگردان به این فیلم تعلق گرفت. اما در مراسم اسکار جایزه ی بهترین فیلم را به "کفترباز آلخاندرو ایناریتو" باخت.

 

بیشتر بدانید : 5 حرکت و رفتار عجیب در تاریخ گلدن گلوب که هیچگاه فراموش نمی شوند

بیشتر بدانید : بهترین انیمیشن سال ۲۰۱۸ کدام خواهد بود؟

بیشتر بدانید : نامزدهای گلدن گلوب: کدام شانس بیشتری دارند؟!

بیشتر بدانید : ۲ بازیگر سرشناس مجری گلدن گلوب شدند

 

تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