فیلم نظریه همه چیز: پرده برداری از حقایق زندگی خصوصی عشق و ازدواج استیون هاوکینگ
«نظریه همه چیز» فیلمی بود که در سال ۲۰۱۴ ساخته شد و در آن زندگی عاشقانه و شخصی «استیون کینگ» ـ فیزیکدان بزرگی که به تازگی درگذشت ـ به تصویر کشیده شد.

همه چیز درباره فیلم نظریه همه چیز

فیلم زندگینامه‌ای «نظریه همه چیز» براساس کتابی از «جین هاوکینگ» همسر سابق این دانشمند ساخته شد. «جین» در این کتاب، به رابطه عاشقانه خود با «هاوکینگ»، ازدواج‌شان، تشخیص بیماری او، جدا شدن‌شان و موفقیت همسرش در علم فیزیک پرداخته است.

داستان ساخته شدن این فیلم، از علاقه «آنتونی مک‌کارتن» ـ فیلمنامه‌نویس «نظریه همه چیز» ـ به کتاب «تاریخچه زمان» هاوکینگ در سال ۱۹۸۸ شروع شد. او در سال ۲۰۰۴ کتاب «سفر به ابدیت: زندگی من با استیون» را مطالعه کرد و بدون هیچ هماهنگی، نگارش فیلمنامه‌ای براساس کتاب خاطرات «جین هاوکینگ» را شروع کرد. او سپس ملاقاتی با همسر سابق این دانشمند داشت و در سال ۲۰۰۹ به تهیه‌کننده‌ای به نام «لیزا بروس» معرفی شد.

فیلم تئوری همه چیز

فیلم تئوری همه چیز

«بروس» طی سه سال چندین و چند دیدار با «جین» ترتیب داد تا او را برای ساخت فیلمی براساس کتابش متقاعد کند. سرانجام در آوریل ۲۰۱۳ تصمیم بر این شد که «جیمز مارش» این فیلم را کارگردانی کند، فیلمبرداری در کمبریج انجام شود و «ادی ردمین» نقش «هاوکینگ» را ایفا کند.

داستان فیلم نظریه همه چیز

در دانشگاه کمبریج، استیون هاوکینگ دانشجوی فیزیک نجومی با دانشجوی ادبیات به نام جین وایلد ، رابطه ای عاطفی برقرار می کند. با این اینکه استیون در ریاضیات و فیزیک نابغه بود، اما هنوز عنوان پایان نامه خود را انتخاب نکرده بود. بعد از آنکه استیون و استادش دنیس sciama  در مورد چاله های سیاه سخنرانی کردند، استیون به  این نکته توجه کرد که چاله های سیاه ممکن است باعث به وجود آمدن این جهان شده باشند و تصمیم می گیرد عنوان پایان نامه اش در مورد چاله های  سیاه باشد.

در حین تحقیق برای پایان نامه اش، عضلات استیون دچار آسیب می شوند و او می فهمد که مبتلا به یک بیماری به نام بیماری نورون حرکتی است؛ فهمید که دیگر نخواهد توانست حرف بزند، غذا ببلعد، نفس بکشد یا بدن خود را حرکت دهد و فقط دو سال می تواند به زندگی خود ادامه دهد. استیون می خواست بداند چه اتفاقی برای مغزش خواهد افتاد. پزشکان به او گفتند که این بیماری هیچ تاثیری بر افکار او ندارد، اما هیچ کس نخواهد فهمید که او به چه چیز فکر می کند. همانطور که استیون هر روز حالش بدتر می شد، جین به عشق خود به استیون اعتراف کرد و به پدر استیون گفت که می خواهد کنار استیون بماند. آنها باهم ازدواج کردند و صاحب یک پسر شدند.

استیون پایان نامه خود را ارائه کرد و توضیح داد که یک چاله سیاه این جهان را همراه با انفجاری بزرگ به وجود آورده است، اما این حفره حرارت را از خود ساطع خواهد کرد. کم کم استیون فهمید دیگر نمی تواند حرف بزند و باید از ویلچر استفاده می کرد.

پوستر فیلم تئوری همه چیز

پوستر فیلم تئوری همه چیز

بعد از اینکه صاحب دومین فرزند خود، یک دختر، شدند، استیون نظریه ای در مورد قابلیت مشاهده سیاه چاله ها مطرح نمود و مشهورترین فیزیکدان جهان شد. جین به بچه ها و سلامتی استیون توجه می کرد. جین به سرایندگان کلیسا پیوست و در آنجا با جاناتان آشنا شد و هر دوی آنها باهم صمیمی شدند. جاناتان معلم پیانوی پسر جین شد و کم کم تبدیل به یک دوست خانوادگی آنها شد.

وقتی جین پسر دیگر خود  را به دنیا آورد، مادر استیون از جین پرسید که آیا این پسر جاناتان است، اما جین این موضوع را انکار کرد. جاناتان و جین احساسات خود را به یکدیگر ابراز کردند. جاناتان دیگر از خانواده دوری می کرد، اما وقتی استیون آنها را مشاهده کرد، به جاناتان گفت که جین به کمک او نیاز دارد.

جاناتان نوشتن بر روی بُرد را یاد گرفت و برای برقراری ارتباط با الین  ، پرستار خودش از آن استفاده می کرد. او کامپیوتری دریافت کرد که مجهز به حسگر صدا بود و از آن برای نوشتن کتاب هایش استفاده کرد. کتاب او به نام تاریخچه مختصری بر زمان بهترین فروش بین المللی را از آن خود کرد.
استیون به جین گفت که برای دریافت جایزه به آمریکا دعوت شده است و می خواهد با الین به آمریکا برود. جین با این واقعیت روبرو شده بود که دیگر عشق آنها به پایان رسیده است و هر دوی آنها تصمیم می گیرند تا از هم طلاق بگیرند. استیون و الین به آمریکا  می روند و در آنجا عاشق هم می شوند.

در پایان فیلم، جین و جاناتان باهم ازدواج می کنند و جین مدرک دکترای خود را می گیرد. او و استیون دوستان صمیمی باقی می مانند.

گفته می‌شود زمانی که «نظریه همه چیز» در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو اکران شد، پس از روشن شدن چراغ‌های سالن، پرستار «هاوکینگ» قطرات اشکی را که روی صورت او غلتیده بود، پاک کرد.

«ادی ردمین» بازیگر جوان انگلیسی است که نقش «هاوکینگ» را به خوبی در این پروژه ایفا کرد و جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را در سن ۳۲ سالگی از آن خود کرد. نقش همسر «هاوکینگ» را «فلیسیتی جونز» بازی کرد و در کنار این دو، «چارلی کاکس»، «امیلی واتسون»، «سایمون مک‌برنی»، «کریستین مک‌کی»، «دیوید تولیس» و «هری لیود» در این فیلم هنرنمایی کردند.

«نظریه همه چیز» در رقابت‌های اسکار ۲۰۱۴، در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین موسیقی و بهترین فیلمنامه اقتباسی هم نامزد شده بود. فیلم زندگی این دانشمند همچنین موفق شد در ۱۰ بخش جوایز بفتا نامزد شود و جوایز بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلمنامه اقتباسی را به خانه ببرد. «ردمین» سومین جایزه مهم خود را در جوایز «گلدن گلوب» به دست آورد و چهارمی را از انجمن بازیگران آمریکا دریافت کرد.

 «نظریه همه چیز» در گیشه جهانی به فروش ۱۲۲ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۳۱۰ دلاری رسید و ۷۹ درصد منتقدان به آن رای مثبت دادند.

«هاوکینگ» در اپیزودهایی از سریال‌های تلویزیونی «سیمپسون‌ها»، «نسل آینده»، «سفر ستاره‌ای» و ... ایفای نقش کرد. او همچنین به بازی در نقش‌های منفی ابراز علاقه‌مندی کرده و گفته بود:
دوست دارم نقشی منفی را در فیلم‌های «جیمز باند» ایفا کنم.


تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