5 فیلم ترسناک برتر سینما یا موضوع مذهب + عکس
در حالی که به جشن هالووین نزدیک می شویم در این مطلب می خواهیم به ترسناک ترین و بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما در مورد فرقه های مذهبی بپردازیم که تماشای آن ها بیشتر از بسیاری فیلم های ترسناک دیگر برایتان وحشت آور خواهد بود

ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت با مضمون فرقه های مذهبی

آسایش، امنیت و ارزش های مشترک از بهترین مولفه های مفیدی است که یک جامعه سالم دارد. قانون اکثریت همان چیزی است که افراد جامعه را آرام و آسوده نگه می دارد. بسیاری از بهترین و ماندگارترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما بر اساس ترسی ساخته شده اند که پس از احساس طرد شدن شخصیت اصلی داستان از اکثریت اطرافش و روبرو شدن با گروهی ظاهراً دیوانه بر او غالب می شود. در حالی که به جشن هالووین نزدیک می شویم در ادامه این مطلب می خواهیم به ترسناک ترین و بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما در مورد فرقه های مذهبی بپردازیم که تماشای آن ها بیشتر از بسیاری فیلم های ترسناک دیگر برایتان وحشت آور خواهد بود. در چنین فیلم هایی شخصیت های اصلی خود را در فضایی نامأنوس گرفتار می بینند که اکثریت آن ها را افرادی ظاهراً دیوانه و عجیب و غریب گرفته اند، اکثریتی که جان شخصیت های اصلی را به نحوی و با هدفی خاص تهدید می کنند.

بیشتر بدانید : 5 فیلم ترسناک برتر سینما با موضوع مذهب + عکس (قسمت 2)

 شیطان از گور برمی خیزد (۱۹۶۸) The Devil Rides Out

فیلم «شیطان از گور برمی خیزد» (The Devil Rides Out) بر اساس رمانی نوشته دنیس ویتلی و به کارگردانی ترنس فیشر یک فیلم ترسناک موفق است که کریستوفر لی مانند همیشه نقش شخصیت منفی آن را بازی می کند. این فیلم که معمولاً به عنوان یکی از ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت با مضمون فرقه های مذهبی شناخته می شود همزمان با فیلم کالت کلاسیک رومن پولانسکی در همین ژانر با عنوان «بچه رزماری» (Rosemary’s Baby) ساخته شد. فیلم فیشر نسبت به شاهکار پولانسکی دارای بعد و بزرگی کمتری بوده و بیشتر به یک داستان ملودرام شبیه است.

فیلم ترسناک,بهترین فیلم ترسناک,فیلم ترسناک مذهبی,فیلم ترسناک موضوع مذهبی,فرقه های مذهبی,فیلم درباره فرقه های مذهبی
شیطان از گور برمی خیزد The Devil Rides Out


اگر چه این فیلم را نمی توان از خیلی جهات با فیلم پولانسکی مقایسه کرد اما سکانس های ترسناک و وحشت خاصی که در فیلم جاری است، همراه با صدای ترسناک و خشن موکاتا، سردسته فرقه مذهبی درون فیلم که می گوید:«من برنخواهم گشت اما چیز دیگری خواهد آمد» باعث شده که «شیطان از گور برمی خیزد» یکی از ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت با مضمون فرقه های مذهبی باشد.

 فرستاده (۲۰۱۸) Apostle

گرت ایوانز شجاعت خود را در ژانر اکشن با ساختن فیلم «حمله» (The Raid) در سال ۲۰۱۱ و قسمت دوم آن در سال ۲۰۱۴ نشان داده بود و با ساخت فیلم «V/H/S/2» در سال ۲۰۱۳ نیز به همه ثابت کرد که علاقه خاصی به ژانر وحشت دارد. وی جایگاه خود را در این عرصه با ساخت فیلم کابوس وار و بسیار ترسناک «فرستاده» (Apostle) تحکیم بخشید و ثابت کرد که توانایی ساخت فیلم های ترسناک جذاب و تماشاگر پسند را دارد. در این فیلم که داستان آن در حوالی سال ۱۹۰۵ رخ می دهد، مردی درمانده به نام توماس ریچاردسون را نشان می دهد که در تلاش است خواهر گمشده اش، جنیفر را پیدا کند. او بر این باور است که خواهرش توسط یک فرقه مذهبی خشن و برای دریافت پول ربوده شده است.

