همایون شهنواز مرد ثبت‌کننده بخشی از حماسه تاریخی این سرزمین
مراسم تشییع پیکر همایون شهنواز شنبه ۱۹ اسفند ماه از مقابل ساختمان شماره ۲ خانه سینما برگزار می‌شود. در پی درگذشت این هنرمند بزرگ رئیس سازمان سینمایی پیام تسلیتی صادر نمود و حبیب احمد زاده از خاطراتش با شهنواز نوشت.

شهنواز مردی که به تاخت رفت

در مطلبی حبیب احمدزاده نویسنده و مستندساز که با عنوان شهنواز مردی که به تاخت رفت آمده است:

او در زمانی سریال دلیران تنگستان را ساخت که بسیاری از ما مردم این کشور و جنوبی‌ها حتی نام این قهرمان موطن خود را نشنیده بودیم. او برگردن من یکی بسیار حق اسطوره‌ای دارد. به وقتی موسوم به قبل از انقلاب که در جلوی تلویزیون لامپی شاوب لورنس خانه عمویم در آبادان به همراه دیگر بچه‌ها دراز کشیده و منتظر شروع سریال دلیران تنگستان می‌شدیم و همراه با آنان با انگلیسی‌های متجاوز در نخلستان‌های ندیده دلوار نبرد می‌کردیم و چه سال‌ها بعدتر و پس از انقلاب که همراهش شدم در سفری دونفره به مناطق جنگی آبادان و خرمشهر و دریاقلی را که شناخت و در لحظه برگشت در هواپیما که کمربندش را می‌بست و گفت که به نظرش دریاقلی و ماجرایش حتی بزرگتر از رییسعلی دلواری است که من به شوخی گفتم این حرف را در آبادان زدی تمام، ولی هرگز در بوشهر تکرارش نکن که خونتان پای خودتان‌ است و همین سفر شد مبنای نوشتن فیلمنامه شب واقعه توسط ایشان و فیلمی با همین نام و ... .

همایون شهنواز در کنار حبیب احمدزاده در شلمچه

همایون شهنواز در کنار حبیب احمدزاده در شلمچه


در کنگره شهیدان استان بوشهر و در آخرین لحظات، لختی بالا آمد و با اشاره به عکس‌های شهدا گفت تا قبلش برایم رییسعلی فقط یک نفر بود ولی الان با دیدن عکس این همه شهید، متوجه شدم که این استان این همه رییسعلی پرورانده ...

هیچوقت لبخندهای کودکانه و معصوم این مرد هشتاد ساله را حتی بر روی تخت بیمارستان فراموش نخواهم کرد، هیچ وقت

متن پیام تسلیت محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی در پی درگذشت همایون شهنواز به شرح ذیل است:

«عرصه‌های مختلف این سرزمین، دلیران برجسته‌ای را به خود دیده است؛ از دلیران تنگستان تا دلیران مصورساز تاریخ پرافتخار ایران. همایون شهنواز ثبت‌کننده بخشی از حماسه تاریخی این سرزمین به جایگاه ابدی پرکشید. فقدان این هنرمند متعهد را به جامعه سینمایی و خانواده ایشان تسلیت و از خداوند رحمان برای آن مرحوم جایگاه رفیع مسألت می‌نمایم».

زمان و مکان تشییع پیکر همایون شهنواز

مراسم تشییع پیکر کارگردان سریال تلویزیونی «دلیران تنگستان» از ساعت ۹ صبح روز شنبه ( ۱۹ اسفند ماه)‌ از مقابل ساختمان شماره ۲ خانه سینما واقع در خیابان وصال حد فاصل خیابان انقلاب و طالقانی برگزار می‌شود.

گفتنی است همایون شهنواز چندی قبل در منزلش دچار حادثه آتش‌سوزی و ۸۰ درصد سوختگی شد. پس از این حادثه تلاش‌هایی برای اعزام وی به بیمارستانی در اشتوتگارت آلمان انجام گرفت که در نهایت به دلیل پاره‌ای مشکلات از جمله نبود امکانات فنی برای اعزام وی، عمل جراحی در ایران انجام شد. در دوران بستری بودن همایون شهنواز در بیمارستان جمعی از اهالی سینما، مدیران صدا و سیما و همچنین معاون وزیر بهداشت به عیادت وی رفتند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir/yjc.ir