مجرد ماندن دختران فاجعه است یا ... ؟ از ترانه علیدوستی تا زهرا آیت اللهی
ترانه علیدوستی در توئیتر خود نسبت به صحبت های رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده, در مورد زنان مجرد واکنش نشان داد.

فقط گرفتار پیله کردن به زن بوکسور و ورزشکارید؟/فرزندکِشی از کودکان

 زهرا آیت الهی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگوی ویژه خبری صدا و سیما، گفت:
ما باید بر مبنای سیاست های داخلی خود اقدام کنیم. بر اساس آمار مرکز آمار ایران پارسال(سال 95)، 36 هزار و 422 ازدواج زیر 15 سال دختران داشتیم که اکثر آنان با پسرهای 20 تا 24 سال ازدواج کردند در حالی که در همین سال یک میلیون و 297 هزار و 300 دختر 30 تا 50 سال هرگز ازدواج نکرده داشتیم که با احتساب خانم هایی که بر اثر فوت همسر یا طلاق، بدون همسر هستند این رقم به دو میلیون و 23 هزار خانم 30 تا 50 سال بدون همسر می رسد.

همچنین آیت‌الهی در بخشی دیگر از گفته هاش به راه اندازی "وزنه برداری" و "بوکس" بانوان انتقاد کرد.

ترانه علیدوستی در سه توئیت نسبت به این سخنان وی واکنش نشان داد.


توئیت اول:
کدام فاجعه بزرگتر است خانم آیت اللهی؟ اینکه سی و خورده ای هزار زن هرگز ازدواج نکنند، یا اینکه همین حالا در کشور ”۱۵۰۰۰ دختر زیر ۱۵ سال مطلقه یا بیوه داریم؟” آیا تقدس خانواده یعنی به عقد در آوردن و فرزندکِشی از کودکان؟ بعدش چی؟ فاجعه بی همسری نیست، نگاه من و شما به خودمان است.

توئیت دوم:
از آمار ازدواجهای زیر ۱۳ سال که قانونی نیستند اما ثبت میشوند هم با خبرید؟ یا فقط گرفتار پیله کردن به زن بوکسور و ورزشکارید؟

توئیت سوم:
اصلاح فرمودید ۲ میلیون بالای سی سال مجرد نه سی هزاروخورده ای. که فرقی در اصل حرف نمیکند. آمار طلاق رو هم بگید میون دخترهایی که واجبه شوهر بدید: سال ۹۵، هر سه ازدواج یک طلاق.

پاسخ ترانه علیدوستی به زهرا آیت االهی

پاسخ ترانه علیدوستی به زهرا آیت االهی

سیمرغ_ البته شایان ذکر است, که معمولا هنگام اعلام آمار افراد مجرد فقط تعداد زنان و دختران مجرد, گفته می شود, و با وجود دو طرفه بودن امر ازدواج, عددی به عنوان آمار پسران مجرد معمولا ذکر نمی شود. از سویی دیگر ما شاهد آن هستیم که در فضای مجازی, گاها پسران با افتخار اعلام می نمایند که به دختران نزدیک می شوند, آن ها را به لحاظ حسی, درگیر می کنند و پس از مدتی آن ها را رها می کنند.  با نگاهی دقیق تر, به ریشه این مساله می بینیم, که این معضل دارای ریشه فرهنگی ست, و همواره مجرد بودن دختران, حتی در صورت موفقیت آنان در عرصه های اجتماعی, دست مایه تحقیر و تمسخر می شود, ولی شاید مجرد ماندن پسران در چند دهه گذشته امری پذیرفته شده, به حساب بیاید.

موضوع دیگری که شاید به طور نا محسوس باعث رشد آمار دختران مجرد می شود, اما نه در رسانه ها و نه در تلویزیون و نه در هیچ جای دیگر, با آن به عنوان موضوعی که مسبب برخی اختلالات است, نگاه نمی شود, آن است که, ما می بینیم که خانواده ها برای پسرانی که بالای سی و پنج سال دارند, به خواستگاری دخترانی در رده سنی زیر 25 سال می روند و آن دختران نیز با توجه شرایط مالی پسران تن به چنین ازدواج هایی می دهند. و این از نگاه خانواده ها نوعی پیروزی برا ی پسر خانواده به حساب خواهد آمد. البته در جامعه ای که به حالت افراطی عقل و منطق گراست, و بها دادن به احساسات دخترانه, موضوعی نکوهش شده می باشد, ازدواج های غیراحساسی و با مبنای منافع مالی کاملا پذیرفته شده است. پس منجر شدن برخی از ازدواج هایی از این دست به طلاق, فکر چندان باطلی هم نمی باشد, هیچ نهاد و یا رسانه فرهنگی نیز, به تاثیر این موضوع در بالا رفتن آمار دختران مجرد و طلاق وقعی نمی نهد.

البته بسیاری از رسانه ها که مهم ترین شان تلویزیون می باشد, در برنامه های پر طرفدار خود از جمله دورهمی, آشکارا با مساله مجرد ماندن دختران و نیز برخی مطالبات دختران برای ازدواج به عنوان موضوعی برای تمسخر و تحقیر نگاه می کنند, و مردم نیز با صدای بلند به این موضوعات می خندند. آیا در چنین شرایط اجتماعی, چنین شوخی هایی تاثیر فرهنگی نامطلبوب نخواهند داشت؟

از طرف دیگر در چنین جامعه ای ما شاهد برخی موضع گیری ها نسبت به اشتغال زنان و یا ورزشکار بودن آن ها هستیم. حتی قوانینی مصوب باعث بسته شدن دست و پای زنان ورزشکار که در عرصه جهانی به موفقیت رسیده اند را شاهد هستیم. آیا افزایش تمایل دختران به مستقل بودن و نیز عدم تمایل به هرگونه وابستگی مساله ای دور از انتظار است؟

اگر بخواهیم بدون به تغییرات اجتماعی و فرهنگی در سال های اخیر, کمر همت به پایین آوردن آمار دختران مجرد نماییم, شاید این کاهش تعداد دختران مجرد با افزایش آمار طلاق همراه شود. و از سویی با نگاه متمرکز روی دختران و زنان مجرد, و چشم پوشی از تعداد پسران مجرد و دادن زمان طولانی تر به پسران برای تشکیل خانواده, شاید ناخواسته باعث این رشد یافتن این معضل شویم.


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