نقدی بر سنت دنباله‌سازی در هالیوود، در شرایطی همچنان ادامه می‌یابد كه سال گذشته عملاً این دنباله‌ها بودند كه مهم‌ترین توفیق‌های گیشه هالیوود را رقم زدند...


   
سنت دنباله‌سازی در هالیوود، در شرایطی همچنان ادامه می‌یابد كه سال گذشته عملاً این دنباله‌ها بودند كه مهم‌ترین توفیق‌های گیشه هالیوود را رقم زدند.

دنباله‌ها به پشتوانه فیلم‌های محبوب و موفق ساخته می‌شوند و درواقع نوعی طمینان‌خاطر، به لحاظ تكرار موفقیت قسمت‌های قبلی، وجود دارد. همین مسئله و علاقه مخاطب به دیدن‌ این فیلم‌ها، باعث شده تا هالیوود جدی‌تر از گذشته به سراغ‌دنباله‌سازی برود.

هر چند ممكن است گاهی اوقات این امر به فاجعه‌ای چون دنباله تازه سری فیلم‌های «بیگانه‌ها» بینجامد، ولی در یكی دو سال اخیر دست‌كم به لحاظ تجاری، شاهد توفیق دنباله‌ها بوده‌ایم.

این‌گونه است كه به‌زودی آخرین كتاب «هری‌پاتر» فیلم می‌شود. «هری‌پاتر و قدیسان مرگبار» هفتمین و آخرین جلد از كتاب جی.كی رولینگ، دستمایه 2 فیلم سینمایی خواهد بود، تا هالیوود آخرین بهره‌برداری‌هایش از پدیده‌ هری‌پاتر را ببرد.

این در حالی است كه در حال حاضر «هری‌پاتر و شاهزاده دورگه» براساس ششمین كتاب رولینگ جلوی دوربین رفته است.

كمپانی برادران وارنر سرمایه‌گذاری برای هر‌ی‌پاتر را یك تجارت موفق و همراه با ضمانت كامل ارزیابی می‌كند و جالب اینكه این فیلم‌‌ها توسط گروه ثابتی ساخته می‌شوند. دیوید ییتس كارگردان «هری‌پاتر و شاهزاده دورگه»، قرار است 2 قسمت آخر فیلم را هم بسازد و مثل قسمت‌های قبلی دانیل رادكلیف در آن حضور  خواهد داشت.

اگر فیلم‌های هری‌پاتر، به سرعت جلوی دوربین می‌روند، درعوض خیلی‌ها منتظر دنباله‌ای هستند كه از  ساخت آخرین قسمتش زمان زیادی می‌گذرد.

در بهار 2008، چهارمین قسمت «ایندیاناجونز» اكران خواهد شد. جرج لوكاس و اسپیلبرگ در دهه  80، فیلم‌های موفق «ایندیانا جونز» را ساختند و حالا پس از 2دهه قرار است بار دیگر قهرمان بزن بهادر، پرده نقره‌ای را فتح كند. با این تفاوت كه هریسون فورد بازیگر نقش ایندیانا جونز حالا  65 سال  دارد؛ ولی گویا سن و سال بالای فورد هم مانع از آن نشده كه فیلم پر از صحنه‌های اكشن نباشد.

این بار هم مثل قسمت‌های قبلی، اسپیلبرگ روی صندلی كارگردانی نشسته و رفیق قدیمی‌اش لوكاس در مقام تهیه‌كننده ظاهر شده است.

جالب اینكه در پی توفیق قسمت اول «ایندیانا جونز»، اسپیلبرگ و لوكاس خیلی سریع 2 قسمت دیگر را جلوی دوربین بردند ولی میان قسمت سوم و چهارم 2دهه فاصله افتاده است.

شاید همین نكته باعث شده تا عده‌ای نسبت به توفیق تجاری «ایندیانا جونز 4» با دیده شك و تردید نگاه كنند. هر چند برخی هم معتقدند كه فیلم این‌بار می‌تواند توفیقی عظیم‌تر  را تجربه كند چون هم نوجوانان امروز به تماشایش خواهند نشست و هم كسانی كه در دهه 80، نوجوان بودند. منتقدان، سری فیلم‌های «ایندیانا جونز» را جزو بهترین نمونه‌های سینمای سرگرم كننده ارزیابی كرده‌اند. هنوز هیچ نكته‌ای از جزئیات داستان فیلم تازه اسپیلبرگ به بیرون بروز نیافته تا كنجكاوی‌ها همچنان تا اواخر بهار  ادامه یابد.

اسپیلبرگ كه به عنوان یكی از موفق‌ترین كارگردانان سینما در   3 دهه اخیر شناخته شده، امید زیادی به توفیق قسمت چهارم «ایندیانا جونز» دارد.

 

این البته آرزوی تمام كسانی است كه تماشای 3 قسمت اول، از بهترین خاطرات دوران كودكی و نوجوانی‌‌شان به‌شمار می‌آید.
سنت دنباله‌سازی هالیوود، این بار بهانه‌هایی نوستالژیك نیز یافته است.

گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ .
منبع : همشهری آنلاین