شرک برای همیشه
در این قسمت شرك مهربان دچار افسردگی شده و در بحران میانسالی به سر می‌برد. شرك دیگر از آنچه هست، راضی نیست و نمی‌خواهد پادشاه باشد. این غول سبز كه انگلیسی را با لهجه اسكاتلندی صحبت می‌كند...

به گزارش جام جم آن لاین، بالاخره قسمت چهارم و نهایی قصه‌های «شرك» اكران شد و در همین چند روز نشان داد كه حالا حالاها می‌تواند به فروش خود ادامه بدهد. چه استقبالی بهتر از این كه جشنواره ترایبكاـ‌ جشنواره مشهور نیویورك كه رابرت دنیرو آن را پایه‌گذاری كرده و به جشنواره‌ای شهره است كه خلاف جریان مرسوم هالیوود حركت می‌كند ـ از این فیلم برای افتتاح جشنواره استفاده كرد. صداپیشگان شرك هم در این جشنواره حضور پیدا كردند و برخلاف همه از روی فرش سبز رد شدند.
شرك، غول سبز مهربان كه از اوایل هزاره سوم وارد فرهنگ تصویری دوستداران انیمیشن شد، توانست تا 4 شماره به تولید ادامه بدهد و هر چند برخی هنوز معتقدند این قصه می‌تواند با داستان‌های دیگری ادامه پیدا كند، اما دست‌اندركاران آن اعتقاد دارند كه اینجا قصه شرك و همراهان مشهورش یعنی شاهزاده فیونا و الاغ و گربه چاق خاتمه پیدا می‌كند. در حقیقت عنوان قسمت آخر این انیمیشن «شرك برای همیشه، قسمت نهایی» هم نشان می‌دهد كه پایان ماجرا همین‌جاست.
شرك 4 جذابیت‌ها و ظرفیت‌های جالب توجهی دارد و توانسته مثل قسمت‌های قبل از یك داستان پرمایه برای نگهداشتن مخاطب روی صندلی استفاده بكند. البته این قسمت یك تفاوت اصلی دارد و آن این است كه به صورت سه‌بعدی تهیه شده و هر چند برخی‌ها معتقدند كه همین مساله باعث شده كه یك جاهایی كیفیت رنگ به هم بخورد و تیره‌تر از حد معمول باشد، ولی هنوز خیلی‌ها هستند كه از جادوی سه‌بعدی روی پرده لذت می‌برند.

افسردگی‌های یك غول

در این قسمت شرك مهربان دچار افسردگی شده و در بحران میانسالی به سر می‌برد. شرك دیگر از آنچه هست، راضی نیست و نمی‌خواهد پادشاه باشد. این غول سبز كه انگلیسی را با لهجه اسكاتلندی صحبت می‌كند به میانسالی رسیده و از این كه دوران مجردی‌اش را پشت‌سر گذاشته، ابراز تاسف می‌كند. دل او در حال و هوای غول بودن به سر می‌برد و برای همین حرف‌های یك شیطان جدید را كه وارد قصه شده باور می‌كند، غافل از این كه او به پادشاهی خودش فكر می‌كند و می‌خواهد زیر پای شرك را خالی كند.
بر مبنای قراردادی كه او با شیطان می‌بندد، نباید هر اتفاقی كه دور و برش افتاد دست به ماجراجویی بزند و باید استراحت مطلق كند تا بتواند به حالت اولیه‌اش كه یك غول واقعی بود، بازگردد؛ اما شرك سرانجام می‌فهمد كه داشته فریب می‌خورده و... .
یكی از مهم‌ترین دلایل موفقیت شرك در كنار تصویرسازی زیبای آن، استفاده از صداپیشگانی بود كه هر یك برای خودشان غولی هستند. وقتی به فهرست صداپیشگان این فیلم انیمیشن نگاه كنید ردیفی از نام‌های بزرگ جلب توجه می‌كند. هر چند بازیگر خود شرك شاید كمتر از همه شناخته شده باشد.
ادی مورفی، آنتونیو باندراس، كامرون دیاز، جولی اندروز و... از صداپیشگان این فیلم هستند.
كمپانی دریم‌وركز كه ساخت این انیمیشن را به عهده داشته، كارگردانی این قسمت را به مایك میچل واگذار كرد. اولین قسمت شرك، سال 2001 ساخته شد و از آن زمان به بعد، هر 3 سال یكبار قسمت تازه‌ای از آن روی پرده سینماها رفته است. 3 قسمت قبلی فیلم را اندرو آدامسن و كریس میلر كارگردانی كرده‌اند.
تیم سولیوان فیلمنامه قسمت چهارم را نوشت و بعد دارن لیمكه و جاش كلاسنر فیلمنامه نهایی آن را نوشتند. مایك میچل هم هر چند تجربه زیادی در كارگردانی ندارد، اما در گروه طراحی انیمیشن هیولاها علیه بیگانگان حضور داشت و در قسمت قبلی شرك و انیمیشن كونگ‌فو پاندا هم جزو مشاوران تولید بود.

