صحنه جذاب پانتومیم فیلم، هم ماجرایی دارد. فرهادی موضوع پانتومیم را به بازیگر مورد نظرش گفته؛ آن بازیگر هم مدتی وقت داشته تا همه...

75 روز طلایی    
پینوکیوها چگونه خلق شدند
معمولا ً پشت صحنه هر فیلمی ‌پر است از یک سری اتفاقات جالب که شنیدنش نشان‌دهنده حال و هوای گروه سازنده فیلم است. اما پشت صحنه و پیش تولید «درباره الی» کنار دوستی‌ها، لحظه‌های غمگین و شاد و آسان و سخت، یک سری ماجرا دارد که با شنیدن آن‌ها می‌توان به خلاقیت و تبحر اصغر فرهادی، هماهنگی گروه و از دل و جان مایه گذاشتن بازیگرها پی برد. البته این نکته‌ها نقل قولی است از بین گفته های بازیگرها و عوامل تولید و بعضی از گفته‌های ... رضوی، مجری طرح «درباره الی»:

*
گروه بازیگران و عوامل فنی «درباره الی» یک روز قبل از شروع فیلمبرداری راهی شمال شدند. همگی با اتوبوس و همه با هم. هیچ کدام از بازیگرها از اتومبیل شخصی خودشان برای رفت و آمد استفاده نمی‌کردند که هماهنگی شان از بین نرود اما برای راحتی گروه یکی، 2 تا ماشین شخصی نزدیک لوکیشن بود. دلیل اصلی این ماجرا هم این بود که گروه در فضای فیلم بماند و از خطرات مسیر تهران __ شمال هم در امان باشد. همه اعضای گروه در 75 روز فیلمبرداری، در شمال زندگی می‌کردند و فقط چند روزی برای دیدن خانوادههایشان به تهران آمدند. هر3 _2 تا بازیگر با هم، هم اتاق بودند و همه اینها باعث می‌شد همه صمیمیتی که روی پرده می‌بینیم، پشت صحنه «درباره الی» هم جاری باشد.

*
اصغر فرهادی برای این که روابط بین شخصیت های داستان، واقعی و باورپذیر از آب در بیابد، در تمرین‌هایی که یک ماه قبل از شروع فیلمبرداری در یکی از سالن‌های تئاتر شروع شده بود، به بازیگرها پیشنهاد داد صحنه‌های نوشته نشده در فیلمنامه را با هم تمرین کنند. صحنه‌هایی مثل صحبت های تلفنی احمد (شهاب حسینی) و سپیده (گلشیفته فراهانی) درباره الی وقتی احمد آلمان بوده یا صحنه دعوای علیرضا (صابر ابر) و الی (ترانه علیدوستی) در شب قبل از غرق شدن الی. 

*
 پایان اولیه فیلم که در فیلمنامه نوشته شده، همین پایانی نبوده که الان می‌بینیم. فرهادی در فیلمنامه‌اش داستان را با نشان دادن علیرضا در یکی از استراحتگاه‌های شمال تمام می‌کند. اما روزی که نوبت فیلمبرداری این صحنه بوده، به خاطر ابری بودن هوا و باریدن باران، زمان فیلمبرداری کمی ‌عقب می‌افتد که یکهو فرهادی تصمیم می‌گیرد گروه را زیر باران کنار دریا بفرستد و صحنه معنادار «بیرون کشیدن ماشین از شن و ماسه» را فیلمبرداری کند.

*
صحنه جذاب پانتومیم فیلم، هم ماجرایی دارد. فرهادی موضوع پانتومیم را به بازیگر مورد نظرش گفته؛ آن بازیگر هم مدتی وقت داشته تا همه خلاقیتش را به کار بگیرد و برای سوژه پانتومیم یک سری حرکات طراحی کند. هیچ کدام از بازیگرهای دیگر هم از جواب پانتومیم خبر نداشتند و در حین فیلمبرداری جواب را حدس زده اند. به خاطر همین صحنه «پانتومیم بازی کردن»  آن قدر واقعی و باور کردنی از آب در آمده. 

*
 بیشتر صحنه های اصلی فیلم هیچ وقت توسط  بازیگرها تمرین نشده بود تا همیشه تازه بماند، مثل صحنه طلایی صحبت علیرضا با سپیده در آشپزخانه. صحنه بگو و مگوی پیمان (پیمان معادی) و شهره (مریلا زارعی) در آشپزخانه هم اصلا ً در فیلمنامه نوشته نشده بود و فرهادی یکهو تصمیم گرفته این صحنه را در فیلمش بگنجاند. پیمان معادی و مریلا زارعی هم برای بازی این صحنه که زمان فیلم برداریش را هم نمی‌دانستند، کلی اضطراب داشتند.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: هفته نامه همشهری جوان/شماره 218
بازنشر اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
آقای فرهادی! دروغ چرا؟!!
 همه دروغگوهای فیلم «درباره الی»
گزارش تصویری فیلم «درباره الی»
چگونه «درباره الی» قربانی ده‌نمکی شد!!
مریلا زارعی در مسیر سخت و متفاوت ماندگاری