برترین بازیگران فیلم های اکشن دنیا
 در این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ ستاره برتر سینمای اکشن که در واقع بهترین ستارگان فیلم های اکشن هستند آشنا کنیم

از سیلوستر استالونه تا جیسون استاتهام و جکی چان

بسیاری از این که شایعه حضور کوتاه تام کروز در Doctor Strange in The Multiverse of Madness  به حقیقت نپیوست چندان خوشحال نشدند اما این ستاره مشهور هالیوود خود را به عنوان یکی از بهترین بازیگران فیلم های اکشن در سال های اخیر ثابت کرده است، اتفاقی که به لطف بازی قابل قبول او در فیلم تحسین شده و موفق Top Gun: Maverick رخ داده است، فیلمی که در سه روز اول انتشار خود به پرفروش ترین فیلم تام کروز یا بهتر بگوییم بهترین فروش فیلمی از این ستاره در هفته اول انتشار تبدیل شده است. همچنین تریلر فیلم Mission Impossible 7 نیز نشان می دهد که خبرها و سکانس های بسیار بهتری از این ستاره اکشن در راه است. اما آیا تام کروز در فهرست بهترین ستاره های سینمای اکشن قرار دارد یا خیر؟

از نگاه کاربران Reddit، نام تام کروز در کنار برخی دیگر از بازیگران مشهور هالیوودی در میان بهترین بازیگران سینمای اکشن دیده می شود. در طی چند دهه اخیر، ستاره های اکشن متعددی توانسته اند علاقمندان به سینمای تریلر و اکشن را به هیجان بیاورند اما کاربران Reddit بر این باورند که همه نام های بزرگ در این زمینه موفق نبوده اند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ ستاره برتر سینمای اکشن که در واقع بهترین ستارگان فیلم های اکشن هستند آشنا کنیم.

۱- آرنولد شوارتزنگر

بسیاری بر این باورند که به دلیل فیزیک قابل توجهش، آرنولد شوارتزنگر ستاره بی چون و چرای سینمی اکشن و بهترین آن هاست. او قهرمانی بزرگ تر از تنها یک بازیگر اکشن بوده و بهتر از دیگر بازیگران در سینمای اکشن فعالیت داشته است. شوارتزنگر به دلیل فیزیک قابل توجهش، در دوران اوج خود، در بسیاری از بدلکاری ها و کارهای خطرناک و اکشن حضور داشت و عنوان مرد اکشن را بدست آورد. همچنین از آنجایی که فرماندار سابق کالیفرنیا بدن عضلانی و حجیمی داشت، شخصیت های اکشن او در فیلم هایش بسیار قابل باور بودند. هیچ کسی شکی در توانایی مقابله سروان آلن داچ شیفر با یک ویرانگر فضایی یا شجاعت و تهور سرهنگ جان ماتریکس برای مقابله با صدها نفر ندارد.

۲- جکی چان

بسیاری از کاربران شبکه های مجازی گفته اند به این دلیل که جکی چان اکثر بدلکاری هایش را خودش انجام داده و به شدت بامزه است، باید رتبه بالایی در میان فهرست بهترین بازیگران سینمای اکشن جهان داشته باشد. همانطور که طرفداران این بازیگر مشهور می دانند، چان در بیش از ۵ دهه اخیر مشغول ساخت و حضور در فیلم های اکشن بوده است. جکی چان با ترکیب اکشن و کمدی توانسته خود را از دیگر ستارگان سینمای اکشن متمایز کند. همانند بسیاری از کمدین های دوران سینمای صامت، او با ژست های صورت و سبک خاص رفتارش باعث خنده مخاطب می شود. اما بیش از هر چیزی باید به بدلکاری های جکی چان به عنوان نقطه قوت اصلی فیلم هایش اشاره کرد. چان خود گفته است که در دوران فعالیتش در سینمای اکشن دستکم ۱۰ بار با شکستگی استخوان مواجه شده است و هرگز از ادامه بدلکاری هایش دست نکشیده است.

۳- بروس ویلیس

اگر چه بروس ویلیس اخیراً به دلیل مشکلات جسمی از دنیای بازیگری خداحافظی کرده است، طرفداران سینمای اکشن همواره او را به خاطر حضورش در برخی از بهترین فیلم های سینمای اکشن دوست خواهند داشت. بسیاری از کاربران بر این باورند که بروس ویلیس انقلابی در سینمای اکشن ایجاد کرد. وی با شکستن ترند مبتنی بر عضله سینمای اکشن در دهه ۸۰ که شوارتزنگر، جیسون استالونه و دولف لاندگرن بر آن تسلط داشتند، نوع جدیدی از قهرمان فیلم های اکشن را معرفی کرد. شخصیت او در فیلم های اکشنش بیشتر به هوش و ذکاوتش تکیه داشته و هرگز به سرسخت ترین نفر در یک درگیری فیزیکی شباهت ندارد. البته به این نقطه قوت شخصیت ویلیس در سینمای اکشن هم باید اشاره کرد زیرا شخصیت های او بیشتر به یک شخصیت معمولی شبیه بوده و به همین دلیل درک و همزادپنداری با آن بسیار ساده تر است. برخلاف دیگر ستارگان سینمای اکشن مانند استیون سیگال و چاک نوریس، پیش بینی نتیجه درگیری های فیزیکی که ویلیس در آن ها حضور دارد ساده نیست. او تنها به خشونت متکی نیست و دیالوگ های ماندگار نیز بخشی از شخصیت اکشن او هستند و به همین خاطر برخی از دیالوگ های او ماندگار بوده اند.

۴- تام کروز

در مورد توانایی اکشن، برخی کاربران شبکه های مجازی می گویند که کسی با تام کروز قابل مقایسه نیست و او اکنون بیش از ۲۵ سال است که متهورانه ترین کارهای اکشن را انجام داده است. اما عدد دقیق را باید ۴۰ سال دانست زیرا اولین حضور تام کروز در سینمای اکشن در اولین فیلمش در سال ۱۹۸۱ بود. در مورد تداوم کار در حوزه اکشن، به نظر می رسد هیچ ستاره ای در سینمای اکشن توان رویارویی با کروز را ندارد. بسیاری از ستارگان سینمای اکشن تنها برای حداکثر دو دهه توانسته اند در برخی از پرفروش ترین و مشهورترین فیلم های اکشن بازی کنند اما تام کروز همچنان به حضور خود در اوج این ژانر ادامه می دهد. علاوه بر این، کروز حضوری فراتر از سینمای اکشن در هالیوود داشته و در نقش های دراماتیک و متهورانه دیگری نیز بازی کرده است که هیچ ارتباطی با سینمای اکشن ندارند. برخی از دیوانه وارترین بدلکاری های فرانچایز Mission Impossible توسط خود کروز انجام شده که از بهترین بدلکاری های تاریخ معاصر سینما هستند.

۵- بروس لی

علیرغم مرگ در سن ۳۳ سالگی، بروس لی یک میراث بسیار ماندگار را از خود به جای گذاشته است. لی کسی بود که کونگ فو و هنرهای رزمی را وارد سینمای هالیوود کرد و به سرعت به یک سوپراستار این عرصه تبدیل شد. در دورانی که اکثر ستارگان سینمای اکشن برای سکانس های مبارزه ای به بدلکاران وابسته بودند، بروس لی سکانس های اکشن و مبارزه ای را خود انجام می داد و به همین خاطر فیلم های او در آن زمان بسیار خاص و متفاوت به نظر می رسیدند. او یکی از معدود ستارگان سینماست که فلسفه هنرهای رزمی خاص خود را بنیان نهاد که جیت کان دو نام داشت. همچنین او کسی بود که باعث شد نقش های سینمایی بیشتری در اختیار ستارگان آسیایی سینما قرار داده شده و کلیشه هایی که آن زمان توسط هالیوود ترویج می شد را نیز تغییر داد.

۶- کیانو ریوز

کیانو ریوز نیز مانند بروس ویلیس مدت ها قبل وارد سینمای اکشن شده و کلیشه های آن را تغییر داد، به ویژه با سری فیلم های اخیر John Wick. او که در دهه ۲۰۰۰ از اوج هالیوود فاصله گرفت، بار دیگر در دهه ۲۰۱۰ به اوج بازگشت و به یکی از بهترین بازگشت های بازیگران تاریخ سینمای هالیوود تبدیل شد. فیلم های اخیر کیانو ریوز در سینمای اکشن چنان مورد استقبال قرار گرفته اند که اخیراً مجله Taekwondo Life Magazine او را بهترین بازیگر فیلم های رزمی نامیده است. از طریق فیلم های جان ویک، کیانو ریوز توانسته ژانر اکشن را به شدت تغییر داده و این کار را با ترکیبی از حرکات موسوم به گان-فو، مدیتیشن و نینجوتسو انجام داده است.

۷- جیسون استاتهام

جیسون استاتهام ستاره اکشن همیشه حاضر این ژانر است زیرا هم ظاهر، هم فیزیک و هم صدای یک ستاره اکشن را دارد. این بازیگر بریتانیایی از اوایل دهه ۲۰۰۰ در سینمای اکشن حضور فعال و مداومی داشته است. اگر چه جیسون استاتهام فیزیکی بزرگی ندارد اما سرسختی و غیرقابل شکست بودن شخصیتش را به وضوح می توان در حرکات و ظاهرش دید. تمام این موضوع به اعتماد به نفس این بازیگر و شخصیت هایش باز می گردد. در شرایطی که اکثر ستاره های اکشن شخصیت هایی را ترجیح می دهند که شخصیت های منفی را کتک می زنند، استاتهام توانسته به خوبی هم در نقش های مثبت و هم منفی ظاهر شود. علاوه بر این، وی در زمینه بازیگری و فعالیت های اکشن همیشه حضور مداوم و باثباتی داشته است.

۸- وین دیزل

برخی بر این باورند که وین دیزل نیز باید در فهرست بهترین بازیگران سینمای اکشن جای داشته باشد زیرا قدرت بازیگری بالایی در نقش های اکشن دارد. جای تعجب ندارد که دیزل چنین جایگاهی در میان ستارگان سینمای اکشن دارد دستکم با توجه به این واقعیت که وی در دوران حرفه ای خود نامزد دریافت دستکم ۳۰ جایزه سینمایی شده است. وین دیزل بازیگری نیست که خیلی در صدر سینمای اکشن یا کلیت هالیوود وجود داشته باشد و بیشتر تنها به فرانچایز Fast & Furious چسبیده است و طرفدارانش نیز چندان دوست ندارند جایی دیگر او را ببینند. شخصیت او در این فیلم ها به نام دومینیک تورتو هر چیزی که مخاطبان از یک شخصیت اکشن بخواهند را در خود دارد. جایگاه او به عنوان یک ستاره اکشن با این واقعیت تقویت می شود که وی یکی از بهترین راننده ها در سینما است، توانایی که بسیاری از ستارگان سینمای اکشن ندارند.

۹- سیلوستر استالونه

استالونه شخصیت بسیار خونسرد و بامزه ای دارد و به همین خاطر هرگاه از سینمای اکشن دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی صحبت به میان می آید نام استالونه در صدر بحث ها قرار می گیرد. سیلوستر استالونه همیشه مورد ستایش منتقدان قرار گرفته اما مخاطبان سینمای اکشن او را به این خاطر ستوده اند که کارهایش همیشه ارزش سرگرم کنندگی داشته اند. مهم نیست که سناریو فیلم هایش چقدر ضعیف بوده است زیرا مخاطبان اطمینان داشته اند که او جور دیالوگ ها و سناریو بد را با سکانس های تیراندازی و درگیری خیره کننده و فرارهای اسلو موشن فراموش نشدنی را خواهد کشید.

۱۰- ایکو اوویس

ایکو اوویس بازیگری آسیایی در سینمای اکشن است که شخصیت قوی داشته و در سکانس های مبارزه نیز بی نقص است. این بازیگر بیتر به خاطر بازی در نقش اصلی سری فیلم های The Raid شناخته می شود. بسیاری از منتقدان بر این باورند که بازی اویس و سکانس های مبارزه او در دو فیلم The Raid بسیار بی مانند بوده و سخت است فیلمی از این دو نظر بتواند به جایگاه اوویس و فیلم هایش برسد. در هر دو فیلم، شخصیت اوویس به ندرت از کتک زدن شخصیت های منفی لذت می برد و شخصیت قوی او نیز طوری است که هرگز به خشونت و کتک زدن دیگران ختم نمی شود. شخصیت های او خوش قلب، شکاک و بسیار منظم هستند که او را از دیگر شخصیت های اصلی سینمای اکشن متفاوت می سازد.

 

بیشتر بدانید : فیلم های اکشن و هیجان انگیزی که نباید از دست بدهید

بیشتر بدانید : بهترین فیلم های اکشن 2022 همراه با تاریخ انتشار + عکس

بیشتر بدانید : مهیج ترین تعقیب و گریزها در فیلم های اکشن دهه اخیر+ عکس

بیشتر بدانید : بهترین فیلم های اکشن 2019 + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: rooziato.com