پوپک و مش ماشالله
مهناز افشار و امین حیایی به عنوان 2 بازیگر پولساز سینمای ایران احتمالا مؤثرترین نقش را در فروش پوپك و... ایفا می‌كنند، هرچند بازیگر شاخص این فیلم، فرهاد آییش است كه...
 
اكران بهاری امسال نتوانست گیشه پررونق 3سال گذشته را تكرار كند، هرچند هیچ فیلمی هم شكست مطلق نخورد
درحالی كه دست‌كم در 3سال اخیر، اكران نوروزی پررونق‌ترین ایام استقبال مردم از سینماها را رقم می‌زد، امسال چنین اتفاقی رخ نداد. البته هیچ فیلمی با شكست مطلق روبه‌رو نشد ولی خبری هم از ركوردشكنی در اكران بهار نبود. هرچند تركیب فیلم‌ها هم نشان می‌داد كه آثار اكران‌شده جز یكی، دو استثنا فاقد قابلیت جذب مخاطب انبوه و گسترده هستند.
مردمی كه سال 85 به تماشای «اخراجی‌ها-یك» نشستند، یك سال بعد مخاطب «دایره‌زنگی» شدند و پارسال هم استقبال كم‌نظیری از «اخراجی‌ها2» به‌عمل آوردند، در فروردین 89 خیلی به سینما نرفتند تا فروش فیلم‌ها متوسط باشد. «تسویه‌حساب» در مجموع فروش موفق شد بالاتر از دیگر فیلم‌ها بایستد. «سلام بر عشق» به‌عنوان نماینده سینمای موسوم به بدنه ،كاركردی متوسط داشت. كسی از «طهران، تهران» و «هیچ» به‌عنوان آثاری متعلق به سینمای مستقل،  انتظار ركوردشكنی نداشت. كمدی «پوپك و مش‌ماشاالله» هم با تأخیر روی پرده آمد؛ فیلمی كه هم‌اكنون در فروش روزانه گوی سبقت را از دیگر فیلم‌ها ربوده است.

تسویه‌حساب

تسویه‌حساب پس از 2سال توقیف روی پرده آمد. زمانی كه فیلم در محاق به‌سر می‌برد كارگردانش گفت تسویه‌حساب می‌تواند ركورد اخراجی‌ها‌ را بشكند. فیلم میلانی گرچه نسبت به دیگر فیلم‌هایی كه از اواخر اسفند روی پرده آمدند بهتر فروخت ولی نتوانست انتظارات را برآورده كند. تسویه‌حساب فیلمی پربازیگر است. از مهناز افشار گرفته تا محمدرضا شریفی‌نیا، اكبر عبدی، حامد بهداد و...، در كنار مضمونی كه می‌تواند برای تماشاگر جذاب باشد؛ چشم‌انداز روشن‌تری را برای گیشه تسویه حساب نوید می‌داد. فیلم‌های زن محور میلانی معمولا بحث‌انگیز از كار درمی‌آیند.
«دوزن»، «نیمه‌پنهان»، «زن زیادی» و «واكنش پنجم»‌ فیلم‌هایی بودند كه با تعریف خاص میلانی از زن- آزادخواهی ساخته شدند. جز «دو زن» كه منتقدان آن را بهترین فیلم میلانی می‌دانند بقیه آثاری كه این فیلمساز با دغدغه پرداختن به مشكلات زنان جلوی دوربین برده متهم به نگاهی مغرضانه به مردان‌ شده‌اند. تسویه حساب هم با خط‌كشی‌های مرسوم و متداول در آثار میلانی فیلمی است كه پس از یك گسست ناخواسته در «سوپراستار» و حتی كمدی رمانتیك پرفروش «آتش‌بس»، از بازگشت فیلمساز به مؤلفه‌های موردعلاقه‌اش حكایت دارد.

هیچ

تنها فیلم روی پرده كه بدون دراختیار داشتن گروه سینمایی به‌نمایش درآمده است. هیچ در سینماهای آزاد اكران شده و با وجود اینكه سالن‌های متعددی را در اختیار نداشته موفق شده مورد توجه نسبی تماشاگران قرار گیرد. چهارمین ساخته عبدالرضا كاهانی كه یكی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌های جشنواره فیلم فجر بود پس از حرف و حدیث‌های فراوان سرانجام تنها در یك سانس برای منتقدان به‌نمایش درآمد و البته بیش از هر فیلم دیگر جشنواره مورد توجه سینمایی‌نویسان قرار گرفت. كاهانی وقتی موفق به دریافت پروانه نمایش شد، ترجیح داد كه در اولین فرصت، فیلمش را به اكران عمومی درآورد. به این ترتیب هیچ به فهرست فیلم‌های اكران‌نوروزی اضافه شد و روی پرده آمد.
فروش فیلم با توجه به مضمون تلخ و واقع‌گرایش قابل قبول بوده است. مهدی هاشمی در هیچ نقش مردی را ایفا می‌كند كه هرچه می‌خورد سیر نمی‌شود و بعد مشخص می‌شود كه به بیماری نادری مبتلاست و بدنش هر چندماه یك‌بار كلیه تولید می‌كند. هیچ در بستری از طنز و تراژدی حركت می‌كند و در پرده پایانی لحن تلخ‌اش كاملا اوج می‌گیرد. كار گروه بازیگران فیلم از مهدی هاشمی گرفته تا نگار جواهریان، صابر ابر، احمد مهران‌فر، پانته‌آ بهرام، باران كوثری، نیره فراهانی و مهران احمدی‌ درخشان است. كاهانی در فضاسازی و باورپذیركردن موقعیت‌های عجیب فیلم موفق نشان می‌دهد. هیچ بهترین اكران اول بهار است.

