فیلم های خوشمزه برای عاشقان آشپزی و غذا + عکس
 آشپزی و غذا یکی موضوعات جذاب و خوشمزه برای ساخت فیلم و سریال است و طرفدران زیادی هم در دنیای سینما و تلویزیون دارد. در این مطلب از لیست بهترین فیلم های دنیا ، به سراغ معرفی بهترین فیلم ها درباره آشپزی و غذا رفته‌ایم

 ۱۰ فیلم با موضوع آشپزی و غذا که باید ببینید

آشپزی و غذا در فیلم‌های زیادی نشان داده می‌شود اما فیلم‌هایی نیز ساخته شده‌اند که به موضوع آشپزی و غذا نگاه ویژه‌ای داشته‌اند و مخاطبان را مجدوب خود ساخته‌اند. با هم نگاهی می‌کنیم به ۱۰ فیلم برتر با موضوع آشپزی و غذا .

فیلم سوخته (BURNT)

کارگردان: جان ولز
بازیگران: بردلی کوپر، اما تامسون، سینا میلر، متیو ریس، دانیل برول
ژانر: کمدی، درام
محصول: ۲۰۱۵
IMDb: ۶/۶
متاکریتیک: ۴۲
راتن تومیتوز: ۲۸٪

فیلم کمدی سوخته  
فیلم کمدی سوخته 

فیلم Burnt (سوخته) کمدی درامی ساخته جان ولز و با بازی بردلی کوپر است که گرچه فقط فیلمی سرگرم‌کننده است و امتیازات خوبی نیز از منتقدان دریافت نکرده، اما یکی از بهترین فیلم ها درباره آشپزی و غذا به شمار می‌رود. داستان فیلم درباره آدام جونز، سرآشپز مشهوری است که در رستورانی در شهر پاریس مشغول به کار است اما به دلیل مصرف مواد مخدر و رفتار پرخاشگرانه‌ای که دارد، رستورانش را از دست می‌دهد. او به لندن می‌رود تا بتواند همه چیز را از نو شروع کند.

فیلم خانم داوت ‌فایر (MRS. DOUBTFIRE)

کارگردان: کریس کلمبوس
بازیگران: رابین ویلیامز، سالی فیلد، پیرس برازنان، متیو لارنس
ژانر: کمدی، درام
محصول: ۱۹۹۳
IMDb: ۷
متاکریتیک: ۵۳
راتن تومیتوز: ۷۱٪

کمدی خانم داوت ‌فایر  
کمدی خانم داوت ‌فایر 

فیلم Mrs. Doubtfire (خانم داوت فایر) ساخته کریس کلمبوس و با بازی رابین ویلیامز که جایزه اسکار بهترین چهره‌پردازی و گلدن گلوب بهترین فیلم کمدی را به دست آورده بود، بر اساس رمانی از آنه فین ساخته شده است. داستان فیلم درباره مردی با بازی رابین ویلیامز است که پس از طلاق برای دیدن فرزندانش، خود را به شکل خدمتکار زن میان‌سالی به نام خانم داوت‌فایر درمی‌آورد.

فیلم جولی و جولیا (JULIE & JULIA)

کارگردان: نورا افرون
بازیگران: مریل استریپ، امی آدامز، استنلی توچی
ژانر: بیوگرافی، درام، عاشقانه
محصول: ۲۰۰۹
IMDb: ۷
متاکریتیک: ۶۶
راتن تومیتوز: ۷۷٪

بیشتر بدانید : گزارش تصویری: فیلم هالیوودی «جولی و جولیا»

درام عاشقانه جولی و جولیا  
درام عاشقانه جولی و جولیا 

فیلم جولی و جولیا (Julie & Julia) یکی دیگر از بهترین فیلم ها درباره آشپزی و غذا است که منتقدان بازی مریل استریپ در این فیلم را ستودند و او توانست جوایز مختلفی از جمله گلدن گلوب را برای بازی در این فیلم دریافت کند. فیلمنامه این فیلم بر اساس دو کتاب، یکی خاطرات پوول به نام جولی و جولیا و دیگری خاطرات  جولیا چایلد به نام زندگی من در فرانسه نوشته شده است. داستان فیلم درباره جولی پاول، نویسنده جوانی است که به عنوان یک تلفنچی در یک شرکت در منهتن کار می‌کند. او که از کارش راضی نیست، تصمیم می‌گیرد که هر روز یکی از غذاهای کتاب آشپزی جولیا چایلد را درست کند و یک وبلاگ را راه‌اندازی می‌کند و کارهای روزانه‌اش را در وبلاگ می‌نویسد.

