طراحی لباس فیلم سینمایی سرخپوست یکی از امتیازات آن محسوب می‌شود که قصد داریم در این مطلب، نکاتی را در این مورد بیان کنیم

شخصیت شناسی بازیگران سرخ‌ پوست

فیلم سینمایی سرخپوست، ساخته نیما جاویدی، کارگردان جوان و آتیه‌دار سینمای ایران است که در سال ۱۳۹۸ اکران شد. نیما جاویدی که در کارنامه خود، فیلم متوسط «ملبورن» را دارد، اینبار فیلمی ساخته که تقریبا تمامی عناصر مهم فیلمسازی در آن رعایت شده و حتی تحسین منتقدان سختگیری مثل فراستی را نیز برانگیخته است. طراحی لباس این فیلم سینمایی یکی از امتیازات آن محسوب می‌شود که قصد داریم در این مطلب، نکاتی را در این مورد بیان کنیم.

بیشتر بدانید : سرخ پوست، فیلمی که می‌شود با آن دوباره عاشق سینما شد + عکس

نوید محمدزاده در نقش سرگرد جاهد در سرخپوست

سرگرد جاهد، یک نظامی ایت که به‌زودی ترفیع می‌گیرد. این ترفیع نیز دلیلی جز جدیت در کار ندارد.

نوید محمدزاده با لباس نظامی در سرخپوست
نوید محمدزاده با لباس نظامی در سرخپوست

سرگرد در ابتدای فیلم مصرانه به‌دنبال پیدا کردن احمد سرخپوست است، اما هرچه فیلم جلوتر می‌رود، متوجه می‌شویم که با در آوردن لباس نظامی‌اش، کمی مسیر فکری او عوض شده و کم‌کم دچار دگرگونی می‌شود (درآوردن لباس کاری، یکی از نماد‌های دگرگونی شخصیت در این فیلم است).

پریناز ایزدیار در نقش مددکار

این قضیه برای مددکار هم پیش می‌آید؛ وقتی که پس از کمی صمیمیت با سرگرد و پس از اینکه به او می‌گوید «شما اونقدر‌ها هم که مددکار‌ها میگن، بداخلاق نیستین»، کت رویی خود را درمی‌آورد.

پریناز ایزدیار در سرخپوست
پریناز ایزدیار در سرخپوست

این را می‌توان نمادی از نزدیک شدن شخصیت‌ها به‌هم تصور کرد. ازطرفی رنگ لباس مددکار هم ترکیبی از رنگ سفید و سبز یشمی روشن است؛ نمادی از مهربانی و آرامش؛ و وقتی که کت را درمی‌آورد، بخش سفید لباسش بیشتر نمایان می‌شود.

تغییر لباس نوید محمدزاده

ازطرف دیگر در نیمه پایانی فیلم، سرگرد هنگام بیرون رفتن از زندان، لباسش را به‌طور کلی عوض می‌کند و کت‌وشلوار می‌پوشد.

نوید محمدزاده در سرخپوست
نوید محمدزاده در سرخپوست

در جایی از فیلم هم سرگرد به مددکار می‌گوید: «هروقت لباسم رو عوض می‌کنم، بابام بهم میگه تازه آدم شدی». یکی از دلایل تغییر لباس سرگرد را که همان نماد تکامل سیر شخصیتی کاراکتر اوست، می‌توان ممدکار درنظر گرفت. انگار که سرگرد دربرابر دوست داشتن مددکار بی‌دفاع می‌شود.

ستاره پسیانی و دختر احمد سرخپوست

لباس همسر و دختر احمد سرخپوست، لباس‌های محلی است، اما رنگ لباس دختربچه، ترکیبی است از کهربایی و قرمز. رنگ قرمز معانی متعددی دارد، اما شاید بتوان لباس قرمز رنگ تن دختربچه‌ای راکه سگرد جاهد برای پیدا کردن احمد سرخپوست با او بدرفتاری می‌کند و بعدا پشیمان می‌شود، به مفهوم تولد دوباره که در شرق نماد قرمز است، ارتباط داد.

ستاره پسیانی و نوید محمدزاده در سرخپوست
ستاره پسیانی و نوید محمدزاده در سرخپوست

سرگرد پس از رفتارش با دختربچه در سلول می‌نشیند و سپس در سلول بسته می‌شود، ترس بر او غالب می‌شود و سپس به‌سختی از آنجا خارج می‌شود. قرمز به‌نوعی نماد عناصر متضاد نیز هست؛ عشق و تنفر، فداکاری و خشم و… شاید سرگرد دچار نوعی تضاد درونی با خودش شده است.

ستاره پسیانی در فیلم سرخپوست
ستاره پسیانی در فیلم سرخپوست

ازطرفی رنگ کهربایی ترکیبی از رنگ نارنجی و زرد است، یعنی سیر تبدیل از زردی که نماد بی‌اعتمادی، احتیاط و منطق است، به رنگ قرمز. 

 

بیشتر بدانید : نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار با نگاهی معنی دار روی پوستر «سرخ پوست»

بیشتر بدانید : نوید محمدزاده پای چوبه دار روی پوستر خارجی فیلم + عکس

بیشتر بدانید : پریناز ایزدیار و ستاره پسیانی در اکران فیلم «سرخ پوست»

بیشتر بدانید : فیلمی که حتی مسعود فراستی هم آن را پسندید!!

بیشتر بدانید : نخستین تصویر منتشر شده از گریم و پوشش نوید محمدزاده در سرخپوست

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: chibepoosham.com


 
 

پربیننده های این بخش

 
X