آدری هپبورن، یک هالیوودی نیکوکار
20 ژانویه سالروز درگذشت بازیگری است که او را آخرین معصوم سینما می نامند، آدری هپبورن.

 آدری هپبورن یکی از ستارگان درخشان و فراموش‌نشدنی عالم سینما محسوب می‌شود، ستاره‌ای که با فیلم‌هایی چون "بانوی زیبای من" و "صبحانه در تیفانی" خود را جاودانه ساخت.

آغاز کار با نقش‌های کوچک

آدری هپبورن در روز ۴ مه ۱۹۲۹ در خانواده‌ای با پیشینه‌ی اشرافی در بروکسل به دنیا آمد و سپس به همراه خانواده‌ راهی هلند شد. شانزده ساله بود که برای همیشه هلند را ترک کرد و به انگلستان رفت. از آنجا که باله آموخته بود، رفته‌رفته به صحنه رقص و نمایش نزدیک شد و نقش‌های کوچکی در تئاتر و سپس سینما به عهده گرفت.

شکوفایی استعداد

استعداد بازیگری آدری هپبورن روی صحنه تئاتر و با نمایش «ژی‌ژی» شکوفا شد. این اثر نویسنده‌ی فرانسوی «کولت» قبلا در سینما و تئاتر اجرا شده بود، اما در صحنه‌ی برادوی نیویورک و با بازی هنرمندانه‌ی آدری هپبورن بود که سیمای دخترکی ساده‌دل و مهربان به نام ژی‌ژی به طور واقعی جان گرفت.

«تعطیلات رمی»

هپبورن در سال ۱۹۵۳ در اولین فیلم آمریکایی خود به نام «تعطیلات رمی» به کارگردانی ویلیام وایلر شرکت کرد و در کنار گریگوری پک بازی دلنشین و ماهرانه‌ای ارائه داد که برای او یک جایزه اسکار به ارمغان آورد. درخور توجه آنکه تهیه‌کنندگان این فیلم در ابتدا الیزابت تیلور را برای این نقش در نظر داشتند، اما کارگردان این فیلم سخت تحت تاثیر تست‌های صحنه آدری هپبورن قرار گرفت و نقش را به او واگذار کرد.

نگاهی دلربا

آدری هپبورن از سال ۱۹۵۲ و پس از ایفای نقش ژی‌ژی نامی آشنا برای دنیای نمایش بود. او در رشته‌ای از فیلم‌های سینمایی ماندگار نقش آفرید. هپبورن با چشمان درشت، چهره پراحساس و اندام ظریف خود به زودی در بسیاری دل‌ها جای گرفت.


«سابرینا»

در سال ۱۹۵۴ با بازی در فیلم «سابرینا» به کارگردانی بیلی وایلدر، در کنار دو غول سینمایی، همفری بوگارت و ویلیام هولدن، بار دیگر درخشید. آدری هپبورن در سال ۱۹۵۷ باز هم برای بیلی وایلدر در فیلم "عشق در بعد از ظهر" نقش‌آفرینی کرد...

ازدواج با مل فرر

آدری هپبورن در سال ۱۹۵۴ با مل فرر ازدواج کرد. این زوج هنری در فیلم «جنگ و صلح»، اقتباسی ادبی از اثری هم‌نام از تولستوی، نیز بطور مشترک در صحنه ظاهر شدند. این ازدواج نزدیک به پانزده سال به طول انجامید.

«صبحانه در تیفانی»

آدری هپبورن سه ماه از تولد پسرش نگذشته بود که در سال ۱۹۶۱ بازی در فیلم «صبحانه در تیفانی» به کارگردانی بلیک ادواردز را شروع کرد. شمایلی که هپبورن از یک زن آزاد ساخت، بعدها به عنوان «زن دهه‌ی شصتی» شهرت پیدا کرد.

نامزدی دوباره برای جایزه اسکار

هپبورن با این فیلم برای چهارمین بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد. بسیاری از دوستداران فیلم و سینما، چهره‌ی هپبورن را در پیوند با «صبحانه در تیفانی» در ذهن دارند. ناگفته نماند که این فیلم بر اساس داستانی به همین نام از ترومن کاپوتی ساخته شده است.

در کنار کری گرانت

هپبورن در طول فعالیت‌های هنری خود با هنرپیشگان صاحب‌نامی همکاری داشت، از جمله با کری گرانت در فیلم «معما». این فیلم در سال ۱۹۶۳ به پرده‌ی سینما‌ها راه یافت و کارگردانی آن را استنلی دانن برعهده داشت. جالب آنکه گرانت پیشتر بازی در مقابل آدری در فیلم‌های «تعطیلات رمی» و «سابرینا» را رد کرده بود، پس از همکاری مشترک در «معما» عاشق شوخ‌طبعی هپبورن شد.

بازیگری ماهر

هپبورن با فیلم‌هایی چون «صبحانه در تیفانی»، «معما» و «چگونه یک میلیون دلار بدزدیم؟» مهارت خود را در ایفای نقش‌های شاد و خنده‌آور نشان داد و چهره‌ی زنی ظریف و زیبا را به تصویر کشید که با سیمای بشاش و نگاه خیره، مردان را با شیطنت و شیرین‌کاری به دنبال خود می‌کشد.

«بانوی زیبای من»

بهترین جلوه این تیپ سینمایی تازه در فیلم موزیکال «بانوی زیبای من» دیده می‌شود که در سال ۱۹۶۴ به کارگردانی جورج کیوکر ساخته شد. این فیلم با فضای رنگین، لحن شاد و آهنگ‌های زیبایش یکی از بهترین موزیکال‌های تاریخ سینما به شمار می‌رود. آدری هپبورن با مهارتی خیره‌کننده در نقش دخترکی عامی و فقیر ظاهر می‌شود که به محافل اشرافی راه پیدا می‌کند. آهنگ‌هایی که او در این فیلم خواند، همه جا ورد زبان شد.

در کنار شان کانری

«رابین و ماریان» یکی از دو فیلمی است که در دهه‌ی ۱۹۷۰ با بازیگری آدری هپبورن ساخته شد. هپبورن در این فیلم که داستانی کم و بیش متفاوت از ماجرای رابین هود را به تصویر می‌کشد، در کنار شان کانری نقش‌آفرینی کرد.

شیک و خوش‌پوش

آدری هپبورن در عرصه‌ی مدل مو و به ویژه مد لباس نیز الگوی بسیاری از دختران و زنان بود. درخور توجه آنکه طراحی و دوخت لباس‌های او در فیلم‌ها را همواره ژیوانشی، طراح پرآوازه مد، برعهده داشت. لباسی که هپبورن در ابتدای فیلم «صبحانه در تیفانی» بر تن دارد، در سال ۲۰۰۶ در حراج کریستی به مبلغ ۶۹۲ هزار دلار به فروش رفت.

فرشته‌ای نیکوکار

آدری هپبورن از اوایل دهه ۱۹۷۰ که هنوز جوان و پرآوازه بود، هرچه کمتر به کار در سینما و بیشتر به فعالیت‌های نیکوکارانه پرداخت. در ماه مارس سال ۱۹۸۸ سازمان یونسکو آدری هپبورن را به عنوان فرستاده‌ی ویژه برای یاری به کودکان فقیر و گرسنه تعیین کرد. او بارها به مناطق بحرانی و قحطی‌زده‌ی آفریقا سفر کرد تا اندکی از رنج محرومان بکاهد.


پایان کار

آدری هپبورن در ۲۰ ژانویه ۱۹۹۳ در سوییس بر اثر بیماری سرطان درگذشت، اما سیمای او یکی از چهره‌های جاویدان عالم سینما به شمار می‌رود.



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: caffecinema.com



 مطالب پیشنهادی:
تعجب نکنید، اینجا همان طاق بستان است + عکس
دعواهای حاتمی‌کیا و عرب‌نیا در «چ» بر سر چ بود؟
همه سریال‌های جدیدی که این ماه پخش می‌شوند
مجسمه‌های ساده و اعجاب برانگیز «ریچارد سرا»
گزارش تصویری: تشییع همایون خرم با همراهی و آواز بزرگان موسیقی