بازیگر «میلیاردر»: اعتقادی به آموزش هنر ندارم
من هرگز در كلاس های بازیگری حضور پیدا نكرده ام، اعتقادی هم به آموزش ندارم، چون معتقدم هفتاد درصد بازیگری حس است و بقیه اش را تكنیك تشكیل می دهد.
 
زهیر یاری بازیگری كه این روزها در نقش بهمن در مجموعه میلیاردر ظاهر شده از جمله بازیگرانی است كه توانسته در جذب مخاطب با حضور در مجموعه میلیاردر موفق عمل كند و به همین مناسبت گفت و شنود وی را با مجله خانواده جوان در ادامه می خوانیم.

زهیر یاری در یك نگاه:

متولد: ۱۳۵۹ تهران

تحصیلات: لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه تهران

تئاتر: سراب، اسب و سنجاقك، شكار روباه، عشق من حامد بهداد

تلویزیون: گل بارون زده، یوسف پیامبر، سال های مشروطه، تبریز در مه، سرگشته و...

سینما: مریم مقدس، زخم شانه حوا، گزارش یك جشن و...


­ رابطه بین بازیگری و سیاست!
بعضی ها از من می پرسند كه وقتی به بازیگری علاقه داشتم چرا در رشته علوم سیاسی تحصیل كرده ام و من همیشه در جواب این عده گفته ام در دبیرستان علوم انسانی خوانده بودم و برایم سخت بود كه بخواهم در كنكور در رشته هنر شركت كنم.

حتی كتاب هایش را هم خریدم، اما چون درسش را نخوانده بودم برایم غیر قابل فهم بود. به همین خاطر امیدی نداشتم كه بتوانم در كنكور موفق شوم به همین خاطر دیدم كه در بین رشته های علوم انسانی رشته حقوق و علوم سیاسی رشته ای است كه می توانم در آن ادامه تحصیل بدهم، در دانشگاه تهران در رشته علوم سیاسی پذیرفته شدم. الان معتقدم در هر رشته دیگر هم كه درس خوانده بودم برایم در كار بازیگری كمك بود و اعتقاد دارم هر چقدر میزان آموخته های انسان و آگاهی و شنیده هایش بیشتر باشد آن دانسته ها به بازیگری وی كمك می كند.


­ اعتقادی به آموزش هنر ندارم
من هرگز در كلاس های بازیگری حضور پیدا نكرده ام، اما زمانیكه مدرسه می رفتم در جشن های مدرسه تئاتر اجرا می كردم. اعتقادی هم به آموزش ندارم، چون معتقدم هفتاد درصد بازیگری حس است و بقیه اش را تكنیك تشكیل می دهد. هر چقدر دل آدم زلال تر و شفاف تر باشد، بهتر می تواند هر نقشی را در تار و پودش بریزد و اجرا كند و برعكس، هر چقدر وجود آدم شلوغ تر و آشفته تر باشد، مسلماً جایی وجود ندارد.


­ دستم برای خلاقیت باز بود
من و كارگردان كار ـ علیرضا امینی ـ با افكار و روحیه هم آشنا بودیم ایشان چند تا از تئاترهای مرا دیده بود. برای همین شناخت زیادی از همدیگر داشتیم در این كار، او میدان را برایم باز گذاشته بود و بعد از آنكه متن را خواندم و جلو دوربین رفتم، به من گفت هر خلاقیتی كه بخواهم انجام بدهم، دستم باز است. من هم هر ایده ای به ذهنم می رسید، با وی هماهنگ و همان را اجرا كردم.


­ حضور در مجموعه میلیاردر لطف خدا بود
تمام كارهایی كه تا به حال به من پیشنهاد شده، كارهای تاریخی و جدی بوده و من در آن عرصه ها توانسته بودم فعالیت كنم و خودم را نشان بدهم، اما همیشه منتظر فرصت هایی بودم تا بتوانم آن نقش هایی را كه در آستینم دارم و هیچ وقت نتوانسته ام پرورش بدهم، اجرا كنم. از حضور در مجموعه «میلیاردر» كه مایه های طنز دارد، خوشحالم و فكر می كنم خداوند كه دوستش دارم، این موقعیت را برایم ایجاد كرده است.


­ رویاپردازی را كنار گذاشته ام
من مدت هاست كه رویاپردازی را كنار گذاشته ام و به روز زندگی می كنم و به این ترتیب، آرامشم هم بیشتر است. من الان ۳۳ ساله هستم و هیچ وقت رویاپردازی در این سال ها حالم را خوش نكرده است. از زمانیكه رویاپردازی را كنار گذاشته و به رضای خدا راضی شده ام بیشتر احساس آرامش می كنم.

من هرگز خودم را با دیگران قیاس نمی كنم، فقط خودم را با گذشته ام مورد قیاس قرار می دهم تا ببینم كجا بوده ام، چه كارها كرده ام چقدر می فهمیدم، الان چطور می فهمم و بعدها قرار است چقدر بفهمم و از كوچكترین چیزها از جمله درخت مقابل خانه مان كه بر اثر نسیم باد تكان می خورد، تجربه كسب می كنم.

از نظر من، لذت بازیگری در این است كه بتوانم یك دل خوش به مردم بدهم. به عنوان مثال وقتی سكانسی كه در آن مردی به همسرش ابراز عشق می كند را اجرا می كنم دوست دارم، زوج جوانی كه كار را می بینند محبت در وجودشان قوی تر شود. نقشی را كه احساس كنم به سود مردم است با رضا و رغبت بازی كرده ام و معتقدم وظیفه بازیگر است كه به حال مردم خاصیت داشته باشد.


­ مرحوم آقالو الگوی بازیگری ام بود
بازیگری كه رفتار و اعمال و گفتارش برایم جذابیت خیلی زیادی داشت، مرحوم احمد آقالو بود، كه در مجموعه «سلطان و شبان» نقش كاتب را ایفا كرد. مرحوم آقالو مرد بسیار وارسته و بزرگواری بود كه متاسفانه تا وقتی زنده بود، قدر و منزلتش آن طور كه باید و شاید در عرصه تصویر و سینما شناخته نشد.

­ اگر روزی میلیاردر شوم
اگر روزی میلیاردر شوم قطعاً ایده های زیادی كه در سر دارم را عملی می كنم. من عقیده ندارم كه پول چرك كف دست است بلكه معتقدم پول برای انسان توانگری می آورد و انسان در توانگری، می تواند هزاران كار مثبت انجام بدهد.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: afkarnews.ir



 مطالب پیشنهادی:
گلایه‌های بازیگر زن «ممنوع‌التصویر» به دلیل آواز خواندن!
عاقبت دختری که در برابر خانواده سنتی‌اش می ایستد! + عکس
ترانه علیدوستی: لپ‌تاپم را که باز می‌کنم...
«اصغر فرهادی» روسفیدمان می‌کند؟
اتهام «همجنس‌بازی» داشت زندگی‌ام را از هم می‌پاشاند