بهترین فیلم‌ها در دو دهه گذشته
این فیلم كه نخستین فیلم بزرگ قرن بیست و یكم نامیده شده درباره موضوع‌های این قرن هم هست؛ تمركزی بر نیویورك، بدبختی‌های روحی آن و همه آنچه به تراژدی ختم می‌شود. تمام فیلم در یك روز اتفاق می‌افتد و...

فیلم های مطرح قرن بیست و یكم

یكشنبه غمگین (1999)

این فیلم آلمانی كه درباره زنی است كه در جریان جنگ جهانی دوم در مجارستان درگیر رابطه‌ای عاطفی و گرفتار یك مثلث عشقی می‌شود، در آلمان در سال 1999 و در آمریكا در سال 2003 به نمایش در آمد. رالف شوبل كارگردان این اثر، فیلمش را با اقتباس از رمانی از نیك باركو نوشته است. 

خاطرات بریجیت جونز (2001)

 اثر «شارون مك وایر» یك فیلم شاد، كمدی و كاملا سرگرم كننده است كه باید آن را فیلم رنه زلوگر نامید. احتمالا بهترین كمدی رومانتیك دهه هم همین فیلم است. این فیلم در شرایطی ساخته شد كه زلوگر از چهره‌های بسیار مطرح دنیای سینما بود و هیوگرانت و كالین فیرث هم نقش مقابل او را بازی كردند. این فیلم بر اساس كتاب هلن فیلدینگ ساخته شده‌است.

بیشتر بدانید : نگاهی به چند كمدی‌ محبوب دهه

بیست و پنجمین ساعت (2002)

 اثر اسپایك لی. این فیلم كه بر مبنای رمان دیوید بنیوف نوشته شده درباره یك توزیع‌كننده مواد مخدر در نیویورك در آخرین روز آزادی‌اش و چند ماه پس از 11 سپتامبر است. این فیلم كه نخستین فیلم بزرگ قرن بیست و یكم نامیده شده درباره موضوع‌های این قرن هم هست؛ تمركزی بر نیویورك، بدبختی‌های روحی آن و همه آنچه به تراژدی ختم می‌شود. تمام فیلم در یك روز اتفاق می‌افتد و از صبح روز بعد این محكوم به 7 سال زندان، باید دوره محكومیتش را شروع كند. ادوارد نورتون و فیلیپ سیمور هافمن از بازیگران این فیلم هستند.

بهترین جوانی (2003)

كارگردان ماركو تولیو جیوردانا. این فیلم كه در سایتimdb امتیاز 1/8 را كسب كرده، برنده 19 جایزه شده و درباره زندگی دو برادر در رم در ده‌های پایانی قرن بیستم است.

سقوط (2004)

اثری دراماتیك و تاریخی كه چهره هیتلر را در آخرین روز زندگی‌اش به تصویر می‌كشد. اولیور هیرش بیگل كارگردان آلمانی این اثر را بر مبنای چند رمان و اثر مستند كه درباره زندگی هیتلر وجود داشت، ساخته است. سقوط از نامزدهای دریافت اسكار بود و 15 جایزه را نیز از آن خود كرد. این فیلم از سایتimdb هم 4/8 امتیاز گرفته است.

پیش از غروب (2004)

ریچارد لینكلیتر دنباله‌ای بر «پیش از طلوع» محصول سال 1995 نوشته كه باید از آن به عنوان بهترین رومانس دهه نام برد. همه چیز به نوعی با زمان نسبت پیدا می‌كند. این فیلم 9 سال پس از فیلم اول ساخته شده و زوج فیلم اول، حالا پس از سال‌ها همدیگر را ملاقات می‌كنند.

دنیای نو (2006)

این اثر تریسی مالیك درباره زندگی و عشق در یك شرایط ویژه است.

داستان فیلم بر اساس چگونگی كشف شهر جیمز تاون آمریكا در قرن هفدهم شكل گرفته است.

ترنس مالیك كارگردان متفاوتی است كه سبك مخصوص خودش را دارد و داستان فیلم هم تركیبی از شادی و غم، انسانی و تاثیرگذار است و به افسانه سرخپوستی پوكانتاس اشاره دارد. ترنس مالیك پس از 20 سال كه از ساخت «روزهای بهشت» می‌گذشت در سال 1998 با فیلم «خط سرخ باریك» بازگشت. او دهقان‌زاده‌ای از تگزاس است كه در هاروارد فلسفه خواند و فیلمنامه «هری كثیف» را نوشت.

داستان فیلم «دنیای نو» در سال 1607 می‌گذرد. 3 كشتی انگلیسی از انگلستان به قصد منطقه‌ای كه امروز ویرجینیا نامیده می‌شود، حركت كرده‌اند. در میان این مهاجران یك پسر شجاع كه مسوول یافتن غذا می‌شود، به اسارت سرخپوست‌های منطقه در می‌آید و آنجا پوكانتاس دختر رئیس قبیله شیفته او می‌شود. این داستان، داستان عشق در میان دو فرهنگ مختلف است: یك رومئو و ژولیت این بار در جمع سرخپوست‌ها... درباره این فیلم گفته‌اند: نوشتن یك شعر كوتاه بزرگ سخت است، نوشتن یك رمان بزرگ سخت است. اما «نوشتن شعر كوتاهی كه به اندازه رمان بلند تاثیرگذار باشد، تقریبا امكان‌پذیر نیست. مالیك با این فیلم این كار را كرده است.» كالین فارل و كریستین بیل در این فیلم بازی كرده‌اند. 

زندگی دیگران (2006)

 فلوریان هنكل فون دونرسمارك این داستان را نوشته و كارگردانی كرده است. داستانی درباره عملكرد جاسوسی در زندگی یك زوج در آلمان شرقی كه نتیجه‌ای متفاوت و نادر به بار می‌آورد. این فیلم آلمانی جایزه اسكار بهترین اثر خارجی زبان سال و 30 جایزه دیگر را تاكنون از آن خود كرده است.

4ماه و 3 هفته و 2 روز (2007)

 كارگردان و نویسنده رومانیایی این اثر «كریستین مونگیو» با روایت داستانی درباره یك زن جوان در دهه 80 قرن بیستم، داستان زندگی در حكومت دیكتاتوری كمونیستی رومانی را بازگو می‌كند. كریستین مونگیو نخل طلای بهترین فیلم شصتمین دوره جشنواره بین‌المللی كن را برای این فیلم از آن خود كرد.

بیشتر بدانید : فیلم‌های شگفت‌انگیز هزاره سوم میلادی!

لعنتی ‌های بی ‌آبرو (2009)

 كارگردان كوئنتین تارانتینو. این فیلم كه درباره جنگ جهانی دوم است، به شیوه فیلم‌های تارانتینو در پرده‌های مختلف نوشته شده و همچنان معجونی از دلهره، حیرت و خشونت است. او می‌تواند با این فیلم یك بار دیگر حس تراژدی رویدادهای خاص را به یاد مخاطبان بیاورد. در این فیلم بردپیت و كریستوف والتس بازی كرده‌اند و تماشاگران imdb هم به آن 5/8 امتیاز داده‌اند.


بیشتر بدانید : نگاهی به «لعنتی‌های بی‌آبرو» فیلم جدید تارنتینو

بیشتر بدانید : شش جایزه به تازه‌ترین فیلم تارانتینو

بیشتر بدانید : بهترین فیلم های جهان که باید حتما ببینید


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir