مروری بر گیشه فیلمهای ایرانی از افزایش فروش حكایت دارد؛ هر چند در این افزایش باید بالارفتن قیمت بلیت سینماها را نیز لحاظ كرد
به این ترتیب افزایش فروش فیلمها، الزاما به معنی افزایش مخاطب نیست؛ هر چند در 2 هفته اخیر، پس از ركودی یكماهه شاهد بهتر شدن اوضاع گیشه نیز بودهایم.
«درباره الی» به كارگردانی اصغر فرهادی پس از 46 روز همچنان پر مخاطبترین فیلم روی پرده است. این فیلم كه در 25 سالن اكران شده فقط در تهران نزدیك به 950 میلیون تومان فروخته و بهزودی به باشگاه یك میلیاردیهای سینمای ایران ملحق میشود.
اگرچه چهارمین فیلم اصغر فرهادی در ماههای اخیر پرمخاطبترین فیلم سینماهای تهران بوده، اما گروهی معتقدند فیلم، پتانسیل بیشتری برای جذب مخاطب دارد و امیدوارند با برنامهریزیهایی كه در هفتههای آینده میشود فیلم تا آخر ماه رمضان روی پرده بماند. میتوان انتظار داشت در این صورت فروش این فیلم تلخ اجتماعی به مرز 2میلیارد تومان برسد.
گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی، مانی حقیقی، شهاب حسینی و مریلا زارعی بازیگران درباره الی هستند. «خروس جنگی» به كارگردانی مسعود اطیابی دومین فیلم پرفروش روی پرده است. این فیلم كه چهل و سومین روز اكران را پشت سر گذاشته در 21 سالن نمایش داده میشود. نخستین تجربه اطیابی در ژانر كمدی تا امروز 540 میلیون تومان در سینماهای شهر تهران فروخته است. نمایش این فیلم در شهرستانها هم با استقبال مواجه شده است.
خروس جنگی هم از فیلمهایی است كه شامل تخفیف تیزرهای تلویزیونی شده است. تیزرهای تازه این فیلم با حضور احمد پورمخبر، بازیگر سالخورده و محبوب فیلم روی آنتن میرود. مریلا زارعی، رضا عطاران و كیانوش گرامی، دیگر بازیگران این فیلم هستند.
خروس جنگی هم از فیلمهایی است كه شامل تخفیف تیزرهای تلویزیونی شده است. تیزرهای تازه این فیلم با حضور احمد پورمخبر، بازیگر سالخورده و محبوب فیلم روی آنتن میرود. مریلا زارعی، رضا عطاران و كیانوش گرامی، دیگر بازیگران این فیلم هستند.
«پسر تهرونی» به كارگردانی كاظم راستگفتار همان طور كه انتظار میرفت با استقبال مخاطبان روبهرو شده است. این فیلم كمدی كه سومین تجربه كارگردانی راستگفتار محسوب میشود بعد از درباره الی پربازیگرترین فیلم روی پرده است. پسر تهرونی كه در 24 سینما اكران میشود پس از 25 روز نمایش، فروش 425 میلیون تومانی داشته است.
امین حیایی، محمدرضا شریفینیا، طناز طباطبایی، سارا خوئینیها و شقایق فراهانی بازیگران این فیلم هستند.
امین حیایی، محمدرضا شریفینیا، طناز طباطبایی، سارا خوئینیها و شقایق فراهانی بازیگران این فیلم هستند.
فیلمهای سینمایی «امشب شب مهتابه» به كارگردانی محمد هادی كریمی و «هر چی تو بخوای» به كارگردانی محمد متوسلانی روزهای پایانی اكران را پشت سر میگذارند. با وجود امتیازهایی كه هر دو فیلم برای جذب مخاطب دارند، اما در اكران عمومی موفق نبودهاند.
فروش امشب شب مهتابه كه در 12 سینما اكران شده، پس از 43 روز نمایش از مرز 230 میلیون تومان در تهران گذشت. مهناز افشار و دانیال عبادی نقشهای اصلی این فیلم را بازی میكنند.
فروش هر چی تو بخوای را میتوان بازنده بزرگ اكران تابستان لقب داد. این كمدی خانوادگی كه در 6 سینما روی پرده رفته پس از 43 روز، 70میلیون تومان فروخته است.
مجید صالحی، لادن مستوفی و حسن شكوهی بازیگران این فیلم هستند.
فروش امشب شب مهتابه كه در 12 سینما اكران شده، پس از 43 روز نمایش از مرز 230 میلیون تومان در تهران گذشت. مهناز افشار و دانیال عبادی نقشهای اصلی این فیلم را بازی میكنند.
فروش هر چی تو بخوای را میتوان بازنده بزرگ اكران تابستان لقب داد. این كمدی خانوادگی كه در 6 سینما روی پرده رفته پس از 43 روز، 70میلیون تومان فروخته است.
مجید صالحی، لادن مستوفی و حسن شكوهی بازیگران این فیلم هستند.
اما بازگشت گیشه به روزهای خوش تا چه اندازه مدیون بالارفتن بهای بلیت است؟ آیا تداوم این امر، در دراز مدت به نفع سینمای ایران است؟ سینماگران درخصوص افزایش بهای بلیت سینماها، نظرات مختلفی دارند.
غلامرضا موسوی درباره افزایش قیمت بلیت سینماها گفت: با توجه به افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت در عرصههای صنعتی و تجاری را شاهدیم. هزینههای تولید فیلم برای فیلمسازان و هزینههای جانبی نگهداری و بازسازی سالنهای نمایش برای سینماداران در حال افزایش بوده است.
