فیلم چاقوکشی Knives Out داستان پلیسی میخکوب کننده + تصاویر
چاقوکشی Knives Out، که در ایران با عنوان چاقوهای بی‌غلاف دوبله شده است، یک فیلم آمریکایی در ژانر کمدی سیاه معمایی به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی ریان جانسون است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد

نقد و بررسی فیلم چاقوکشی Knives Out

رایان جانسون کارگردان خلاقی است حتی اگر سوژه هایش تکراری به نظر برسند. این کارگردان تمایل چندانی ندارد تا لیست کارهایش را بلند کند و ترجیح می دهد هر چند سال یکبار با عشق و علاقه فیلمی را کارگردانی کند و قلب علاقه مندان به سینما را کسب کند. جانسون هفت سال پیش فیلم جذاب « Looper » را کارگردانی کرد. فیلمی درباره سفر در زمان که همانطور که اشاره کردم، سوژه ای تکراری بود اما پرداخت و روایت آن ایده چنان جذاب بود که با اطمینان می توانم بگویم «  Looper » یکی از خلاقانه ترین فیلمهای سینما درباره موضوع سفر در زمان بود.

بیشتر بدانید : فاحش ترین اشتباهات علمی در فیلم های سال ۲۰۱۲

فیلم چاقوکشی,Knives Out
فیلم سینمایی چاقوهای بی غلاف Knives Out

فیلم جدید جانسون فضای متفاوتی نسبت به اثر قبلی اش دارد و ادای احترامیست به نویسنده مشهور آثار معمایی، آگاتا کریستی. همه ما می دانیم که سینما مدیون نوشته های آگاتا کریستی است و این نویسنده برای سازندگان سریالهای معمایی انگلیسی نیز حکم یک اسطوره را دارد. این تاثیر پذیری از نوشته های کریستی هرگز باعث ناامیدی تماشاگران در هنگام ورود به سینما نشده چه برسد به آنکه رایان جانسون هم پیچ و تاب های بسیاری به قواعد ساختاری آثار معمایی افزوده باشد. نتیجه ترکیب این دو مورد می تواند بهترین اتفاق برای فیلم « Knives Out » باشد.

فیلم چاقوکشی,Knives Out
بایگران فیلم چاقوکشی Knives Out

فیلمی که در ابتدای آن ما با شخصیت هارلان ترومبی ( کریستوفر پلامر ) مواجه می شویم.

بیشتر بدانید : پیرترین بازیگران برنده‌ اسكار

یکی از مشهورترین نویسندگان داستان های معمایی که اکنون از دنیا رفته است ( آیا می شد بهتر از این ادای دینی به کریستی داشت؟ ). اما ماجرا همانطور که می دانید، قرار نیست به این سادگی ها پیش برود چراکه هارلان از دنیا رفته و مرگ او شائبه های مختلفی را ایجاد کرده است. در حین تحقیقات درباره مرگ او، کارآگاهی از خود راضی به نام بلنک ( دنیل کریگ ) از راه می رسد. کارآگاهی که هوش هرکول پوآرو را دارد اما به طرز شگفت انگیزی جذابیت های بیشتری از او دارد.

فیلم چاقوکشی,Knives Out
دنیل کریگ در فیلم پلیسی چاقوکشی Knives Out

نکته حائز اهمیت درباره چاقوکشی ( Knives Out ) این است که رایان جانسون در اینجا هم موفق به پرورش ایده ساده داستان شده به نحوی که در لابلای داستان ما می توانیم شخصیت های گوناگون با کارکردهای متفاوت شان را بیابیم. خانواده و اطرافیان هارلان بر خلاف خودش، چندان راه موفقیت را به سلامت طی نکرده اند و درگیر ساز و کارهای عجیب در دنیای کنونی شده اند. آنها مشخصاً در تناقض به سر می برند اما دوست دارند در دنیای مدرن تصویر دیگری داشته باشند. ازدواج های ناموفق و البته همسرِ پسر که سعی می کند آثاری با موضوع ایجاد هدف و انگیزه در افراد ساخته و منتشر کند اما در زندگی واقعی، یک افتضاح کامل است!

فیلم چاقوکشی,Knives Out
فیلم پلیسی جنایی چاقوکشی Knives Out

هنر جانسون در « Knives Out » این بوده که این شخصیت های جذاب و متناقض را در شرایطی قرار داده که لحظات کمیک در عالی ترین جایگاه خود خلق شوند. موقعیت های این فیلم شبیه به آثار سرد انگلیسی نیست که معمولاً شوخی های دسته اول در آن وجود ندارد. جانسون در اینجا علاوه بر نبوغش در پیچ و تاب دادن به داستان فیلم که تا انتهای قصه شما را سردرگم می کند، موقعیت های کمیک کاملاً موفقی خلق کرده که لبخند به لبانتان می آورد و فراموش نکنیم که بسیار کنایه آمیز هم هستند. کنایه هایی که به شرایط زندگی امروز جامعه وارد می شود و مانند نگاه به زندگی مهاجران گاهی به شکل جذابی تند هستند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید « Knives Out » حتی در بخش بصری نیز خلاق و کارآمد است و خیلی شبیه به آثار مشهور ژانر معمایی نیست. سبک فیلمبرداری منحصر به فرد و تکنیک های تدوین در فیلم رایان جانسون قابل اشاره هستند و اگر به آنها اشاره نکنیم در حق فیلم کم لطفی کرده ایم.

فیلم چاقوکشی,Knives Out
بررسی فیلم چاقوکشی Knives Out

بازیهای فیلم نیز در اوج هستند و این برای فیلمی که بازیگران فراوانی دارد یک مزیت بزرگ محسوب می شود. انتظار درخشش انفرادی از بازیگران فیلم نداشته باشید ( هرچند که دنیل کریگ تا حدود زیادی اینکار را انجام می دهد ) چراکه بازیگران ستاره فیلم هرکدامشان سهم زیادی در فیلم ندارند. با اینحال آنها زمانی که در مقابل دوربین هستند به درستی توسط کارگردان هدایت می شوند و در جایگاه خودشان قرار می گیرند. ستاره فیلم به نظرم دنیل کریگ است که کم کم باید عادت کنیم او را با نام " جیمز باند " نبینیم. کریگ جسور و یکدنده است و در اینجا توانایی های بازیگری خودش را بیش از هر زمان دیگری به تماشاگران نشان داده است.

فیلم چاقوکشی,Knives Out
فیلم چاقوکشی Knives Out

تماشاگران همیشه از تماشای آثار معمایی لذت برده اند و مطمئنم که از تماشای « Knives Out » نیز لذت دو چندانی خواهند برد. شاید بامزه بودن فیلم باعث شود به این اشتباه بیفتید که قرار نیست قصه ای درگیر کننده را شاهد باشید اما بگذارید خیالتان را راحت کنم. شما تا انتهای فیلم نمی توانید حدس بزنید که ماجرا از چه قرار است و پیچش ناگهانی داستان هم به اندازه ای غافلگیرتان خواهد کرد که بر روی صندلی تان میخکوب شوید و به این فکر کنید که کلی آدم افتضاح را هم شاهد بوده اید که هرکدامشان این پازل را تکمیل کرده اند! 

بیشتر بدانید : از برد پیت تا خواکین فینیکس: برندگان جوایز گلدن گلوب 2020 + عکس

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: moviemag.ir