دو شخصیت اصلی ما یعنی وودی و باز با ورود به مهدكودك، با ماجراجویی‌های تازه‌ای روبه‌رو می‌شوند. در این قسمت با شخصیت‌های جدیدی روبه‌رو می‌شویم كه آقای...

دار و دسته اسباب‌بازی‌ها برگشتند
قسمت سوم «داستان اسباب‌بازی‌ها» به فیلمی تبدیل شد كه به سرعت گیشه را فتح كرد. این فیلم كه در روزهای پایانی هفته پیش روی صحنه رفت با چنان استقبالی روبه‌رو شد كه خیلی‌ها پیش‌بینی می‌كنند در تمام طول تابستان به فروش خودش ادامه بدهد. قسمت سوم این داستان محبوب كه 11 سال پس از ارائه قسمت دوم اكران شده، در اولین روز فروش بیش از 40 میلیون دلار و در 3 روز تعطیلات آخر هفته فروش 109 میلیون دلاری را تجربه كرد. پیش‌بینی می‌شود كه فروش كلی «داستان اسباب‌بازی 3» به 4/2 میلیارد دلار در تابستان امسال برسد.
این موفقیت در حالی رقم خورده كه خیلی از كارشناسان و منتقدان سینمایی از قبل پیش‌بینی می‌كردند فاصله 11 ساله‌ای كه بین قسمت دوم و سوم به وجود آمده، باعث عدم موفقیت فیلم شود.
این انیمیشن كه از كارهای شركت پیكسار، یكی از شركت‌های وابسته به دیزنی است به‌صورت سه‌بعدی هم اكران می‌شود. در این انیمیشن مثل قسمت‌های قبلی تام هنكس در نقش وودی صحبت كرده و تیم آلن هم در نقش باز لایت‌یر و حوانا كاازك در نقش جسی ظاهر شده است.
 
قسمت‌های اول و دوم این داستان در سال‌های 1995 و 1999 اكران شدند و هر كدام هم به فروش بالایی دست یافتند و حالا قسمت سوم پس از 11 سال راهی سینماها شده است. با این حال استودیو پیكسار درباره قسمت بعدی این انیمیشن حرفی نزده است. این استودیو كه در سال 2006 توسط استودیوی دیزنی خریداری شده قسمت دوم «ماشین‌ها» و «كمپانی هیولاها» را در دست تولید دارد و در واقع اولین محصولی كه پس از داستان «اسباب‌بازی 3» قرار است اكران كند، «شجاع» در سال 2012 خواهد بود.
5 فیلم از انیمیشن‌هایی كه پیكسار تولید كرده، برنده اسكار بهترین فیلم انیمیشن شدند و انیمیشن «آپ» یا «بالا» هم كه امسال كاندیدای بهترین فیلم سال اسكار شد، از تولیدات همین كمپانی است.
با همه این حرف‌ها پیش‌بینی رابرت آیگر، مدیر اجرایی پیكسار از اول با این پیش‌بینی‌ها تفاوت داشت و او كه استودیوی دیزنی را با تغییری اساسی روبه‌رو و به یك غول رسانه‌ای تبدیل كرده، از قبل اعلام كرده بود كه داستان اسباب‌بازی 3، گام بزرگی برای پیكسار و یك موفقیت تجاری عمده خواهد بود. او گفته بود اصلا یكی از دلایلی كه دیزنی به خرید پیكسار فكر كرد این بود كه داستان‌های موفقی مثل انیمیشن اسباب‌بازی‌ها را ادامه بدهد.
 
هرچند هنوز چندروزی از نمایش عمومی این انیمیشن نمی‌گذرد، اما یكی دو نمایش اختصاصی این فیلم برای منتقدان و مطبوعاتی‌ها باعث شد تا پیشاپیش درباره این فیلم نقد و نظرها منتشر شود و جالب این كه با نظرات مثبت این چهره‌ها روبه‌رو شد.
با این حال نقد و نظرهای انتقادی نیز درباره این اثر وجود دارد و استیو هالت كه از انیماتورهای سابق دیزنی است، می‌گوید: دیگر پیكسار را هم باید بخشی از فرهنگ تجارت هالیوودی دانست. او دیزنی را هم دیگر یك استودیوی تولیدكننده محصولات هنری نمی‌داند و می‌گوید آنها می‌خواهند پول بسازند، و برای دستیابی به این منظور ناچارند «دنباله»‌ها را بسازند، هرچند كه این دنباله‌ها به نظر احمقانه بیایند.