در بیشتر اوقات بازدهی تجاری تولید بسیار كمتر از هزینههای مصرف شده در تولید آثار است. با ادامه این شرایط سینماگران انگیزه لازم را برای ماندن در این عرصه از دست میدهند.
غلامرضا موسوی درباره افزایش قیمت بلیت سینماها گفت: با توجه به افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت در عرصههای صنعتی و تجاری را شاهدیم. هزینههای تولید فیلم برای فیلمسازان و هزینههای جانبی نگهداری و بازسازی سالنهای نمایش برای سینماداران در حال افزایش بوده است.
در بیشتر اوقات بازدهی تجاری تولید بسیار كمتر از هزینههای مصرف شده در تولید آثار است. با ادامه این شرایط سینماگران انگیزه لازم را برای ماندن در این عرصه از دست میدهند.
تهیهكننده «پارك وی» در گفتوگو با مهر افزود: افزایش بلیت در دنیا امری مرسوم است و نرخ پرداختی توسط مخاطبان در ایران برای تماشای فیلم حتی به ثلث قیمت بلیت در كشورهای اروپایی و آمریكایی نمیرسد و با توجه به تورم موجود در ایران افزایش قیمت امری كارشناسی است كه به وسیله مسئولان صورت گرفته است.
این در حالی است كه تهیهكننده فیلم سینمایی «همبازی» افزایش بهای بلیت سینما را تحمیل هزینه اضافی به سبد هزینههای فرهنگی خانوادهها دانست.
مهدی كریمی گفت: نكته مهم درباره تماشای فیلم در سالن سینما توجه به تحمیل هزینههای جانبی مانند هزینه پذیرایی و حملونقل به تماشاگران است كه در كنار هزینه بلیت در سبد هزینههای فرهنگی خانوادهها قرار میگیرد.
این در حالی است كه تهیهكننده فیلم سینمایی «همبازی» افزایش بهای بلیت سینما را تحمیل هزینه اضافی به سبد هزینههای فرهنگی خانوادهها دانست.
مهدی كریمی گفت: نكته مهم درباره تماشای فیلم در سالن سینما توجه به تحمیل هزینههای جانبی مانند هزینه پذیرایی و حملونقل به تماشاگران است كه در كنار هزینه بلیت در سبد هزینههای فرهنگی خانوادهها قرار میگیرد.
افزایش بهای بلیت هزینهای است كه تاثیر خود را بر هزینههای فرهنگی خانوار میگذارد. افزایش بهای بلیت باید همراه با اقدامهای حمایتی از مجموعه سینما در بخش تولید، عرضه و نمایش باشد.
اما حسین فرحبخش از طرفداران جدی بالارفتن قیمت بلیتهاست و اعتقاد دارد این اتفاق به نفع سینماست و باید روند افزایش بهای بلیت ادامه پیدا كند.حسین فرحبخش گفت: اگر با نگاه منصفانه بهای بلیت در ایران را با سایر كشورها مقایسه كنیم، با در نظر گرفتن این نكته كه دولت هیچ یارانهای به سازندگان پرداخت نمیكند متوجه میشویم كه مخاطبان سینما در ایران رایگان به سینما میروند.
با توجه به شرایط مالی نامناسبی كه برای تهیهكنندگان و فیلمسازان بهوجود آمده، آنها بهتدریج انگیزه لازم برای تولید و ساخت فیلم را از دست میدهند و این بیانگیزگی در نهایت منجر به نابودی سینمای ایران میشود.
اما حسین فرحبخش از طرفداران جدی بالارفتن قیمت بلیتهاست و اعتقاد دارد این اتفاق به نفع سینماست و باید روند افزایش بهای بلیت ادامه پیدا كند.حسین فرحبخش گفت: اگر با نگاه منصفانه بهای بلیت در ایران را با سایر كشورها مقایسه كنیم، با در نظر گرفتن این نكته كه دولت هیچ یارانهای به سازندگان پرداخت نمیكند متوجه میشویم كه مخاطبان سینما در ایران رایگان به سینما میروند.
با توجه به شرایط مالی نامناسبی كه برای تهیهكنندگان و فیلمسازان بهوجود آمده، آنها بهتدریج انگیزه لازم برای تولید و ساخت فیلم را از دست میدهند و این بیانگیزگی در نهایت منجر به نابودی سینمای ایران میشود.
فرحبخش در باره گران شدن بلیت در سینماهای مدرن و پایین آمدن احتمالی آمار تماشاگران سینما افزود: اگر آمار سینماروها كم شده به سیاستگذاری مدیران و ممیزی فیلمها مربوط است نه قیمت بلیت.
اگر فیلمی جذاب برای مردم ساخته شود، آمار تماشاگر بالا میرود و طیف گستردهای به سینماها سرازیر میشوند. باعث خوشحالی است كه كیفیت فیلم دیدن برای مخاطب مهم شده است و بالاترین فروشها را در سینماهای مدرن داریم.
اگر فیلمی جذاب برای مردم ساخته شود، آمار تماشاگر بالا میرود و طیف گستردهای به سینماها سرازیر میشوند. باعث خوشحالی است كه كیفیت فیلم دیدن برای مخاطب مهم شده است و بالاترین فروشها را در سینماهای مدرن داریم.
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: hamshahrionline.ir
مطالب پیشنهادی:
گزارش تصویری فیلم «پسر تهرانی»
گزارش تصویری فیلم «درباره الی»
مسعود دهنمکی در جایگاه متهمین!!
مرور خاطرات نوجوانی در فیلم سینمایی «چهل سالگی»
فروتن: مگر بازیگری چیه که حسرتش را بخورم؟!