فیلم آشپز (CHEF)

کارگردان: جان فاورو
بازیگران: جان فاورو، جان لگویزمائو، بابی کاناوله
ژانر: ماجراجویی، کمدی، درام
محصول: ۲۰۱۴
IMDb: ۷/۳
متاکریتیک: ۶۸
راتن تومیتوز: ۸۷٪

فیلم سینمایی آشپز  
فیلم سینمایی آشپز 

یکی دیگر از بهترین فیلم ها درباره آشپزی و غذا ، فیلم Chef به کارگردانی و بازیگری جان فاورو است. جان فاورو یکی از پرفروش ترین کارگردان های تاریخ سینما است که شهرت خود را با فیلم‌های مرد آهنی ۱ و ۲ به دست آورد اما فیلمی که موفقیت زیادی برای او به ارمغان آورد، لایو اکشن شیر شاه است. داستان فیلم درباره یک آشپز حرفه‌ای است که پس از یک مجادله پر سر و صدا با یک منتقد، کارش در رستورانی مشهور و بزرگ را از دست می‌دهد. پس از آن مجبور می‌شود با استفاده از یک کامیون به همراه پسر نوجوانش کارش را یک بار دیگر آغاز کند.

 فیلم صد قدم راه (THE HUNDRED-FOOT JOURNEY)

کارگردان: لاسه هالستروم
بازیگران: هلن میرن، اوم پوری، شارلوت ل بن، جوهی چاولا
ژانر: کمدی، درام
محصول: ۲۰۱۴
IMDb: ۷/۳
متاکریتیک: ۵۵
راتن تومیتوز: ۶۷٪

 فیلم کمدی درام صد قدم راه 
 فیلم کمدی درام صد قدم راه

فیلم The Hundred-Foot Journey (صد قدم راه) کمدی درامی به کارگردانی لاسه هالستروم است که در آن می‌توانید ترکیب غذاهای غربی و شرقی را ببینید و لذت ببرید. در این فیلم غذاهای فرانسوی و هندی با هنر خاصی با یکدیگر ترکیب می‌شوند و هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند. داستان فیلم درباره خانواده‌ای هندی است که تصمیم می‌گیرند در مقابل معروف‌ترین رستوران جهان یک رستوران باز کنند و در این راه با مشکلاتی روبرو می‌شوند.

مستند جیرو رویای سوشی می‌بیند (JIRO DREAMS OF SUSHI)

کارگردان: دیوید گلب
ژانر: مستند
محصول: ۲۰۱۱
IMDb: ۷/۹
متاکریتیک: ۷۷
راتن تومیتوز: ۹۹٪

مستند آشپزی جیرو رویای سوشی می‌بیند 
مستند آشپزی جیرو رویای سوشی می‌بیند

مستند جیرو رویای سوشی می‌بیند (Jiro Dreams of Sushi) یکی از بهترین مستندها درباره آشپزی و غذا است که موضوع آن درباره جیرو اونو، مشهورترین و بهترین آشپز سوشی جهان است؛ این آشپز ۸۵ ساله رستورانی کوچک در توکیو دارد که تنها  ۱۰ صندلی در آن قرار دارد اما با این حال این رستوران در جهان بی‌رقیب است و برای خوردن سوشی در این رستوران باید از ماه‌ها قبل نوبت بگیرید.

فیلم ضیافت بابت (BABETTE’S FEAST)

کارگردان: گابریل آکسل
بازیگران: استفان اودران، یارل کوله، بیبی آندرشون
ژانر: درام
محصول: ۱۹۸۷
IMDb: ۷/۸
متاکریتیک: ۷۸
راتن تومیتوز: ۹۷٪

درام ضیافت بابت 
درام ضیافت بابت

فیلم Babette’s Feast (ضیافت بابت) یکی از بهترین فیلم ها درباره آشپزی و غذا است که جوایز زیادی از جمله بفتا و اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را دریافت کرد. فیلم بر اساس داستانی از کارن بلیکسن ساخته شده است و داستان سرآشپزی به نام بابت مجبور می‌شود در خانه دو دختر در روستایی دورافتاده در جنوب دانمارک که به شدت مذهبی هستند مشغول به کار شود. روزی دو دختر تصمیم می‌گیرند به مناسبت صد سالگلی پدرشان یک مهمانی برگزار کنند و … .

فیلم بخور بنوش مرد زن (EAT DRINK MAN WOMAN)

کارگردان: آنگ لی
بازیگران: سیلیو چانگ، وینستن چائو، چائو جونگ چن، لستر چن
ژانر: کمدی، درام، عاشقانه
محصول: ۱۹۹۴
IMDb: ۷/۸
راتن تومیتوز: ۸۸٪

فیلم بخور بنوش مرد زن درباره آشپزی و غذا 
فیلم بخور بنوش مرد زن درباره آشپزی و غذا

یکی دیگر از بهترین فیلم ها درباره آشپزی و غذا فیلم Eat Drink Man Woman (بخور بنوش مرد زن) ساخته آنگ لی است که نامزد دریافت اسکار، گلن گلوب و بفتای بهترین فیلم خارجی شد و جوایزی همچون جایزه جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک را به دست آورد. داستان فیلم درباره سرآشپز ماهری به نام چو به همراه سه دخترش است که در خانه‌ای بزرگ در تایپه زندگی می‌کند؛ زندگی در این خانه حول محور ناهار پر و پیمانی که پدر یکشنبه‌ها تدارک می‌بیند و زندگی عاطفی تک تک افراد خانواده می‌چرخد.

فیلم تامپوپو (TAMPOPO)

کارگردان: جوزو ایتامی
بازیگران: کن واتانابه، کوجی یاکوشو، تسوتومو کامازاکی
ژانر: کمدی
محصول: ۱۹۸۵
IMDb: ۷/۹
متاکریتیک: ۸۷
راتن تومیتوز: ۱۰۰٪

کمدی ژاپنی تامپوپو درباره آشپزی 
کمدی ژاپنی تامپوپو درباره آشپزی

فیلم تامپوپو (Tampopo) به معنای قاصدک یکی دیگر از بهترین فیلم های درباره آشپزی و غذا و همچنین یکی از بهترین فیلم های کمدی ژاپن است. داستان فیلم درباره چند راننده کامیون است که به زنی تنها کمک می‌کنند تا بهترین آشپز غذای رامن در تمام توکیو شود. تامپوپو به خوبی فرهنگ کشور ژاپن را با نگاهی ساده اما عمیق بررسی می‌کند.

 انیمیشن راتاتویی (RATATOUILLE)

کارگردان: برد برد
ژانر: انیمیشن، ماجراجویی، کمدی
محصول: ۲۰۰۷
IMDb: ۸
متاکریتیک: ۹۶
راتن تومیتوز: ۹۶٪

کارتون راتاتویی 
کارتون راتاتویی

کمتر کسی است که علاقمند به تماشای انیمیشن باشد اما انیمیشن راتاتویی را ندیده باشد؛ این انیمیشن که برنده جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین فیلم انیمیشنی شده است، یکی دیگر از بهترین فیلم های درباره آشپزی و غذا است که داستان موشی به نام رمی را روایت می‌کند که در دیوارهای یک رستوران در پاریس زندگی می‌کند و آرزو دارد که یک سرآشپز بشود اما بدبینی‌های خانواده‌اش مانع رسیدن او به آرزویش هستند. مواجهه او با یک آشپز خنگ و دست و پا چلفتی او را به این رویا نزدیک می‌کند… .

 

بیشتر بدانید : آشپزی در سینما و تلویزیون ایران

بیشتر بدانید : «تام كروز» در كمدی «ستیز غذا» آشپز می‌شود

بیشتر بدانید : این فیلم ها را موقع غذا خوردن نگاه نکنید!!

بیشتر بدانید : این «دختر» از امشب باید آشپزی یاد بگیرد!

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: vitalmagz.com