هم‌اکنون یکی از پولدارترین فیلمسازان جهان است تاکنون دو بار برای فیلم‌های «فهرست شیندلر» و «نجات سرباز رایان» برنده جایزه اسکار شده است.
 به گزارش خبرگزاری فارس، «استیون اسپیلبرگ» 18 دسامبر 1946 در ایالت اوهایو دیده به جهان گشود، مادرش یک رستوران‌دار و نوازنده پیانو و پدرش نیز مهندس الکترونیک بود.

 

او که به گفته مجله فوربس با ثروتی بالغ بر 3 میلیارد و 200 میلیون دلار،  هم‌اکنون یکی از پولدارترین فیلمسازان جهان است تاکنون دو بار برای فیلم‌های «فهرست شیندلر» و «نجات سرباز رایان» برنده جایزه اسکار شده است.

بیشتر فیلم‌های این فیلمساز در گیشه موفق‌هایی به یادماندنی را از آن خود کرده‌اند که در این میان سه فیلم «آروارهای کوسه» (1975)، «ای‌تی» (1982) و «پارک ژوراسیک» (1993) او، در زمان خود توانستند رکورد گیشه را بشکنند و به پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل شوند.
 

اسپیلبرگ در پشت صحنه فیلم «آرواره‌های کوسه»

 

اسپیلبرگ در حال حاضر با همسر و هفت فرزندش زندگی می‌کند.


در زیر بخشی از مصاحبه این فیلمساز هالیوودی با روزنامه گاردین و بخشی از مصاحبه‌های گذشته او را می‌خوانیم:


 

* از چه سنی وارد عرصه فیلم و فیلمسازی شدید؟

- خوب به یاد دارم زمانی که 13 سالم بود، معلمم از ما خواست که یک داستان را در قالب عکس‌هایی روایت کنیم و من هم که دوربین عکاسی پدرم شکسته بود، از معلم‌مان خواستم که به جای گرفتن عکس، داستانم را از دریچه دوربین فیلمبرداری پدرم روایت کنم. او موافقت کرد و من این ایده به مغزم خطور کرد که یک فیلم وسترن بسازم و این شد که من اولین نشان شایستگی‌ام را دریافت کردم و این درست شروع همه چیز بود.

 

* لطفا درباره این فیلم بیشتر توضیح بدهید.

- این یک فیلم وسترن 40 دقیقه‌ای تحت عنوان «فرار به ناکجا‌آباد» بود که داستان آن درباره یک مبارزه در شرق آفریقا بود، البته اولین فیلم جدی و مستقل خودم را سه سال بعد در سن 16 سالگی با بودجه‌ای بالغ بر 500 دلار تحت عنوان «رعد و برق» ساختم که یک میلیون دلار سود کرد.

این یک فیلم علمی تخیلی 40 دقیقه‌ای بود که بعدها باعث ساخت فیلم «برخورد نزدیک از نوع سوم» شد.

 

* رابطه‌تان با پدر و مادرتان چگونه بود؟ نقش آن‌ها در موفقیت‌تان در عالم سینما چه بود؟

- من فیلم خیلی از فیلم‌هایم را با الهام از این دو ساختم، به عنوان مثال فیلم «آبراهام لینکلن» را با الهام از رابطه بسیار خوبم با پدرم که 20، 25 ادامه داشت، ساختم.

 

اسپیلبرگ در کنار پدرش اندرو و خواهرانش

 

* و مادرتان؟

- من مادرم را می‌پرستم، او هم اکنون 92 ساله است، روح زیبای او در واقع الهام‌بخش من برای خلق شخصیت فرشته‌گونه «ماری» (با بازی دی والاس) در فیلم «ای‌تی» بود.

 

* نظر شما درباره فیلم‌های اکشن چیست؟

- من تا این زمان که اینجا ایستاده‌ام، هر زمان که خواسته‌ام در ذهنم توانسته‌ام ایده پروژه‌های اکشن را پرورش دهم ولی دیگر هیچ علاقه‌ای به فیلم‌های اکشن ندارم، در فیلم «لینکلن» نیز این فیلم از زمین تا آسمان با پروژه‌های اکشن فاصله دارد، اکشن در زندگی خصوصی من نیز جایگاهی ندارد.


 

  
  
  گرد آوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com /culture
منبع :farsnews.com




مطالب پیشنهاد ی: 
رمان سیاه یا رمان پلیسی واقع گرا
ضرر و زیان حدود یک میلیارد تومانی " شرکت"
انتخاب لیلا حاتمی برای فیلم "سر به مهر "
تایپو گرافی یا خط نگاری, انتقال پیام به کمک حروف
وضعیت نا مطلوب پوستر فیلم