فیلم ترسناک,بهترین فیلم ترسناک,فیلم ترسناک مذهبی,فیلم ترسناک موضوع مذهبی,فرقه های مذهبی,فیلم درباره فرقه های مذهبی
فرستاده Apostle


تحقیقات توماس او را به یک جزیره دوردست در ولز می برد که اعضای فرقه مذکور در آن ساکن بوده و یک الهه ترسناک را پرستش می کنند. ایوانز که خود نویسندگی فیلمنامه را نیز بر عهده داشته از زمان بهترین استفاده را کرده و اجازه می دهد که داستان ترسناک و درگیر کننده اش وارد جزییاتی شیطانی و تکان دهنده شود و زمانی که جمجمه یکی از شخصیت های دوست داشتنی داستان سوراخ می شود بیننده خود را در داستانی بسیار ساختار مند و دنیایی عمیقاً رازآلود گم می کند. جالب این که فیلم ترسناک  «فرستاده» تنها در چند فستیوال به نمایش درآمد اما داستان مرموز، ترسناک و جذاب آن چنان بیننده را در خود غرق می کند که به شما توصیه می کنیم حتماً آن را تماشا کنید.

دعوت (۲۰۱۶) The Invitation

فیلم ترسناک «دعوت» (The Invitation) ساخته کارین کوزاما با داستان یک گردهمایی دوستانه ساده که به ضیافتی در جهنم تبدیل می شود را باید یک تریلر بی نقص دانست که رفته رفته و به آرامی مخاطب را به هیجان آورده و در خود غرق می کند. ویل برای شرکت در یک مراسم شام دوستانه به خانه سابقش در هالیوود هیلز می رود. او خیلی زود متوجه می شود که میزبانان این مراسم که شامل همسر سابق او، ادن، و شوهر کنونی اش، دیوید، هستند چیزی را پنهان کرده و نقشه ای شوم برای مهمانان خود کشیده اند یا دستکم قصد دارند آن ها را وارد فرقه پرطرفدار جدیدی در کالیفرنیا که با نام «دعوت» از آن یاد می شود کنند.

فیلم ترسناک,بهترین فیلم ترسناک,فیلم ترسناک مذهبی,فیلم ترسناک موضوع مذهبی,فرقه های مذهبی,فیلم درباره فرقه های مذهبی
دعوت The Invitation


کوزاما با استادی تمام، تنش و کشمکش درونی داستان را رفته رفته افزایش می دهد و همزمان واقعیات هوشمندانه ای را در مورد افسردگی، غم و جان به در بردن از سختی ها و مشقات زندگی مدرن را عیان می سازد. جزییات هوشمندانه داستان و ترس محسوس با هوشمندی تمام روح و روان آزرده و مشکل دار قهرمان داستان را به بازی می گیرد و فشاری که رفته رفته در طول فیلم ایجاد شده در صحنه های پایانی و فراموش نشدنی داستان به اوج می رسد که ترس و وحشت موجود در آن باعث خواهد شد برای مدتی تمامی مهمانی ها و ضیافت های شامی که برنامه ریزی کرده بودید را به تعویق بیندازید.

