او هم می توانست یك جوان اول سینما بشود اما انگار تقدیر چیز دیگری می خواست . حجار نقش اول های بسیاری را بازی كرد اما هیچگاه...

بیوگرافی میترا حجار:
: میترا حجار
تاریخ تولد: 1355
مدرك تحصیلی: دیپلم ریاضی فیزیك
دوره دو ساله كارگردانی را در كلاس های بزرگمهر رفیعا گذراند.
او نخستین بار با بازی در نقش دوم در فیلم غریبانه به سینما آمد.
اما در فیلم فریاد خوب ظاهر شد و برای بازی در فیلم متولد ماه مهر از هجدهمین جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت كرد.
میترا حجار در سال 1382 فیلم صورتی (فریدون جیرانی، 1381) را بر پرده سینماها داشت. بازی متفاوت او در این فیلم نامزدی بهترین بازیگر زن را از بیست و یكمین جشنواره فیلم فجر برای او به ارمغان آورد.
او همچنان یكی از بهترین انتخابها برای فیلمهای بزرگ است.

 

او هم می توانست یك جوان اول سینما بشود اما انگار تقدیر چیز دیگری می خواست . حجار نقش اول های بسیاری را بازی كرد اما هیچگاه نتوانست باعث فروش فیلمی بشود یا عنوان ستاره را دریافت كند .اگر چه همبازی هدیه تهرانی در غریبانه حضور پیدا می كند  اما نمی تواند درخششی همپای او داشه باشد . میترا متولد 1355 با مدرك دیپلم ریاضی فیزیك از سال 76 و با فیلم غریبانه وارد سینما شد او دوره دوساله كارگردانی را هم در كلاسهای بزرگمهررفیعا گذرانده است .
غریبانه جای كار چندانی برای او به نقش دوست هدیه تهرانی نداشت. اما مسعود كمیایی این فرصت را در اختیار او قرار می هد تا در فیلم فریاد (77) بدرخشد و حجار هم از این فرصت استفاده خوبی می كند و بازی قابل توچهی از خود ارایه می دهد پس از آن  بازی در متولد مهر ماه ساخته احمدرضا درویش در سال 78 چنان بازی قدرتمندی را به نمایش در می گذارد كه هئیات داوران جشنواره فجر جایزه بهترین بازیگر نقش اول را به او می دهند .
 در این فیلم در كنار محمدرضا فروتن یك زوج را جان می بخشیدند كه به خاطر برخی مشكلات در دانشگاه سفری نافرجام را آغاز می كنند شبهای تهران یك تریلر جنایی از داریوش فرهنگ بود كه در آن با شقایق فراهانی و فرهاد آئیش بازی كرد. سال 81 درهمكاری مجدد با كمیایی نقشی را در اعتراض ایفا می كند كه به جنبش های سیاسی دانشجویان در همان سالها می پرداخت . پس از آن در سگ كشی به كارگردانی بیضایی نقشی كاملا متفاوت را ایفا كرد كه علی رغم حضور اندك توانست از او بازیگری توانا به نمایش بگذارد.
در رخساره با شهاب حسینی و محمدعلی سپانلو همبازی بود و همزمان دل یك پدر و پسر را می رباید . همان سال برای نخستین بار قاب تلویزیونی را با مجموعه پلیس جوان به كارگردانی سیروس مقدم تجربه می كند كه در آن مجدد در مقابل شهاب حسینی قرار می گیرد . مزاحم یك كار جوان پسند دیگر ار الوند بود كه در آن با امین حیایی و خسرو ششكیبایی همبازی بود. در این فیلم نقش دختری كه عشق بازیگری دارد و از نامزدش جدا می شود و با یك بازیگر مطرح آشنا می شود . فروش فیلم  مناسب بود و حجار اندكی ار جایگاه قبلی اش بالاتر می آید .
او در ساخته جنگی متفاوت رسول ملاقلی پور در 1380 با عنوان قارچ سمی در كنار جمشید هاشم پور قرار می گیرد و همزمان در اثر ضعیف و بی ارزش فراری بازی می كند كه با دلایلی اكران نمی شود تا سال 83 ، بعد از آن در سال 81 در صورتی ساخته اجتماعی با مایه طنز جیرانی بازی متفاوتی را ارایه می دهد . ملاقات با طوطی ، جنایت رازها و بازنده ها، آخرین بازی های او به شمار میروند و به تازگی ها بازی در این ترانه عاشقانه نیست را به پایان برده است.

غریبانه (احمد امینی - 1376)
فریاد (مسعود كیمیایی - 1377)
متولد ماه مهر (احمدرضا درویش - 1378)
شبهای تهران (داریوش فرهنگ - 1379)
اعتراض (مسعود كیمیایی - 1378)
سگ كشی (بهرام بیضایی - 1379)
رخساره (امیر قویدل - 1379)
پلیس جوان (مجموعه - سیروس مقدم - 1379/80)
مزاحم (سیروس الوند - 1380)
قارچ سمی (رسول ملاقلی پور - 1380)
فراری (رضا جعفری - 1380)
صورتی (فریدون جیرانی - 1381)
ملاقات با طوطی (علیرضا داودنژاد - 1381)
جنایت (محمدعلی سجادی - 1381)
رازها (محمدرضا اعلامی - 1383)
بازنده (قاسم جعفری - 1383)
  

گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ 
www.seemorgh.com/culture
منبع : ایران اکتور