دموکراسی تو روز روشن
نیکی کریمی‌ در فیلم نقش یک کارگردان را بازی می‌کند، البته کاراکتر نیکی کریمی ‌وصله ای جدا افتاده از فیلم است تا جایی که با حذف این کاراکتر هیچ اتفاق غیر قابل جبرانی برای داستان رخ نمی‌دهد. یکی از سکانس‌های جنجالی...

فیلم پرستاره «دموکراسی تو روز روشن» این روزها مهمان پرده سینماهاست و از همین رو بد ندانستیم سراغ این اثر پرتناقض رفته و آن را بررسی کنیم. یکی از تناقض‌های فاحش و قابل پی گیری این فیلم جاذبه و دافعه متفاوت و جالب فیلم است تا جایی که بعد از پایان آن نظرات مختلفی را می‌شد از زبان تماشاگران شنید. بعضی بینندگان به شدت از فیلم خوششان آمده بود و عده ای نیز به هیچ وجه با فیلم ارتباط برقرار نکرده بودند. «دموکراسی تو روز روشن» روایتی از سرگذشت زندگی یک سردار دفاع مقدس است که در زندگی اشتباهاتی مرتکب شده و در عالم برزخ سعی در جبران خطاهایش دارد. این اتفاق و روایت در قالب طنز موقعیت رخ می‌دهد، اما در روزهایی که ساخت فیلم‌های کمدی در آثار سخیف و دم دستی خلاصه و آنقدر متداول و معمولی شده که نام کارگردانانی چون «فرزاد موتمن» را در یکی از آثار مذکور می‌بینیم، «دموکراسی تو روز روشن» غنیمتی است که با نگاهی طنز آلود به سراغ مسائل اجتماعی و نقد رفته است البته به طور صرف نمی‌توان گفت این فیلم چارچوبی طنز دارد بلکه بیشتر فیلم ژانری ترکیبی دارد و با مدد گرفتن از گونه‌های متفاوت، قصه و مضمونش را پیش می‌برد. به طور کلی «دموکراسی تو روز روشن» از جمله فیلم‌هایی است که علاوه بر مخاطبان علاقه مند به سوپر استارها طیف عظیمی ‌از مخاطبان خاص را جذب می‌کند. متاسفانه سینمای عامه پسند و سرگرم کننده ایران در سال‌های اخیر کارنامه بسیار بدی از خود به جای گذاشته و حتی هیچ آبرویی برای خود باقی نگذاشته است، اما فیلم مذکور یک پله بالاتر از سطح فیلم‌های سرگرم کننده اخیر می‌باشد.

*
«علی عطشانی»
، کارگردان «دموکراسی تو روز روشن» ساخت 2 فیلم سینمایی دیگر به نام‌های «پوست موز» و «یک قدم تا خدا» را در کارنامه هنری اش دارد. عطشانی متولد سال 1357 و دانش آموخته رشته کامپیوتر است. او از کارگردانان جوان و خوش آتیه سینماست.

*
علی عطشانی در سومین ساخته سینمایی خود همانند «پوست موز» باز هم سراغ موضوعی ماورائی رفته است، او در «پوست موز» نیز به مقوله مرگ، برزخ و زندگی بعد از مرگ می‌پردازد. اما باید با جرأت بر این قضیه تاکید کرد که «دموکراسی تو روز روشن» کاملا با فیلم قبلی اش متفاوت است و جریان چندین برابر بهتر و کامل تر را در پیش گرفته و پیشرفت عطشانی را هویدا ساخته است.

*
فیلم نامه به صورت مشترک توسط مسعود احمدیان و علی عطشانی نوشته شده است. فیلم نامه از وجود محمدعلی زم به عنوان مشاور مذهبی سود برده است و علاوه بر این که بسیار به روز و مربوط به زمانه کنونی است، برخی تعالیم دین و شریعت را به مخاطب یادآوری کرده و به زیبایی انتقادات ظریفی نیز داشته است، همچنین کارگردان با هوشمندی توانسته به وسیله بیان داستان و ‌هارمونی تصویری از خط قرمزها گذر کرده و با نرمی، انتقادهای اساسی را بیان کند. یکی از برجستگی‌های فیلم که البته بعضی به توهین تعبیر کرده اند دوری از حرکت به سمت کلیشه‌ها و قهرمان سازی‌های کلیشه ای است که باعث بیان رخدادهای جدید و متفاوت می‌شود. تماشاگر در فیلم مقدار لازمی ‌از طنز، درام و معنا در بخش‌های مختلف می‌بیند و با آن‌ها همراه می‌شود، این روند پیشبرد فیلم نامه و داستان از یکنواختی جلوگیری کرده و اثر را قابل تحمل و پی گیری کرده است. تنها ایراد فیلم نامه بخش‌های ملودرام آن است که از فضای فیلم بیرون زده و جدا قرار دارد، فضاهای اشک و آه و ناله هر چند کم است اما کاملا فضای فیلم را می‌شکند و موجب از بین رفتن حس بیننده می‌شود.