شیاطین (۱۹۷۱) The Devils

داستان فیلم ترسناک «شیاطین» (The Devils) در قرن هفدهم فرانسه رخ می دهد و می توان آن را پدربزرگ تمامی فیلم های ترسناک با حضور راهبه های شیطان صفت دانست. این فیلم ترسناک، بسیار خشن و پر از صحنه های غیر قابل تماشا در روزگار خود برای مخاطبان بسیار غیرعادی و توهین آمیز جلوه می کرد اما در روزگار کنونی بار دیگر مورد توجه قرار گرفته و بسیاری آن را یک فیلم کالت کلاسیک در ژانر وحشت می دانند. در این فیلم، الیور رید نقش یک کشیش کاتولیک به نام اوربین گرندیه را بازی می کند، یک شخصیت واقعی تاریخی که بعدها به خاطر دخالتش در تشکیل یک فرقه مذهبی و در جریان کشتن جاودگران زنده زنده در آتش سوزانده شد.

فیلم ترسناک,بهترین فیلم ترسناک,فیلم ترسناک مذهبی,فیلم ترسناک موضوع مذهبی,فرقه های مذهبی,فیلم درباره فرقه های مذهبی
شیاطین The Devils


ونسا ردگریو نیز در فیلم نقش خواهر جین را بازی می کند که یک راهبه با تمایلات جنسی سرکوب شده است و مایکل گوتارد نیز نقش پدر پیر بار را بر عهده دارد که یک شخصیت حرفه ای در زمینه شکار جادوگران محسوب می شود و روش های عجیب و غریب خود را برای این کار دارد. این فیلم ترسناک دیدنی با بن مایه های دینی و مذهبی، یک فیلم شجاعانه است که به زیبایی و دقت کافی محرومیت، تحریک جسمی و روحی و البته سوء استفاده از قدرت را به شیوه ای نقادانه به تصویر می کشد.

موروثی (۲۰۱۸) Hereditary

آری آستر یک نویسنده و کارگردان شناخته شده در ژانر وحشت است که با ساخت اولین فیلم خود در این ژانر با عنوان «موروثی» (Hereditary) همه را متوجه خود کرد. این فیلم ترسناک علاوه بر این که داستانی واقعاً ترسناک را به تصویر می کشد، می توان آن را یکی از بهترین و ناراحت کننده ترین تصویرسازی های از هم پاشیدگی و اختلافات خانوادگی در تاریخ سینما دانست به نحوی که بسیاری از منتقدان آن را دنباله ای بر فیلم های ترسناک کالت کلاسیک و شناخته شده ای مانند «بچه رزماری» و «جن گیر» (The Exorcist ) می دانند. داستان از این قرار است که آنی گراهام پس از مرگ مادربزرگ گوشه گیرش متوجه شکاف بین گذشته و حال خانواده اش و از هم گسیختگی که در این خانواده هر روز بیشتر و بیشتر نمود پیدا می کند می شود.

فیلم ترسناک,بهترین فیلم ترسناک,فیلم ترسناک مذهبی,فیلم ترسناک موضوع مذهبی,فرقه های مذهبی,فیلم درباره فرقه های مذهبی
موروثی Hereditary


آستر یک فیلم ترسناک غیرقابل پیش بینی را ساخته است که در ابتدا مانند یک فیلم معمولی در مورد خانه های جن زده آغاز می شود تا این که وارد دنیای زیرزمینی و هولناک می شود: تصویری تاریک، خونین و البته جذاب که طرفداران فیلم های ترسناک کالت با دیدن آن سر جایشان میخکوب خواهند شد. فیلم ترسناک «موروثی» با سیر داستانی خاصی پیش می رود، با حرکات و تکان های عمدی دوربین  و برخی برداشت های بسیار بلند و البته موسیقی متنی بسیار تاثیرگذار و ترسناک از کالین استتسون و دقیقاً آن چیزی است که سختگیرترین طرفداران ژانر ترسناک انتظار دارند.


بیشتر بدانید : بهترین فیلم های ترسناک 2018 + تصاویر

بیشتر بدانید : انتخاب ۲۰ فیلم ترسناک برتر به مناسبت هالووین

بیشتر بدانید : بهترین فیلم های ترسناک روانشناسانه قرن 21 + عکس

بیشتر بدانید : 10 عدد از ترسناک ترین فیلم هایی که در هالیوود ساخته نشده است! + تصاویر



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: rooziato.com