جان لستر،
مدیر بخش خلاقه استودیو پیكسار ـ كه كارگردانی دو قسمت اول داستان اسباب‌بازی را برعهده داشت ـ اعتقاد دارد دنباله‌ها لزوما بد نیستند. فقط باید سازندگان یك دنباله، این خلاقیت را داشته باشند كه بتوانند یك داستان كاملا جدید را در قالب یك دنباله تعریف كنند.

ماجراهایی جالب و حساب شده

«وودی»، «باز» و همه دار و دسته اسباب‌بازی‌ها برگشته‌اند. ... و صاحب آنها، اندی دارد آماده می‌شود تا راهی كالج شود. اندی، همان پسر كوچولوی داستان قبلی، حالا حسابی بزرگ شده و قصد رفتن به دانشگاه را دارد. او متوجه می‌شود كه باید پیش از ترك خانه، تصمیمی برای باز لیت‌یر و وودی و دیگر اسباب‌بازی‌هایش بگیرد. برای همین اسباب‌بازی‌هایش را به یك مهدكودك هدیه می‌كند تا بچه‌های كوچولو با دست‌های ظریفشان با آنها بازی كنند. اما دو شخصیت اصلی ما یعنی وودی و باز با ورود به مهدكودك، با ماجراجویی‌های تازه‌ای روبه‌رو می‌شوند. در این قسمت با شخصیت‌های جدیدی روبه‌رو می‌شویم كه آقای جوجه‌تیغی، تریسی دایناسور و یك خرس بزرگ صورتی از جمله آنها هستند.
داستان اسباب‌بازی‌ها در اولین قسمت به فروش 361 میلیون دلاری در سراسر جهان دست یافت. از این مجموعه دی‌وی‌دی، لباس، بازی‌های ویدئویی و اسباب‌بازی‌های فراوانی ساخته شد. قسمت دوم این مجموعه حتی از موفقیت بیشتری نسبت به قسمت اول برخوردار شد و قسمت سوم نیز تاكنون نظر مثبت منتقدان را جلب كرده است.
 
در این داستان یك عروسك به اسم وودی ـ كه كابوی است ـ اسباب‌بازی محبوب یك پسر 6 ساله به نام اندی است. در جشن تولد اندی كه یك روز پیش از اسباب‌كشی خانواده به خانه جدید برگزار شده، او یك اسباب‌بازی جدید هدیه می‌گیرد كه اسمش باز است. باز لایت‌یر یك فضانورد است. بزودی باز جای وودی را در دل اندی می‌گیرد و وودی كه قبلا سردسته اسباب‌بازی‌های خانه بود، می‌خواهد جایگاه خودش را به دست بیاورد.
داستان اسباب‌بازی 2، از نظر منتقدان به اندازه قسمت اول موفق بود و از آن به عنوان اثری تقریبا بی‌نقص یاد می‌شود. در این قسمت اندی به اردوی تابستانی می‌رود و ال كه مسوول یك انبار اسباب‌بازی است، وودی را می‌دزدد و ماجراهای تازه‌ای شروع می‌شود. باز لایت‌یر، اسباب‌بازی فضایی كه دوست قدیمی وودی است با اسباب‌بازی‌های دیگر اندی یعنی سیب‌زمینی، سگ، دایناسور و خوك برای نجات وودی به راه می‌افتند. البته این كار خیلی هم ساده نیست و اسباب‌بازی‌ها با مشكلات زیادی دست و پنجه نرم می‌كنند. اما موضوع این است كه ال می‌خواهد وودی را به موزه‌ای در ژاپن بفروشد و... این فیلم موسیقی خیلی خوبی هم دارد و ترانه فیلم اثر رندی نیومن در جوایز اسكار نامزد بهترین ترانه شد كه نیومن جایزه را به ترانه كارتون تارزان واگذار كرد.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
چهره تازه تام هنكس!
پیش‌بینی پرفروش‌ترین فیلم‌های امسال هالیوود
عکس‌های فیلم ترسناک روی پرده هالیوود: کابوس در خیابان الم
20 پوستر زیبای هالیوود در سال 2010!!
 24 فیلم جدیدی که سال 2010 اکران می‌شوند (+عکس)+تاریخ اکران