*
تیتراژ
فیلم «دموکراسی تو روز روشن» یکی از نمونه‌های منحصر به فرد و دیدنی تیتراژ آغازین در سینمای ایران است، فیلم با ذکر یکی از آیات قرآن مجید آغاز می‌شود: «و همواره نگهبانانی بر مراقبت از حال شما مامورند»

*
حضور تعداد زیادی از سوپر استارهای سینمای ایران و البته راضی کردن آن‌ها به ایفای نقش‌های فرعی اگر چه مشکل و تا حدودی ناممکن است اما در این فیلم به عینه دیده می‌شود. حمید فرخ نژاد، محمد رضا گلزار، نیکی کریمی، محمد رضا فروتن، نیوشا ضیغمی، ارژنگ امیر فضلی، نیما شاهرخ شاهی، فخرالدین صدیق، مهران رجبی و قاسم زارع بازیگران چهره این فیلم هستند که هر کدام نقش‌هایی کوتاه دارند.

*
حمید فرخ نژاد در این فیلم مثل همیشه قدرتمند و البته گاهی اوقات کلیشه ای ظاهر شده است، او نقش اصلی را در فیلم بازی می‌کند، جالب است بدانید فرخ نژاد برای دومین بار با عطشانی همکاری می‌کند، او در «پوست موز» نیز نقش اصلی را بر عهده داشت.

*
داستان دستمزد 90 میلیونی آقای بازیگر (محمدرضا گلزار) و بازی3 دقیقه ای اش را حتما شنیده اید، او در فیلم نقش عزرائیل را بازی می‌کند.اما مطمئنا محمد علی زم تهیه کننده کار و عوامل فیلم از این دادن دستمزد راضی بوده و مطمئنا برایشان بازگشت اقتصادی داشته است. البته نگاه به سینمای گیشه اصلا اتفاق بدی نبوده و نقدی بر آن وارد نیست. وقتی فروش یک فیلم بر محوریت یک بازیگر می‌چرخد اصلا گرفتن چنین دستمزدهایی اشکال اساسی ندارد اما همیشه مشکل افشاگری و پرده دری درباره دستمزدها بوده که در سینمای ایران موجب دل شکستگی و دلخوری دیگر هنرمندان بوده است.

*
نیکی کریمی‌
در فیلم نقش یک کارگردان را بازی می‌کند، البته کاراکتر نیکی کریمی ‌وصله ای جدا افتاده از فیلم است تا جایی که با حذف این کاراکتر هیچ اتفاق غیر قابل جبرانی برای داستان رخ نمی‌دهد. یکی از سکانس‌های جنجالی فیلم مربوط به پیشنهاد ساخت فیلم در مورد امیر ستوده است که باعث دلخوری بعضی از منتقدان و مردم شده است، در این سکانس فرد مذکور طوری به کریمی‌(کارگردان) اصرار می‌کند که فیلمی‌ درباره ستوده بسازد که انگار از او انتظار دارد غیر واقعیتی را واقعیت جلوه دهد. حجت الاسلام محمد علی زم تهیه کننده اثر در2 دهه انقلاب به عنوان مدیر حوزه هنری فیلم‌های جنجال برانگیز و پرمخاطبی چون «آدم برفی» و «مرد عوضی» را تولید کرده است، او که مدت‌ها بود از عرصه تصویر فاصله گرفته بود مجددا به واسطه کار عطشانی و فیلم نامه «دموکراسی تو روز روشن» وارد سینما شده است.

*علی عطشانی
نیز در تمام مصاحبه‌های تلویزیونی و مطبوعاتی اش از او به صورت ویژه تشکر کرده است.
جالب است بدانید محمد علی زم بعد از دیدن فیلم «پوست موز» به کارگردانی عطشانی ترغیب می‌شود ساخت فیلم بعدی او را بر عهده بگیرد.

*
جلوه‌های ویژه تصویری و میدانی فیلم تا حدودی نسبت به امکانات سینمای ایران راضی کننده است، به طور کلی عطشانی سعی کرده است از گروه و تجهیزات حرفه ای و کاملی استفاده کند و این مقوله کاملا در فیلم دیده می‌شود و محسوس است.

*
یکی از جذابیت‌های فیلم نبود نگاهی خشم آلود نسبت به مرگ و فرشته مرگ است، در «دموکراسی تو روز روشن» فرشته مرگ کاملا خوش تیپ و جذاب بوده و با خودروی مدل بالا و امروزی سراغ افراد می‌رود. عطشانی در این باره گفته است می‌خواستیم چهره زیبایی از مرگ به تصویر بکشیم.

*
علی عطشانی اکنون در انتظار پروانه ساخت فیلم بعدی اش با عنوان  «6 نفر زیر باران» است، او قرار است تله فیلمی ‌با عنوان «اسکیت» را هم به سفارش شبکه دوم سیما بسازد.
داستان این تله فیلم در ایام حج می‌گذرد و درباره کارگری است که در ترمینال حجاج در فرودگاه کار می‌کند.

 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khorasannews.com
 
مطالب پیشنهادی:
حمید فرخ‌نژاد: گلزار باید هم 90 میلیون بگیرد!!
گلزار را فقط برای فتح گیشه نیاوردیم!!
محمدرضا گلزار: تردید داشتم «فرشته مرگ» شوم!
 عکس‌های بازیگران فیلم «دموكراسی تو روز روشن»
به بهانه «دموكراسی تو روز روشن»، همه فرشتگانی که می‌شناسیم!