نگاهی به كارنامه اخیر «گران‌ترین بازیگر» سینما
تحلیلگران سینمایی می گویند تام كروز باید این واقعیت تلخ را بپذیرد كه دیگر جوان اول سینما نیست و فیلم هایش با استقبال تماشاگران روبه رو نمی شود.

منتقدان سینمایی و اهل فن عقیده دارند بهتر است «تام کروز» با كاهش فعالیت بازیگری، فعالیت خود در زمینه تهیه كنندگی را افزایش دهد.

آنچه باعث شده تا تحلیلگران و منتقدان سینمایی به این نتیجه گیری برسند، عدم استقبال از فیلم جدید تام كروز «جك ریچر» است كه تبلیغات فراوانی برای آن شد و پیش بینی می شد، تبدیل به یكی از پرفروش ترین فیلم های سال شود. اما این اكشن دلهره آور كه با هزینه یی 60 میلیون دلاری تهیه شد، در سینماهای امریكای شمالی فقط 79 میلیون دلار فروش كرد و حتی نتوانست رقم هزینه های تولید خود را تامین كند. كمپانی پارامونت ماه قبل حدود 30 میلیون دلار صرف تبلیغات جك ریچر كرد. زمانی كه این رقم به رقم هزینه های تولید فیلم اضافه شود، یك رقم 90 میلیون دلاری به دست می آید.

به این ترتیب، فروش فیلم در امریكا، یازده میلیون دلار كمتر از رقم كلی هزینه های تولید و تبلیغات آن شد. تام كروز در مصاحبه یی كه قبل از اكران عمومی «جك ریچر» داشت، از آن به عنوان یك اكشن سطح بالااسم برد و پیش بینی كرد در جدول گیشه نمایش سینماهای امریكای شمالی، بیش از 150 میلیون دلار فروش خواهد كرد!پرسشی كه تحلیلگران اقتصادی سینما مطرح می كنند، این است كه وضعیت تام كروز را چگونه باید ارزیابی كرد و آیا او هنوز هم یك بازیگر پولساز و مردم پسند است؟آنها با عنایت به وضعیت فروش فیلم های این بازیگر در جدول گیشه نمایش سینماهای امریكای شمالی به این نتیجه می رسند كه این بازیگر 50 ساله باید فكری به حال خودش كند و یك حركت جدید در رابطه با حرفه بازیگری خود انجام دهد.

اهل فن می گویند ستاره بخت این بازیگر در هشت سال اخیر، افول كرده و تماشاگران سینما دیگر مثل گذشته ها از وی و فیلم هایش استقبال نمی كنند. بعد از قسمت سوم مجموعه فیلم «ماموریت غیرممكن» در سال 2006، هیچ یك از فیلم های این بازیگر نتوانسته اند فروش بالایی در جدول گیشه نمایش داشته باشند. به استثنای «ماموریت غیر ممكن 4» در سال 2011 (كه به صورت معمول با فروش خوبی همراه می شود) بقیه فیلم های تام كروز شرایط سختی را در زمان اكران عمومی داشته اند. در سال 2007 درام اجتماعی و سیاسی «شیرهایی برای بره ها» روی پرده سینماها رفت. این فیلم را رابرت ردفورد كارگردانی كرد و خودش هم یكی از بازیگران آن بود. مریل استریپ هم در فیلم بازی داشت.

قصه فیلم درباره جنگ افغانستان و درگیری نیروهای امریكایی در آنجاست. كروز در این فیلم، در نقش یك سناتور امریكایی بازی كرد. فیلم نتوانست نظر مثبت منتقدان سینمایی را جلب كند. این در حالی است كه فیلم برای پسند آنها ساخته شده بود. وضعیت «شیرهایی برای بره ها» در جدول گیشه نمایش بدتر بود. حدود 35 میلیون دلار صرف تولید فیلم شد و فقط 15 میلیون دلار فروش كرد. با این فیلم، كروز نه توانست نظر منتقدان را به خود جلب كند و نه تماشاگران را. پس از آن، كروز بازی در یك درام جنگی و ضد فاشیستی را تجربه و در «والكری» بازی كرد.