طهران، تهران

طهران، تهران نیز با وجود تعداد اندك سینماهایش (درمقایسه با تسویه حساب و پوپك و مش‌ ماشاالله) موفق شده مخاطب خاص خود را بیابد. فیلمی دو اپیزودی كه اپیزود اول آن «طهران: روزهای آشنایی» توسط داریوش مهرجویی كارگردانی شده و اپیزود دوم  «تهران: سیم آخر» را مهدی كرم‌پور ساخته است.
«طهران: روزهای آشنایی» نسخه‌ای سرخوشانه‌تر از «مهمان مامان» است. با لحظاتی مفرح كه در آن بیش از هر چیز، خوش‌بینی مهرجویی به چشم می‌آید  بی‌آنكه خط داستانی پررنگی در كار باشد. مهرجویی می‌كوشد تا به واسطه تسلط‌اش بر زبان سینما، فیلم را سرپا نگه دارد. اینكه پس از فیلم تلخ «سنتوری» چگونه مهرجویی به حال و هوای «مهمان مامان» بازگشته هم می‌تواند نكته جالب توجهی باشد.
«تهران: سیم آخر» برعكس اپیزود مهرجویی، نه سرخوشانه است و نه خوش‌بینانه. مهدی كرم‌پور با لحنی آشكارا ،انتقادی می‌كوشد تا سوی دیگر سكه شهر را به نمایش بگذارد. «تهران: سیم آخر» تصویرگر نسل جوانی است كه درك نمی‌شود. فیلم درباره یك گروه موسیقی است كه امكان برگزاری كنسرت نمی‌یابند. پس از فضای خوش و خرم «طهران: روزهای آشنایی»، كرم‌پور با نگاهی تلخ به سیم آخر زدن جوان‌ها را به نمایش می‌گذارد. كلیپ پایانی فیلم در واقع نقطه اوج «طهران: تهران» را رقم می‌زند.

پوپك و مش‌ماشاالله

پوپك و مش‌ماشاالله را سازندگان فیلم «صداها» ساخته‌اند. سال گذشته سینماداران رغبتی به اكران صداها نشان ندادند و فیلم در شرایطی نامطلوب روی پرده آمد و فروش پایینی هم داشت و امسال تهیه‌كننده و كارگردان صداها، فیلم كمدی پوپك و مش‌ماشاالله را در اكران دارند كه پرفروش‌ترین فیلم اكران نوروزی است.پوپك و... در روزهای پایانی نوروز اكران شد و خیلی زود توانست به پیش‌بینی‌هایی كه در مورد فروشش می‌شد جامه عمل بپوشاند.
مهناز افشار و امین حیایی به عنوان 2 بازیگر پولساز سینمای ایران احتمالا مؤثرترین نقش را در فروش پوپك و... ایفا می‌كنند، هرچند بازیگر شاخص این فیلم، فرهاد آییش است كه بار دیگر نشان می‌دهد چه گزینه مناسبی برای نقش‌های كمدی است. موتمن در گفت‌وگوهایش تأكید كرده كه دوست داشته این نكته را به اثبات برساند كه می‌تواند فیلم پرفروش هم بسازد. كاری كه با نوآر خیابانی «باج‌خور» موفق به انجامش نشده حالا در اولین تجربه‌اش در ژانر كمدی آن را به اثبات می‌رساند. هرچند پوپك و... تقریبا هیچ شباهتی به فیلم‌هایی كه موتمن اعتبار و جایگاهش را به واسطه ساخت آنها به دست آورده ندارد. در واقع شناسایی سینمای كارگردان هفت پرده، شب‌های روشن و صداها در پوپك و مش‌ماشاالله امكان‌پذیر نیست.

سلام برعشق

دومین ساخته بلند سینمایی اصغر نعیمی پس از كمدی رمانتیك «بی‌وفا»، به عنوان محصولی از پویا فیلم، قرار است بیشتر مبین سلیقه‌های حسین فرح‌بخش به عنوان تهیه‌كننده باشد. سلام برعشق پس از شكست غیرمنتظره «آقای هفت‌رنگ»، دومین محصول پویا فیلم در 2سال اخیر است كه كاركردش در گیشه نتوانسته انتظارها را برآورده سازد.
سلام برعشق كه امین حیایی، الناز شاكردوست و نیكی كریمی را به عنوان بازیگرانی پولساز در اختیار دارد، بیش از هر چیز از بلاتكلیفی ساختارش لطمه خورده است؛ فیلمی كه برخلاف محصولات چند سال اخیر پویا فیلم، كمدی نیست ولی گویی سازندگانش از هراس نفروختن فیلم، پای لحظات كمدی و موزیكال را به سلام برعشق باز كرده‌اند و حتی سروكله احمد پورمخبر نیز در فیلم پیدا می‌شود ولی حتی مزه‌پرانی‌های او و آواز‌خوانی‌های حیایی نیز تاكنون نتوانسته فروش مورد انتظار فرح‌بخش را رقم بزند.
 
 گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: hamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
درخشش ستاره سال‌های دور
عکس‌های بازیگران فیلم «دموكراسی تو روز روشن»
درباره فیلم «طهران تهران» ساخته مهرجویی و كرم‌پور
همه چیز درباره «سلام بر عشق»
گفت آن قصه چه شد؟ گفتم هیچ!