اسماعیل عفیفه : مرحله تحقیق و نگارش در تلویزیون جدی گرفته نمی شود و تولید در تلویزیون در زمان آغاز تصویر برداری معنا پیدا می کند و...

نخستین نشست خبری مجموعه تلویزیونی "زمانه" با حضور "اسماعیل عفیفه" تهیه کننده، "حسین محجوب" (بازیگر نقش حسام)، حمید گودرزی (بازیگر نقش بهزاد)، "مهرانه مهین ترابی" (بازیگر نقش فاطمه) صبح امروز در خانه هنرمندان برگزار شد.

اسماعیل عفیفه، تهیه کننده در این نشست گفت: بیشتر از یک سال است که تولید این سریال را آغاز کردیم، بنابه دلایلی که بخشی از آن مربوط به طراحی تولید کار بود این سریال در سکوت خبری تولید شد. سالهای اخیر توجه به حواشی برنامه ها لطمه هایی را در برداشت که ما ترجیح دادیم که در سکوت خبری کار کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در کار پرداخت به تئاتر مدنظر است، اظهار داشت: روال پرداخت به تئاتر به معنی خاص کلمه نداریم و تنها حسن فتحی از خانه هنرمندان به عنوان لوکیشن استفاده کردند و پرداخت شخصیت را در این سکانس گذاشتند.

عفیفه ادامه داد: دامنه مسائل برای طرح کاراکترها در این سریال وسیع نیست به نوعی چهارچوبی در تولید این سریال داریم که ساده ترین ویژگی در طی روند یک مسئله برای شخصیت داشته باشیم و این انتخاب نویسنده های اثر بود.

مجری برنامه از جانب "حسن فتحی" عنوان کرد: "زمانه" را با سریالهای قبل من مقایسه نکنید بلکه آن را با سریالهای اخیر قیاس کنید زیرا شرایط کاری بسیار متفاوت است.

عفیفه تصریح کرد: در یک فضای گفتگوی متقابل کار در حال پیش روی است غیر از یک مشکل جزئی، مشکل خاصی برای پخش این سریال وجود نداشت.

وی اظهار داشت: دوست دارم نظر مدیران شبکه ها را جلب کنم،زیرا ما در رقابت جوانمردانه در مقابل کانال های غربی هستیم و برای رقابت و جذب مخاطبان و پیروزی در این راستا نیاز به سلاح داریم.
وی گفت: باید مسئولان دست برنامه سازان را در انتخاب و پرداخت موضوع باز بگذارند و با وسیع کردن دایره، فضایی که در فرهنگ ایرانی شکل می گیرد را نشان دهیم.

وی افزود: مسئولان اطمینان داشته باشند که برنامه سازان هیچ خدشه ای به هیچ جایی وارد نخواهد کرد و تنها هدفشان جبران ریزش مخاطب است.

عفیفه در خصوص شتاب زدگی در قصه زمانه عنوان کرد: ماچند سال پیش خیلی آرام قصه و داستان را جلو می بردیم و با توجه به طبع و ذائقه مردم با ضرب آهنگ تند این رویه را در پیش گرفتیم.
وی تأکید کرد: هدف ما ضرب آهنگ تند، سکانس کوتاه استۀزیرا نگارش، موضوع کم اهمیتی در زمینه فیلم سازی ما بوده و قصد مکث نداشتیم و اگر امکان داشت ضرب آهنگ را از این تندتر می کردیم و این مسیری است که باید برنامه سازان ما طی کنند.

عفیفه در پایان بیان کرد: مرحله تحقیق و نگارش در تلویزیون جدی گرفته نمی شود و تولید در تلویزیون در زمان آغاز تصویر برداری معنا پیدا می کند.

حسین محجوب در ادامه نشست در خصوص قبول نقش متفاوت در این سریال گفت: بدلیل وجود "عفیفه" و فتحی این کار را انتخاب کردم از خود انتظار ارائه کار ارزنده تر و خوب دارم و به همین دلیل از اعتماد عوامل برای ایفای یک نقش متفاوت تشکر می کنم.

وی تصریح کرد: به آدم ها در یک قاب معین نگاه می کنیم و زمانی که آنها از آن قاب بیرون می آید برایمان چندان رضایت بخش نیست.

وی افزود: آن شخصیت مثبتی که همه از نقش‌هایم در ذهن دارند، برایم ناخوشایند است و نمی‌خواهم ارزش بازی ایفای نقش در سریال زمانه به خاطر این دیدگاه ارزش از بین برود.
"محجوب" ادامه داد: در جامعه ما، فیلم سازان دارای یک سوپاپ معین می گردند ویک کار در یک زمینه خوب بوده را تا جایی پیش می برند که به مانند یک کاغذ مچاله شده دور می ریزند من این روند را نمی پسندم.

محجوب در خصوص شتابزدگی در قصه "زمانه" عنوان کرد: بخش عمده آن چیزی که در ذهن بیننده است و اینکه خط قصه درک و هضم شده و به بیننده القا شود در این سریال حس کنجکاوی حساس تر می شود و موقع دیدن این سریال دست از هرکار می کشد.

"مهرانه مهین ترابی" در ادامه در خصوص پذیرش ایفای نقش در این سریال گفت: من تجربه قبلی خوبی در مسیر زاینده رود و افتخار همکاری با محجوب داشته و برایم تجربه خوبی بود شاید در ناخودآگاه انسان تاثیر می گذارد که برای انتخاب نقش که همیشه دل نگرانی داریم با توجه به این تجربه بازی در این سریال را با اطمینان پذیرفتم.

وی در خصوص نقش خود اظهار داشت: به این نقش امید داشتم چون یک کاراکتر اجتماعی است که البته روند قصه و درگیری هایش طبق انتظار ما اتفاق نیافتاد.

"گودرزی" نیز دلایل پذیرش بازی در این سریال را اینگونه عنوان کرد: اسم "اسماعیل عفیفه" و "حسن فتحی" من را برای بازی در این سریال جذب کرد،زیرا کار ملودرام است و با توجه به استانداردها، تماشاگر را احمق فرض نمی کند در هرحال این دو نفر برای هر بازیگری گزیده مناسب هستند.
"گودرزی" در پاسخ به اینکه با توجه به وضعیت بد تلویزیونی چرا با سابقه خوب به این عرصه بازگشتید، عنوان کرد: اگر اینگونه پیش برود پس باید تمام بازیگران از عرصه تلویزیون کنار بکشند و جا را برای کانال های غربی باز کنیم بازیگر باید در هرشرایطی با رعایت موازین کار کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: من در زندگی سعی کردم کاراکتر منفی بازی نکنم و معمولاً در نقش عاشق پیشه به ایفاگری پرداخته ام.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:khabaronline.ir


مطالب پیشنهادی:
پوسترهای متفاوت دو فیلم هالیوودی به مناسبت کریسمس و سال نو
مهم‌ترین کتاب‌های سال 2012
این نمایش را فقط بانوان می توانند ببینند
قیمت یک قهرمان مرده چقدر است؟
از حضور در بعضی كارها پشیمان شده‌ام