او در این فیلم در نقش یك افسر عالیرتبه آلمانی و ارتش هیتلری (كلنل كلاوس فون استافنبرگ) ظاهر شد. این افسر به همراهی چند تن از همكارانش طرح ترور آدولف هیتلر، دیكتاتور وقت آلمان را می ریزد كه با شكست مواجه شده و اعلام می شود. قبل از اكران عمومی فیلم، تحلیلگران سینمایی این پرسش را طرح كردند كه آیا تماشاگران از تام كروزی كه لباس افسران ارتش هیتلری را به تن دارد، استقبال خواهند كرد؟

برایان سینگر كارگردان «والكری»، قبل از آن فیلم های پرفروشی مثل مجموعه فیلم اكشن ابر قهرمانانه «مردان ایكس» را ساخته بود. «والكری» با هزینه تولید كلان 175 میلیون دلاری خود، 83 میلیون دلار در سینماهای امریكای شمالی فروش كرد. اهل فن پس از شكست سخت تجاری این فیلم، لب به انتقاد گشودند و گفتند فیلمی كه حال و هوایی غیر متعارف و متفاوت دارد، نباید یك هزینه كلان 175 میلیون دلاری را صرف تولید خود كند.

در عین حال آنها انتخاب تام كروز برای ایفای نقش كاراكتر اصلی قصه را انتخابی غلط ارزیابی كردند. احتمالاآنها خبر نداشتند كه تام كروز چقدر به این پروژه و بازی در نقش افسری كه قصد جان هیتلر را دارد، علاقه مند است. منتقدان سینمایی می گویند تصور تام كروز این بود كه «شیرهایی برای بره ها» و «والكری» به دلیل حال و هوای روشنفكرانه شان فروش خوبی در سالن سینماها نكرده اند و به همین دلیل، با اكشن ماجراجویانه و كمدی «شوالیه و روز» در سال 2010 دوباره به ژانر سینمای مردم پسند برگشت. اما همین منتقدان بعدا گفتند روی میلر كارگردان فیلم، نتوانسته انسجام خوب و درستی به قصه اش بدهد و حاصل كار، یك فیلم از هم گسیخته و در هم ریخته شده است. هزینه تولید این فیلم هم بالابود و 117 میلیون دلار برای ساخت آن خرج شد.

تحلیلگران اقتصادی عقیده داشتند خرج كردن چنین رقم بالایی برای فیلمی كه تام كروز بازیگر اصلی آن است، كار مخاطره آمیزی است. آنها درست می گفتند و تهیه كنندگان بداقبال«شوالیه و روز» نباید چنین ریسك بزرگ و غیرقابل توجیهی را می كردند. فیلم در سینماهای امریكای شمالی فقط 75 میلیون دلار فروش كرد. این فروش پایین، تهیه كنندگانش را شوكه كرد، ولی اهل فن و تحلیلگران اقتصادی سینما با این موضوع برخورد راحتی كردند. آنها برعكس تهیه كنندگان فیلم انتظار چنین فروش پایینی را برای آن داشتند و حتی پیش بینی آن را هم كرده بودند. «ماموریت غیرممكن 4» كه تابستان سال 2011 به روی پرده سینماها رفت، تنها فیلم موفق سال های اخیر تام كروز است.

او در این مجموعه فیلم اكشن دلهره آور، در نقش رییس یك گروه ضد جاسوسی به نام اتان هانت بازی می كند كه راهی ماموریت های غیرممكن می شود. این فیلم ها بر اساس قصه یك مجموعه تلویزیونی موفق و پربیننده دهه شصتی تولید می شوند. این مجموعه كه با نام «بالاتر از خطر» در ایران هم به روی آنتن رفت، پیتر گریوز را در نقش اصلی خود داشت. فروش پایین «جك ریچر» در شرایطی بازتاب وسیعی در رسانه های گروهی داشت، كه وی جلوی دوربین «كشتن تمام چیزی است كه نیاز داری» است.

این فیلم برای ماه مارس سال 2014 آماده نمایش می شود. داگ لایمن (سازنده «هویت بورن») كارگردانی فیلم را بر عهده دارد. هزینه تولید فیلم به صورت رسمی اعلام نشده است. تا قبل از شروع فیلمبرداری فیلم، قرار بود براد پیت نقش اصلی آن را بازی می كند اما به دلایلی كه مشخص نیست، وی از این پروژه كنار گرفت و كروز جایگزین او شد. قصه این اكشن علمی تخیلی آینده نگرانه، درباره یك افسر نظامی است كه در اولین روز حضور خود در جبهه های جنگ كشته می شود اما هر روز كه می گذرد، همین روز تكرار می شود و او با زنده شدن دوباره، تجربه های تازه یی كسب می كند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه اعتماد



مطالب پیشنهادی:
گلایه‌های بازیگر زن «ممنوع‌التصویر» به دلیل آواز خواندن!
هدیه تهرانی در افتتاحیه نمایشگاه عباس کیارستمی+عکس
ابی و گوگوش در تلویزیون ایران!
دلمان برای کدام نقش «زمانه» بسوزد؟
جایزه‌ای که شکست و هواداران احسان علیخانی گریه کردند!