بازی ژولیت بینوش در اثر به یادماندی سینمای فرانسه
فیلم سینمایی «بیوه سنت پیر» با نام اصلی «la veuva de saint - pierre » محصول سال 2000 فرانسه و كانادا، به مدت یكصد و دوازده دقیقه به زبان فرانسوی و با استفاده از سیستم صدای دیجیتال دالبی توسط كمپانی «سینا گینر» تهیه و تولید شده است.
كارگردانی این اثر بر عهده‌ی «پاتریك لكانت» بوده و فیلمنامه آن را خود پاتریك لكانت بر اساس داستانی از «كلود فرالدو» به رشته تحریر درآورده است.
از جمله بازیگران این اثر می‌توان به ژولیت بینوش «در نقش مادام پائولین» دانیل آتیول (ژان)، امیر كاستوریكا،‌ مایكل دوچائوسوی، فیلیپ گنان، كریستین چارمتانت، فیلیپ دو ژانراند، موریس شویت و ... اشاره كرد.
**داستان فیلم:
داستان فیلم در سال 1850 در جزیره‌ای دور افتاده به نام سنت پیر در كانادا كه مستعمره فرانسه است، اتفاق می‌افتد. دو نفر شخصی را به قتل می‌رسانند. یكی از قاتلان نیز هنگام انتقال از دادگاه بر اثر تصادف می‌میرد. نیل اگوست قاتل دوم به اعدام با گیوتین محكوم می‌شود، اما در آن جزیره، نه گیوتین وجود دارد و نه جلاد و او باید منتظر تابستان بعد بماند تا از فرانسه گیوتین برسد.
**درباره‌ی فیلم:
داستان فیلم «بیوه سنت پیر» داستانی عاطفی از آخرین روزهای زندگی یك محكوم به اعدام است. محكومی كه در شرایط غیر طبیعی شخصی را به قتل رسانده و پس از آن توبه كرده است.
«بیوه سنت پیر» در واقع داستانی روانكاوانه است كه احساسات و عواطف اصیل انسانی را مورد هدف قرار داده است. كاپیتان و همسرش نمونه‌های خوبی برای انسانهای خوش قلب هستند كه نسبت به نیل مهربان هستند. رابطه‌ی بین كاپیتان و همسرش رابطه‌ای عاطفی است كه بیننده را بیش از پیش به فكر فرو می‌برد و فضای غمگین داستان را تاثیرگذارتر از قبل جلوه می‌دهد.
كارگردانی خوب «لكانت» و بازی روان و تحسین برانگیز بازیگران این فیلم به ویژه «ژولیت بینوش» این فیلم را به یكی از به یاد ماندنی‌ترین فیلم‌های سینمای فرانسه در چند دهه اخیر تبدیل كرده است.
**نكاتی درباره‌ی فیلم:‌
ـ «بیوه سنت پیر» نامزد دریافت جوایز بی شماری از جشنواره‌های مختلف بین‌المللی شد و در نهایت عناوین بهترین كارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم موسكو و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد خارجی جشنواره سنت بوردی به این فیلم تعلق گرفت.
ـ این فیلم با بودجه تقریبی صد میلیون دلار ساخته شد.
ـ این فیلم در شهرهای فوااسكاتیا و كوبك و سنت پیر كانادا و شهرهای پاریس و میگولن فرانسه فیلمبرداری شده است.
ـ در ابتدا «الن كورنیو» قرار بود در سال 1997 این فیلم را كارگردانی كند اما به دلیل بروز اختلافاتی از این امر منصرف شد.
ـ در ابتدا قرار بود تمام فیلم «جزیره سنت پیر» فیلمبرداری شود اما بارش شدید برف،لكانت را بر آن داشت تا محل فیلمبرداری را تغییر دهد.
ـ امیر كاستوریكا، بازیگر نقش نیل درواقع خود یك كارگردان است. پاتریك لكانت پس از مشاهده یك عكس از كاستوریكا بر روی جلد یك مجله از وی درخواست كرد كه ایفای این نقش را بپذیرد.
ـ كلمه «veuve» در زبان فرانسه به معنای بیوه به كار می‌رود. با توجه به این نكته كه در فرانسه نام دیگر گیوتین بیوه است، نام فیلم درواقع به نحوی انتخاب شده است كه هر دو معنا را در بر بگیرد.

 


درباره‌ی بازیگر نقش اول زن

 
گرد آوری گروه فرهنگ و هنر سیمرغ .www.seemorgh.com/ culture
 
منبع : ایسنا