اول ماجرا

اولین قسمت شرك، نخستین بار در 18 می ‌2001 اكران شد. این فیلم همان سال اسكار را برد و نامزد دریافت 43 جایزه شد. شرك 2 هم سال 2004 نامزد 2 جایزه اسكار شد و جوایز متعددی از جشنواره‌های فیلم دنیا دریافت كرد و عنوان یكی از 10 دی‌وی‌دی پرفروش جهان را گرفت. شرك 3 هم 3 سال پیش در صدر پرفروش‌ترین انیمیشن‌های دنیا جا داشت و با مجموع فروش جهانی 577 میلیون و 370 هزار دلار یكی از پرفروش‌ترین انیمیشن‌های دنیا شد.در واقع باید گفت 3 قسمت اول شرك در گیشه جهانی بیش از 2/2 میلیارد دلار فروش كردند.
شرك 4 هم مثل قسمت‌های پیش موزیكال است و با موسیقی پیوندی تنگاتنگ دارد. در این قسمت گربه چكمه‌پوش بیشتر از همیشه دیده می‌شود و آنتونیو باندراس مثل همیشه در خلق‌كردن یك شخصیت شیطان موفق عمل كرده است. با این حال مایك مایرز كه به جای شرك صحبت می‌كند، بیش از همه دلتنگ این شخصیت است. او كه از قسمت اول تا چهارم به جای شخصیت شرك صحبت كرده، با حضور روی فرش سبز گفت دلم برای او تنگ می‌شود.
در این قسمت هم همچنان خر و گربه در كنار دوستشان شرك زندگی می‌كنند. البته خر یك ماجرای جدید را تجربه می‌كند و آن هم پیدا شدن صاحبش است.
شرك سال 2001 یكی از پدیده‌های هزاره سوم بود؛ یك غول مهربان با چهره‌ای عجیب كه شاهزاده خانمی به نام «فیونا» عاشق قلب مهربان او می‌شود. شرك غول مهربانی است كه مردم شهر قصد بیرون كردن او را از مردابش دارند، اما شرك در رقابتی كه پادشاه ترتیب داده، شركت می‌كند و موفق می‌شود شاهزاده خانمی را از قلعه یك جادوگر نجات دهد. او چیزی از پادشاه نمی‌خواهد جز مردابش را... این داستان با همه تكراری بودنش كه یك جورهایی یادآور «دیو و دلبر» هم بود، آنقدر احساسی و لطیف بود كه در سراسر دنیا طرفدار پیدا كرد.

همراهی با فناوری

شاید سه‌بعدی بودن فیلم یكی از راه‌هایی باشد كه كمپانی سازنده این فیلم انتخاب كرد تا یك كار جدید در این قسمت كرده باشد. میچل كه تصمیم گرفت این فیلم را به صورت سه‌بعدی بسازد، می‌گوید از 3 سال پیش تدارك این كار را دیده بودند و آن موقع هنوز انیمیشن‌هایی مثل «بالا» و «عصر یخی3» اكران نشده بودند. به هر حال میچل با دیدن «آواتار» در حال ساخت، در استودیوی اسپیلبرگ عزمش را جزم كرد تا همین كار را بكند.

نقش‌آفرینان شرك

مایك مایرز كه نقش اصلی یعنی شرك را ایفا می‌كند، كانادایی است. او كه اكنون 47 ساله است، از 8 سالگی روی صحنه رفت و در 20 سالگی به یكی از ستارگان سریال‌های تلویزیونی تبدیل شد.
آنتونیو باندراس 40 ساله، بازیگر معروف اسپانیایی در نقش گربه چكمه‌پوش بازی می‌كند. او كه هیچ قصدی نداشت جز این كه بازیكن فوتبال شود، در 14 سالگی به دلیل شكستن پایش از این آرزو دست برداشت و سراغ هنرهای نمایشی رفت و خیلی زود به یكی از بازیگران مطرح سینمای اسپانیا بدل شد.
ادی مورفی مشهور و بازیگر نقش‌های كمدی هم در این فیلم در نقش خر بازی می‌كند، اما او یكی از گران‌ترین خرهای تاریخ است، چون آنقدر در قسمت اول دلنشین از آب درآمد كه برای بازی در قسمت دوم كلی پول گرفت. او كه پدر پلیسش را در 8 سالگی از دست داد، از 19 سالگی در برنامه‌های كمدی زنده برنامه اجرا كرد و از دهه 80 خودش را به جهان شناساند.
پرنسس فیونا هم كسی نیست جز كامرون دیاز كه از 21 سالگی به سینما ورود پیدا كرد و در فیلم «ماسك» با جیم كری همبازی شد. جولی اندروز هم كه در نقش ملكه بازی می‌كند، یكی از بزرگان دنیای موزیكال است كه در 75 سالگی هنوز هم از صدایی جادویی برخوردار است. او در 2 تا از مهم‌ترین فیلم‌های موزیكال تاریخ یعنی «اشك‌ها و لبخندها» و «مری پایینز» بازی كرده است.
مایك مایرز می‌گوید، ستاره اصلی فیلم «شرك» است؛ شخصیتی كه می‌خواهد خودش را باور كند. در فیلم اول او حتی نمی‌تواند باور كند كه می‌تواند به زندگی مشترك فكر كند. در فیلم دوم نمی‌تواند باور كند كه در كنار فیونا و پدر و مادرش می‌تواند بخوبی زندگی كند و در فیلم سوم پذیرش مسوولیت به عنوان پادشاه و پدر خانواده البته كار سختی است.
در این فیلم برای غنی شدن قصه در هر قسمت چند شخصیت فرعی جدید به ماجراها اضافه شدند كه هر كدام ماجراهایی را با خودشان وارد قصه اصلی می‌كردند، اما یكی از جالب‌ترین این شخصیت‌ها «آرتی» است كه جاستین تیمبرلیك به جای او حرف می‌زند. تیمبرلیك كه از قسمت اول عاشق شرك شده بود، سرانجام در قصه سوم وارد ماجرا شد. هرچند این اولین تجربه این خواننده مشهور است، اما خودش این كار را خیلی شجاعانه نامیده است.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
همراهی با ماجرا‌های شرك
درباره دنیای عجیب و غریب تیم برتون به بهانه انیمیشن «9»
5 انیمیشنی که دنیا را تکان داد!!
همه چیز درباره «تام و جری»
نگاهی به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما